Kategorie

Nowe opony Dunlop SP346, SP446 i SP 246

Tomasz Korniejew
Nowa opona Dunlop SP346
Dunlop
Nowe opony Dunlop SP346, SP446 i SP 246 są przeznaczone do pojazdów ciężarowych. Według informacji producenta są cichsze, oszczędniejsze i zapewniają lepszą trakcję niż modele poprzedniej generacji.

Nowe opony Dunlop SP346, SP446 i SP246

Wprowadzenie do sprzedaży trzech nowych modeli opon przeznaczonych do samochodów ciężarowych, nie oznacza że na rynku pojawią się trzy nowe modele ogumienia, które każdy właściciel ciężarówki będzie mógł będzie mógł dobierać wedle uznania.

W tym przypadku mamy do czynienia z premierą co prawda trzech różnych opon, ale przeznaczonych do jednego zestawu – każda z nich przeznaczona jest do użytkowania na innej osi zestawu: ciągnik siodłowy z naczepą.

W samochodach ciężarowych inny rodzaj opon przeznaczony jest do eksploatacji na osi kierowanej (SP346), inny na osi napędowej (SP446), a jeszcze inny na osi wleczonej. Wszystkie, choć należą do tej samej najnowszej (według nomenklatury producenta szóstej) generacji opon serii SP różnią się między sobą konstrukcją, kształtem bieżnika i składem mieszanki.

Zobacz też: Ciche opony - Dunlop Noise Shield

Opona Dunlop SP346 przeznaczona na oś kierowaną

Reklama

Według informacji producenta nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną oferuje dłuższe przebiegi i niższe zużycie paliwa niż poprzedniczka (SP344), a także odpowiednią trakcję i kontrolę w każdych warunkach. Ogumienie spełnia regulacje dla unijnej homologacji opon zimowych dla pojazdów ciężarowych, jak również wymagania oznaczenia M+S.

Jak powiedział przedstawiciel Dunlop: „Lamele, pogłębione w stosunku do schodzącego z rynku modelu opony SP344, są tutaj kluczowym elementem, ponieważ zwiększają elastyczność bloków bieżnika i umożliwiają wydajniejsze zbijanie śniegu. Konstrukcja lameli i ich gęstość zostały dobrane w taki sposób, aby zapewniać jednocześnie wolne zużycie opony, sprawność zimą i wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni. Charakterystyka zużycia utrzymuje właściwości bieżnika przez cały okres eksploatacji, aż do chwili gdy opona będzie gotowa do nacinania. Aby pomóc w utrzymaniu wydajności operacyjnej pojazdów, od których wymaga się zwiększonej nośności, nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną jest w niektórych rozmiarach dostępna w wersji High Load. Ogumienie na oś kierowaną pomaga kompensować zwiększone obciążenia osi przedniej, na przykład dodatkowym osprzętem wymaganym przez normę Euro VI.”

Więcej informacji na temat eksploatacji opon znajdziesz tutaj

Opona na oś napędową Dunlop SP446

Reklama

Podobnie jak nowa opona na oś kierowaną, wersja Dunlop SP446 na oś napędową oferuje dłuższe przebiegi przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem SP444.  Ogumienie charakteryzuje się również doskonałą trakcją w każdych warunkach. Jednym z najważniejszych elementów dających przewagę pod względem osiągów jest podstawa lameli, która kształtem przypomina kroplę deszczu. Specjalna konstrukcja pomaga spełnić wymogi oznaczeń M+S i 3PMSF, jednocześnie zmniejszając obciążenie spodniej części lameli. Kolejną zaletą lameli jest trwałość w warunkach przewozów regionalnych. Rozmiar bloków bieżnika i szerokość rowków równomiernie rozkłada sztywność bieżnika, co wydłuża przebiegi i zwiększa przyczepność w mokrych warunkach drogowych.

Dodatkową właściwością jest nowa technologia dwuwarstwowa. Zewnętrzna warstwa bieżnika jest wysoce odporna na ścieranie, natomiast wewnętrzna zmniejsza opór toczenia dzięki niskiej histerezie. Rozwiązania te wydłużają przebiegi oraz poprawiają efektywność paliwową, utrzymując niskie opory toczenia przez cały okres eksploatacji opony. Wzór bieżnika w kształcie litery V zmniejsza poziom hałasu i dodatkowo wydłuża przebiegi. Dzięki temu bloki wchodzą w strefę styku stopniowo, co ogranicza hałas. Taka konstrukcja przyczynia się również do wydłużenia żywotności opony dzięki poszerzeniu bieżnika i wyższej wartości wskaźnika netto-brutto. Dzięki tym właściwościom opona ma większą objętość gumy przy niezmienionym rozkładzie sztywności w blokach bieżnika. Łączniki poprzeczne zwiększają sztywność bieżnika i ograniczają uślizg bloków w momencie przechodzenia przez strefę styku. Podobnie jak produkty na oś kierowaną SP346, nowa SP446 zapewnia wysoki poziom przyczepności przez cały okres eksploatacji aż do chwili bieżnikowania.

Zobacz też: Etykiety na oponach - jak czytać?

Opony dla naczep Dunlop SP246

Nowe ogumienie dla naczep Dunlop SP246 z oznaczeniem M+S, które uzupełnia ofertę nowych opon SP346 i SP446 będzie dostępne w drugiej połowie roku w rozmiarach 385/55R22.5 160 (158) i wersji 385/65R22.5 164 (158) HL (High Load)  umożliwiającej obciążenie osi przedniej do 10 ton, co pozwoli zwiększyć ładowność użytkową, a tym samym zwiększy wydajność operatorów flot.

Kilka "żyć" opon przeznaczonych do samochodów ciężarowych

Opony do samochodów ciężarowych są zazwyczaj projektowane w taki sposób, by można je było regenerować po pewnym okresie eksploatacji.

Także najnowsze ogumienie Dunlop zostało zaprojektowane zgodnie z koncepcją „wielokrotnego życia”.

W efekcie opony SP346, SP446 i SP246 można pogłębiać i bieżnikować. Maksymalna głębokość pogłębienia to w przypadku wspomnianych modeli – 3mm, szerokość pogłębienia głównego rowka: 6-8 mm, a rowków poprzecznych 3-4 mm.

Zobacz też: Czujnik zużycia opony CAIS

Rozmiary i dostępność

Opony na oś kierującą Dunlop SP346  Dostępne od Opony na oś napędową Dunlop SP446  Dostępne od
315/80R22.5 156/150L (154/150M) maj  315/80R22.5 156/150L (154/150M) maj
315/70R22.5 156/150L High Load czerwiec 315/70R22.5 154/150L (152/148M) czerwiec
295/80R22.5 154/149M High Load lipiec 295/80R22.5 152/148M lipiec
385/65R22.5 160K (158L) lipiec  315/60R22.5 152/148L sierpień
295/60R22.5 150/147K (149/146L) sierpień 295/60R22.5 150/147K (149/146L) sierpień

Źródło: Dunlop

Nowa opona Dunlop SP446
Dunlop
Nowa opona Dunlop SP246
Dunlop
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    14 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?