REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?
Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?
Materiały Oponeo

REKLAMA

REKLAMA

Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

Co się liczy w czasie zakupu opon?

Kupowanie opon samochodowych wymaga pamiętania o szeregu czynników. I choć podstawowym bez wątpienia jest typ posiadanego pojazdu, na nim kryteria wyboru się nie kończą. Pomijając wielkość auta, jego masę, moc silnika i sposób jej przeniesienia, kierowca powinien się zastanowić też m.in. nad tym:

REKLAMA

  • jak jeździ - czy preferuje styl spokojny, czy sportowy,
  • jak duże przebiegi pokonuje każdego roku,
  • w jakim terenie porusza się w głównej mierze - czy jest to ruch miejski, a może pozamiejski, a jak pozamiejski to dotyczy dróg krajowych czy np. autostrad. 

Kupujesz nowe opony? A znasz ich rozmiar?

Pierwszym parametrem, który kierowca musi poznać przed zakupem nowego ogumienia jest rozmiar. Jak go ustalić? To na szczęście nie jest trudne. Odpowiedź może przynieść instrukcja pojazdu, wlepka na klapce wlewu paliwa czy porada specjalisty z warsztatu autoryzowanego lub specjalizującego się w serwisowaniu ogumienia. Warto pamiętać też o tym, że rozmiar jest zapisany na oponach już posiadanych. Można go zatem sprawdzić na aucie zaparkowanym pod blokiem.

Rozmiar to nie wszystko. Liczą się też indeksy!

Indeksy mają potężne znaczenie. Indeks prędkości określa maksymalną prędkość dopuszczona na danym typie ogumienia. Indeks nośności wskazuje z kolei na możliwe obciążenie. Parametry te podane są m.in. na ściance bocznej opony i zapisane są za pomocą liter oraz cyfr.

Nowe opony sezonowe czy wielosezonowe?

Opony całoroczne to jeden wydatek, brak konieczności przechowywania ogumienia między sezonami, ale też i... kompromis. Choć zima będą się sprawdzać podobnie jak średniej klasy zimówki, latem mogą mieć problem z mocno dynamiczną jazdą. I warto o tym pamiętać. Kiedy zatem wybrać wielosezonówki? Gdy kierowca jeździ mało i porusza się głównie w mieście - to idealne dla nich warunki. W pozostałych przypadkach lepszą inwestycją jest ogumienie sezonowe.

Bo opona to też bieżnik. Jaki wybrać?

W przypadku produktów do samochodów osobowych wybieramy zazwyczaj między bieżnikiem asymetrycznym a kierunkowym. Każdy z nich ma swoje plusy. Przykładowo bieżnik kierunkowy doskonale sprawdza się na mokrej czy pokrytej błotem pośniegowym trasie. Asymetryczny natomiast będzie wolno i równomiernie się zużywał. – tłumaczy Ernest Pujszo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A na koniec klasa opony

REKLAMA

Opony klasy ekonomicznej są przeznaczone do niewielkich samochodów miejskich. Jest to ogumienie idealne dla preferujących spokojny styl jazdy kierowców, którzy poruszają się głównie po mieście, a ich przebiegi roczne są raczej umiarkowane. Opony klasy średniej będą odpowiednie dla kierowców, którzy oczekują zrównoważonych, średnich osiągów. Sprawdzą się w większości popularnych aut dostępnych na rynku. Dobre zarówno do miasta, jak i na trasy. Po opony premium powinny sięgnąć osoby oczekujące najwyższej jakości i świetnych osiągów, w tym właściciele samochodów o dużej mocy. Stosuje się w nich nowoczesne rozwiązania, najlepsze materiały oraz najbardziej zaawansowane technologie produkcyjne – mówi Ernest Pujszo.

Które opony Polacy kupują najczęściej? W serwisie Oponeo.pl w roku 2020 39 proc. produktów to były modele klasy ekonomicznej. 32 proc. pochodziło z segmentu premium, a 29 proc. to była klasa średnia.

Kupowanie opon samochodowych, czyli co warto wiedzieć o europejskiej etykiecie?

Pomijając wszystkie z powyższych parametrów, ogromne znaczenie odgrywają możliwości ogumienia. A te są zapisywane na tzw. europejskiej etykiecie. Parlament Europejski zatwierdził wprowadzenie nowego systemu etykietowania opon, który wszedł w życie 1 maja 2021 roku. Nie zmienił on zasadniczo zakresu informacji - ułatwił ich odczytanie z graficznego punktu widzenia.

Etykiety zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem. Najprostszym sposobem wyboru opon wciąż pozostanie konsultacja ze specjalistą i analiza naszych indywidualnych potrzeb. Możemy również przejrzeć artykuły poradnikowe, sprawdzić wyniki testów opon i przeczytać opinie innych użytkowników. Wówczas uzyskamy pełniejszy obraz danej opony i dokonamy najlepszego wyboru. – mówi Ernest Pujszo, Dyrektor Handlowy Oponeo.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA