REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawo jazdy. Fot. Fotolia
Prawo jazdy. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2014 roku ma obowiązywać ujednolicona baza pytań wchodzących w skład testu teoretycznego na prawo jazdy. Oprócz tego usprawniony ma zostać proces wydawania uprawnień i dokumentów w tym zakresie.

W styczniu 2013 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące prawa jazdy. Zmiany dotyczyły m.in. testów teoretycznych z zakresu ruchu drogowego. Szybko okazało się, że są one bardzo zróżnicowane pod kątem trudności. Co więcej kursanci nie mają dostępu do pytań, a te są czasem po prostu absurdalne.

REKLAMA

Dwie bazy pytań

System dla WORD-ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW), lecz wyłącznie ta ostatnia wytwarza prawa jazdy i ma dostęp do systemu teleinformatycznego starostw. Gdy przepisy zostały zmienione PWPW podpisała umowy tylko z niektórymi WORD-ami. W rezultacie pozostała część ośrodków nie ma dostępu do systemu w starostwach, bo wybrały system egzaminowania przygotowany przez ITS. Problem polega na tym, że systemy te nie są ze sobą kompatybilne.

Zobacz też: Zdałeś egzamin na prawo jazdy? Odbierzesz je za 6 lat!

Według rzecznika PWPW do 23 września powstanie konsorcjum ITS i PWPW, które w całym kraju obsłuży proces egzaminowania kierowców w oparciu o system teleinformatyczny PWPW oraz bazę pytań ujednoliconą przez ITS i zweryfikowaną przez ekspertów MTBiGM. Do 6 września harmonogram ma zostać przekazany Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu oraz MTBiGM.

Nowe testy na prawo jazdy

Przypomnijmy, że od 19 stycznia 2013 roku egzamin teoretyczny odbywa się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania. Pytania składają się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów. Każdy test zawiera 32 pytania. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymuje się od 1 do 3 punktów, w zależności od poziomu znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pierwsza część testu to pytania z wiedzy podstawowej- jest ich 20, kolejne 12 to pytania z wiedzy specjalistycznej w zakresie zdawanej kategorii prawa jazdy. Kandydat na kierowcę musi wskazać, przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego, jedną prawidłową odpowiedź. W pierwszych 20 pytaniach jest to odpowiedź TAK lub NIE, w pozostałych 12  A,B lub C.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, a wynik pozytywny uzyskuje się w przypadku zebrania co najmniej 68 punktów.

Zobacz też: Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r.

Jak pokazują statystyki zdawalność nowego egzaminu jest bardo niska. Co więcej nawet niektórzy dyrektorzy WORD nie są w stanie go pozytywnie zaliczyć, co dodatkowo zwiększa kontrowersje wokół zmian w zdobywaniu prawa jazda.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    REKLAMA

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA