REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Goodyear Eagle-360 - opona w kształcie kuli!

Opona w kształcie kuli - Goodyear Eagle-360
Opona w kształcie kuli - Goodyear Eagle-360
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Czy w przyszłości opony będą miały kształt kuli? Taką wizję zaprezentował Goodyear, prezentując oponę przeznaczoną do pojazdów autonomicznych!

Coraz mniejszy udział kierowców w prowadzeniu samochodów

Goodyear zaprezentował swoją najnowszą oponę koncepcyjną, Eagle-360, na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie. Sferyczna, wydrukowana w 3-D opona ukazuje wizję Goodyeara na przyszłość i przedstawia inspirujące długofalowe rozwiązania, które mogą znaleźć zastosowanie, kiedy pojazdy autonomiczne będą bardziej powszechne.

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzone niedawno przez Navigant Research badania przewidują, że w 2035 roku roczna sprzedaż samochodów autonomicznych na świecie wyniesie około 85 milionów sztuk[1]. Dodatkowo wyniki ankiety J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study wskazują, że dla konsumentów kluczowym aspektem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym [2].

„Stale zmniejszający się udział kierowców w prowadzeniu pojazdów sprawi, że rola opon będzie się zwiększała, ponieważ to one łączą pojazd z drogą” – powiedział Joseph Zekoski, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyear. „Nasze opony koncepcyjne odgrywają podwójną rolę, służąc jako kreatywna platforma dla niekonwencjonalnego sposobu myślenia o  mobilności oraz obszar testowania technologii nowych generacji”.

Zobacz też: Goodyear IntelliGrip - opona do pojazdów autonomicznych

Goodyear Eagle-360 - opona w kształcie kuli!

Kulisty kształt opony pozwala na manewrowanie we wszystkich kierunkach. Dzięki aktywnej technologii opona może poruszać się w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć ryzyko poślizgu w przypadku zagrożeń takich jak czarny lód czy nagle pojawiające się przeszkody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna zaletą sferycznego kształtu opony jest możliwość utrzymania płynnej jazdy dzięki łagodnym ruchom poprzecznym. W ten sposób samochód może pokonywać przeszkody nie zmieniając kierunku jazdy.

Ponadto opona, która umożliwia obrót o 360 stopni, może przyczynić się do rozwiązywania przyszłych ograniczeń przestrzennych, ponieważ samochody wyposażone w tego typu ogumienie będą potrzebować mniej przestrzeni by zajmować miejsca parkingowe. Przy założeniu, że parkingi publiczne będą funkcjonować na podobnych zasadach jak dotychczas, takie rozwiązanie mogłoby znacznie zwiększyć ich pojemność bez potrzeby powiększania rozmiaru.

Zobacz też: Kultowe sceny filmowe z wykorzystaniem opon Goodyear

Jak zamontować w samochodzie oponę w kształcie kuli?

REKLAMA

Współpraca koncepcyjnej opony Goodyear Eagle-360 z podwoziem samochodu opiera się na lewitacji magnetycznej. Zawieszona w polu magnetycznym pod podwoziem, na podobnej zasadzie jak kolej magnetyczna, generuje mniej hałasu, co przekłada się na większy komfort podróżujących.

„Choć na razie jest to opona czysto koncepcyjna, to prezentuje szereg najbardziej innowacyjnych rozwiązań Goodyeara, które w przyszłości mogą zaspokoić potrzeby konsumentów. Wyniki naszych badań[3] wskazują, że młodzi kierowcy poszukują samochodów wyposażonych w innowacyjne rozwiązania technologiczne oraz przyjaznych dla środowiska. Jesteśmy pewni, że koncepcyjna opona Eagle-360 może stanowić bezpieczne, niezawodne i zrównoważone rozwiązanie dla konsumentów, którzy w przyszłości prawdopodobnie będą poruszać się pojazdami autonomicznymi. Mamy również nadzieję, że nasz produkt będzie źródłem inspiracji dla branży motoryzacyjnej, z którą wspólnie będziemy poszukiwać rozwiązań na przyszłość” – powiedział Jean-Claude Kihn, prezes Goodyear EMEA.

Zobacz też: Czy można stworzyć oponę z ryżu? Goodyear już to robi!

Czujniki zapewniają łączność z samochodem i zwiększają bezpieczeństwo

Goodyear zakłada również, że jednym z elementów optymalizujących poruszanie się pojazdów autonomicznych będzie łączność realizowana w trzech aspektach. Po pierwsze, czujniki umieszczone wewnątrz Eagle-360 będą rejestrowały warunki drogowe, w tym pogodę i stan nawierzchni, a następnie przekazywały te informacje do samochodu oraz do innych pojazdów, aby zwiększyć bezpieczeństwo. Po drugie, wykorzystując zaprojektowaną przez markę technologię monitorowania kluczowych aspektów funkcjonowania opony, mierniki będą też rejestrować i regulować zużycie bieżnika, aby wydłużyć żywotność produktu. Po trzecie, dzięki produkcji ogumienia za pomocą druku trójwymiarowego, istnieje możliwość dopasowania jej do indywidualnych potrzeb regionu, który zamieszkuje użytkownik.

Bionaśladownictwo – inspiracja naturą

Warto też podkreślić, że niektóre elementy konstrukcji Eagle-360 wykazują cechy bionaśladownictwa, czyli imitowania rozwiązań spotykanych w naturze – jest to podejście często stosowane w pracach konstrukcyjnych Goodyeara. Rzeźba bieżnika naśladuje kształtem organizm morski – koral mózgowy, a wielokierunkowe bloki i rowki pomagają stworzyć bezpieczną przestrzeń kontaktową. Dno rowka ma strukturę naturalnej gąbki, która sztywnieje, gdy jest sucha, natomiast pod wpływem wody mięknie. Dzięki działaniu siły odśrodkowej, faktura ta absorbuje również wodę i odprowadza ją z bieżnika, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i pozwala uzyskać pożądane właściwości jezdne.

Źródło: Goodyear


[1] Źródło: Navigant Research, Zaawansowane Systemy Wspierania Prowadzenia i Ewolucja Autonomicznych Funkcji Prowadzenia: analiza i prognozy dla globalnego rynku: http://www.navigantresearch.com/research/autonomous-vehicles

[2] Źródło: Badanie U.S. Tech Choice Study 2015 przeprowadzono w okresie od stycznia do marca 2015 w oparciu o internetową ankietę ponad 5300 konsumentów, którzy w ostatnich pięciu latach kupili lub leasingowali nowy pojazd. Więcej informacji na stronie: http://www.jdpower.com/press-releases/2015-us-tech-choice-study#sthash.rZ6ysrNh.dpuf

[3] Źródło: Goodyear i Think Good Mobility: poglądy pokolenia milenium na przyszłość motoryzacji w Europie: https://drive.google.com/file/d/0B1HvJzTnvhLfc0dOYWJtTnBfUTA/view

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA