REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na którą oś założyć lepsze opony?

Sebastian Tomaszewski
Na którą oś założyć lepsze opony? / fot. Newspress
Na którą oś założyć lepsze opony? / fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przy okazji każdej zmiany opon zimowych na letnie i na odwrót tysiące polskich kierowców ma wątpliwości związane z ogumieniem. Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną? Podpowiadamy jak założyć opony, by nie ucierpiało na tym bezpieczeństwo podróżowania.

REKLAMA

Dylemat kierowców co każdy sezon: na którą oś zamontować lepsze opony. To normalne, że opony zamontowane na osi napędzanej zużywają się szybciej. Warto kontrolować stan naszych opon, bo mają bezpośredni wpływ na zachowanie naszego samochodu na drodze, szczególnie w trudniejszych warunkach. Nie tylko grubość bieżnika wpływa na to, jak dobrze opona odprowadzi wodę lub na jakim dystansie zahamuje. Przypominamy, że polskie prawo o ruchu drogowym zakazuje eksploatowania opony na drodze publicznej, jeśli ma poniżej 1,6 mm grubości bieżnika. My radzimy nie czekać do minimalnej dopuszczanej grubości bieżnika i wymienić już przy 3 mm. Tym bardziej, gdy wybieramy się do krajów Europy Zachodniej, np. Francji, w której przepisy w tej kwestii są o wiele bardziej restrykcyjne.

REKLAMA

Na eksploatację opon wpływ ma także jej wiek. W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów nic o tym nie napisano – brakuje przepisów, które określałyby dopuszczalny wiek opony. Opona z wiekiem ulega całkowicie naturalnemu procesowi starzenia. Twardnieje, a jej właściwości ulegają znacznemu spadkowi, pomimo dobrego wyglądu i głębokiego bieżnika. Proces przyspiesza nieprawidłowe przechowywanie opony. Opona traci już swoje parametry po sześciu latach od wyprodukowania.

Na którą oś założyć lepsze opony?

REKLAMA

Pomysł montowania lepszych opon na tylną oś samochodu napędzanego na przód może wydawać się mało rozsądny. Przecież auto z lepszymi oponami na przedniej osi ma krótszy dystans hamowania i szybciej łapie przyczepność podczas przyspieszania (szczególnie w mocniejszych silnikach). Jednak ze względu na stabilniejsze zachowanie pojazdu podczas manewrów, mniejsze dociążenie tylnej osi lub bardziej przewidywalnego zachowania podczas gwałtowniejszych zmianom toru jazdy, warto zakładać lepsze opony na tylną oś. Zdecydowanie łatwiej jest wyprowadzić samochód z podsterowności niż z nadsterowności spowodowanej gorszymi oponami z tyłu. Zresztą sami producenci tak zestrajają zwieszenia, by samochody w razie poślizgu wpadały w bezpieczniejszą podsterowność.

Odradzamy montowania zużytych opon na jakiejkolwiek z osi. Nie trzeba od razu kupować najdroższych opon od renomowanego producenta. Dla większości kierowców wystarczą modele z klasy niższej-średniej. To lepszy pomysł, niż kupowanie 3-letniej opony wysokiej klasy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA