Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony do samochodów elektrycznych: jak się je tworzy? Wywiad

Kuba Brzeziński
Opony do samochodów elektrycznych: jak się je tworzy? Wywiad
Opony do samochodów elektrycznych: jak się je tworzy? Wywiad
Bridgestone
Opony do samochodów elektrycznych? Mają wymagania. Tak można podsumować rozmowę z Emilio Tiberio – Chief Technology Officer Bridgestone EMEA.

Przyszłością motoryzacji są samochody elektryczne? Zatem i przyszłością opon są opony do samochodów elektrycznych. I właśnie o tym segmencie ogumienia mieliśmy okazję porozmawiać z jednym z czołowych ludzi w firmie Bridgestone w regionie EMEA. Emilio Tiberio jest Chief Technology Officerem (CTO) i Chief Operations Officerem (COO). Co nam powiedział? Pełen wywiad poniżej.

Opony do samochodów elektrycznych: jak się je tworzy? Wywiad

Opony do samochodów elektrycznych

Jak dużą rolę w elektrycznym układzie napędowym odgrywają opony? Co tak naprawdę dają?

Opony do pojazdów elektrycznych i hybrydowych, tak samo jak opony do tradycyjnych pojazdów z silnikiem spalinowym, mają za zadanie utrzymać pojazd, przenosić trakcję z silnika na drogę i zapewniać bezpieczeństwo. Opony do pojazdów elektrycznych odgrywają również ważną rolę w wydłużaniu zasięgu samochodu, dlatego wiele uwagi poświęcamy niskim oporom toczenia, które pozwalają oszczędzać baterię.

W ciągu ostatnich czterech lat w ofercie opon Bridgestone EMIA do samochodów osobowych, opory toczenia zostały zmniejszone średnio o 15 proc., co w przypadku pojazdów elektrycznych oznacza zwiększenie zasięgu o 8 – 10 proc., w zależność od pojazdu i stylu jazdy. Kluczowym czynnikiem, który należy uwzględnić w przypadku pojazdów elektrycznych, jest również zwiększona masa pojazdu i wyższy moment obrotowy, które powodują szybsze ścieranie się opon. Skupiamy się również na zmniejszeniu hałasu opon, aby zapewnić komfort kierowcy – jest to konieczne ze względu na to, że hałas silnika pojazdów elektrycznych prawie nie występuje, a dźwięk opon jest bardziej zauważalny.

Z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć opona w samochodzie elektrycznym?

Opony do pojazdów elektrycznych muszą sprostać wielu nowym wyzwaniom, takim jak konieczność zapewnienia wyjątkowej przyczepności, krótkiej drogi hamowania i doskonałego prowadzenia. Osiągniecie tego może być utrudnione ze względu na wspomnianą wcześniej większą masę i wyższy moment obrotowy pojazdów elektrycznych.

Czym tak naprawdę różni się opona klasyczna od opony tworzonej z myślą o eko-napędach? Chodzi mi o różnice technologiczne. Pytanie jest o tyle zasadne, że dla wielu kierowców każda opona wygląda tak samo.

Opony do EV różnią się od opon konwencjonalnych wieloma kluczowymi cechami, z których wszystkie są równie ważne. Nasz zespół badawczo-rozwojowy opracowując opony do samochodów elektrycznych musi spełniać specyficzne wymagania, tak aby opony, które trafiają do klientów zapewniały optymalne osiągi. Pod kątem technologicznym stawiamy na zoptymalizowaną geometrycznie konstrukcję opony, która zapewnia odpowiednie rozłożenie nacisku na powierzchnię styku z podłożem dla lepszych osiągów i trakcji na mokrej nawierzchni. Wykorzystujemy również nową technologię lameli 3D, nowe generacje mieszanek bieżnika w połączeniu z najnowszymi technologiami mieszania, które pozwalają na uzyskanie lepszej odporności na zużycie oraz niższych oporów toczenia, co bezpośrednio zwiększa zasięg pojazdu i wydłuża żywotność baterii.

Projektując opony na zamówienie do konkretnych modeli wykorzystujemy również opracowane przez nas technologie stworzone z myślą o wyzwaniach związanych z mobilnością elektryczną. Należą do nich takie technologie jak ologic, która zwiększa zasięg akumulatora, TECHSYN pozwalająca na osiągnięcie lepszej efektywności zużycia i mniejszych oporów toczenia przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia surowców, B-Silent minimalizującą hałas powodowany przez opony oraz zrównoważona technologia ENLITEN zmniejszająca opory toczenia nawet o 30 proc. i wagę nawet o 20 proc.

Rozmawiamy dziś o oponach do samochodów elektrycznych, ale czy tak naprawdę jest coś takiego? Czy są opony stworzone tylko z myślą o e-napędach i nie sprawdzą się one w aucie napędzanym dieslem czy benzyną.

Wszystkie opony Bridgestone na rynek wymiany, w tym Bridgestone Turanza T005, Blizzak LM005 i Weather Control A005, zostały zaprojektowane tak, aby pasowały do pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz wspierały ich ogólne osiągi, ale produkujemy również opony na pierwszy montaż wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Na przykład, wyspecjalizowana fabryka Bridgestone w Poznaniu produkuje opony EP500 specjalnie zaprojektowane dla BMW i3. Opony te są wyposażone w technologię ologic, która zwiększa zasięg akumulatora dzięki dwóm cechom: dużej średnicy opony, która zmniejsza deformację bieżnika, a tym samym opór toczenia, oraz małej szerokości opony, która zmniejsza opór aerodynamiczny.

Oprócz współpracy z uznanymi liderami, takimi jak BMW, Audi i VW, współpracujemy również z nowymi firmami w branży motoryzacyjnej, którzy wybrali Bridgestone jako wyłącznego partnera w zakresie opon. Przykładem jest Fisker Ocean, który został wyposażony w specjalnie opracowane opony Bridgestone Potenza Sport z technologią ENLITEN, zapewniające optymalny komfort jazdy i niskie opory toczenia.

Jak bardzo pojawienie się samochodów elektrycznych musiało zmienić wasze inżynieryjne myślenie o oponie?

Opracowanie opon przeznaczonych do pojazdów elektrycznych, które sprostają unikalnym wyzwaniom stawianym przez tego rodzaju pojazdy, pozwoliło nam zainwestować czas i zasoby w różne obszary rozwoju opon. Wiedza, którą zdobyliśmy na przykład w zakresie oporów toczenia, hałasu, zużycia i przyczepności opon pomagają w doskonaleniu naszych procesów badawczo-rozwojowych we wszystkich innych obszarach rozwoju opon. Na przykład, w ciągu ostatnich czterech lat średni przebieg  opon Bridgestone do samochodów osobowych wzrósł o 15 proc. Znaczną część tej poprawy możemy przypisać naszemu rozwojowi opon do samochodów elektrycznych.

W przypadku aut elektrycznych znaczenie ma radzenie sobie z wyższą masą czy obniżanie oporów toczenia. Ale czy to oznacza, że klasyczne czynniki w postaci przyczepności na śliskiej nawierzchni czy innych warunków trakcyjnych poszły na bok?

Niezależnie od tego jakie opony projektujemy przykładamy wagę do wszystkich czynników. Na przykład, jedną z najważniejszych funkcji opon jest zapewnienie bezpieczeństwa, więc nie możemy tego zaniedbać przy projektowaniu opon do pojazdów elektrycznych. Przyczepność opon w samochodach elektrycznych jest jeszcze bardziej istotna ze względu na ich większą masę w porównaniu z pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi, co wynika z ciężkich akumulatorów. Dlatego też doskonałe prowadzenie i kontrola, krótka droga hamowania i wyjątkowa przyczepność w każdych warunkach pogodowych są priorytetowe w projektowaniu opon do EV.

Opony do samochodów elektrycznych: jak się je tworzy? Wywiad

Opony do samochodów elektrycznych

Czy opony do samochodów elektrycznych – a właściwie tworzone z myślą o eko-napędach – są tak samo trwałe jak opony do aut o klasycznym napędzie?

Nieregularne zużycie opon związane z większą masą i wysokim momentem obrotowym stanowi problem w pojazdach elektrycznych, dlatego też wyższy poziom tolerancji na zużycie jest bardzo ważny  przy projektowaniu do nich opon. Te założenia realizujemy przy wykorzystaniu różnych technologii, na przykład TECHSYN, która zwiększa przebieg bieżnika, wydłużając żywotność opony, a w perspektywie długoterminowej zmniejsza zużycie surowców.

Ekologia stawia wyzwania przed producentami z segmentu moto. I to nie tylko na polu technologicznym związanym z produktami, ale też produkcją. Czy wasze fabryki są ekologiczne? Czy wasze fabryki starają się redukować ślad węglowy?

Stale podejmujemy kolejne kroki, które przybliżają nas do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Do 2050 roku planujemy osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla oraz w pełni korzystać ze zrównoważonych materiałów. Obecnie 100 proc. energii elektrycznej wykorzystywanej we wszystkich europejskich zakładach Bridgestone, w tym w fabryce w Poznaniu, pochodzi z odnawialnych źródeł. Dodatkowo zakłady te posiadają certyfikat ISO 50001 potwierdzający efektywne wykorzystywanie energii. Istotnym elementem jest też gospodarka odpadami. Jesteśmy w stanie poddać recyklingowi do 90 proc. odpadów w naszych zakładach produkcyjnych.

Chcemy również, aby sam proces projektowania opon był bardziej przyjazny dla środowiska, dlatego wykorzystujemy technologię Virtual Tyre, która pozwala na wirtualne modelowanie opon. Dzięki temu emitujemy o 60 proc. mniej CO2 w fazie rozwoju opon i redukujemy ilość prototypów o 200 sztuk w każdym projekcie. Warto wspomnieć o naszym pilotażowym programie analizy cyklu życia produktu, który skupia się na emisji CO2 od jego powstania do momentu znalezienia się w punkcie sprzedaży (ang. Cradle to gate). Projekt ten umożliwi nam potwierdzenie i identyfikację głównych punktów emisji CO2, w tym w infrastrukturze naszych dostawców.

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Praktyczny leksykon VAT 2021. Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT
Praktyczny leksykon VAT 2021. Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT
Tylko teraz
119,00 zł
129,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    8 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Systemy bezpieczeństwa: Toyota T-Mate to nowość
    Systemy bezpieczeństwa: Toyota zaprezentowała właśnie nową generację systemów bezpieczeństwa czynnego o nazwie T-Mate. Co daje?
    Opony Audi Q4 e-tron. Bridgestone na pierwszy montaż
    Opony Audi Q4 e-tron? Bridgestone opracował specjalne ogumienie o bardzo niskich oporach toczenia. Trafi na pierwszy montaż do elektryka.
    Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć zasięg?
    Samochód elektryczny zimą? Baterie elektryków nie przepadają za mrozami. Są jednak sposoby na optymalizację zasięgu e-aut zimą. Oto one.
    Bezpieczeństwo pieszych? 5 innowacyjnych pomysłów
    Bezpieczeństwo pieszych jest jednym z miejskich priorytetów. Jak o nie dbać? Oto lista 5 innowacyjnych pomysłów.
    Toyota Corolla Cross, czyli kompakt na sterydach
    Toyota Corolla Cross zadebiutowała w Europie. SUV bazujący na kompaktowym hicie będzie oczywiście... hybrydowy. Wykorzysta piątą wersję napędu.
    Renault Megane E-Tech plug-in hybrid: test i opinia
    Renault Megane E-Tech plug-in hybrid jest... zaskakujące. Ale zaskakująco dobre czy zaskakująco złe? O tym właśnie opowiemy w tym materiale.
    Jak zapłacić za autostradę e-TOLL? Oto nowa metoda
    Jak zapłacić za autostradę e-TOLL? Na rynku pojawiła się kolejna metoda. Tą jest aplikacja mPay. Można w niej kupić bilet autostradowy.
    Znaki drogowe dla elektryków. Nowość od 2 grudnia
    Znaki drogowe dla elektryków będą informować o najbliższych ładowarkach pojazdów elektrycznych. W sumie pojawi się aż 6 tablic.
    e-TOLL bilet jednorazowy. Gdzie go kupić?
    e-TOLL bilet jednorazowy, czyli od 1 grudnia 2021 roku jedyna możliwość zapłaty za przejazd A2 i A4. Gdzie można go kupić?
    Nowy Opel Astra Sports Tourer. Premiera niemieckiego kombi
    Nowy Opel Astra Sports Tourer pokazał właśnie swoją twarz. Co można powiedzieć o tej premierze? Zbyt wielu tajemnic w niej nie było.
    Za co można stracić prawo jazdy? Lista jest długa!
    Za co można stracić prawo jazdy? Nie tylko za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o więcej niż 50 km/h. Lista jest dużo dłuższa!
    Opel Corsa-e: zasięg elektryka rośnie!
    Opel Corsa-e: zasięg miejskiego elektryka za mały? To teraz dodatkowo rośnie. Zmiana dotyczy też modelu Mokka-e. Ile więcej przejadą auta?
    Nissan elektryczny? Tak, to nowy kierunek. Oto Ambition 2030
    Nissan elektryczny? Pewnie nikt na rynku nie będzie zszokowany, ale Japończycy zaczynają stawiać na zeroemisyjność. Oto plan Ambition 2030.
    Volkswagen elektryczny? Marka podsumowuje rok i snuje plany
    Volkswagen elektryczny? Hasła o elektromobilności dominują na rynku. Na ile są aktualne w salonach niemieckiej marki? Oto jak firma podsumowuje rok.
    Opel Gliwice: zamknięcie fabryki? Ostatnia Astra wyprodukowana
    Opel Gliwice: zamknięcie fabryki niemieckiej marki w Polsce staje się faktem. Właśnie z taśmy zjechała ostatnia Astra. Co to oznacza dla zakładu?
    Samochody z cofniętym licznikiem? Głównie niemieckie i premium
    Samochody z cofniętym licznikiem nadal stanowią poważny problem rynku wtórnego. Jakie auta mają najczęściej obniżany przebieg? Sprawdźmy.
    Silnik wodorowy: jak działa i czemu jest taki eko?
    Silnik wodorowy: jak działa? Coraz więcej mówi się o autach wodorowy. Tylko do czego tak właściwie jest im ten wodór potrzebny?
    Czy auto może chodzić na wolnych obrotach?
    Czy auto może chodzić na wolnych obrotach? Z technologicznego punktu widzenia tak. Tylko czy to jest dla niego zdrowe? No właśnie.
    Czy pęknięta szyba może wypaść?
    Czy pękniętą szyba może wypaść? W scenariuszu maksymalnie pesymistycznym pewnie tak. Tylko jak duża jest szansa, że on wystąpi?
    Nissan Leaf: regeneracja baterii nie jest potrzebna...
    Nissan Leaf: regeneracja baterii w tym modelu nie jest konieczna. Inżynierowie wpadli na inny pomysł. Stare baterie zostaną wykorzystane na... kolei!
    Czy rozgrzewać silnik zimą? No właśnie...
    Czy rozgrzewać silnik zimą? To pytanie, które późną jesienią zadaje każdy kierowca. Jak najlepiej na nie odpowiedzieć? Postanowiliśmy to sprawdzić.
    Jak sprawdzać opony całoroczne?
    Jak sprawdzać opony całoroczne? Bo choć nadają się na każdy sezon, nadal wymagają nieco uwagi od kierowcy. Powinien on pamiętać o...
    Wypadek bez prawa jazdy: rachunek będzie wysoki...
    Wypadek bez prawa jazdy? To jeden z czarniejszych scenariuszy. Bo choć ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie, kierowca odda je co do złotówki.
    Samochód marzeń z dzieciństwa? Tak, dziś możesz go mieć!
    Samochód marzeń z dzieciństwa? Każdy moto-maniak ma auto, do którego wzdychał lata temu. Może zatem pora, aby marzenie zrealizować?
    Toyota Corolla 2022: co się zmieni w japońskim hicie?
    Toyota Corolla 2022, czyli japoński producent szykuje szereg delikatnych zmian dedykowanych hitowemu modelowi. Co oznacza mini-lifting?