Kategorie

Opony A-Z

26 sie 2021
22 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy warto kupić opony w internecie? Jakie pułapki na nas czyhają?

Gdzie znaleźć najtańsze opony? Najczęściej okaże się, że najlepsze oferty znajdziemy w sklepach internetowych. Powstaje jednak problem – kupujemy poniekąd „kota w worku”. Płacimy nie widząc opon na oczy... Czy warto podjąć takie ryzyko?

Dlaczego opony piszczą?

Pisk opon bawi głównie początkujących kierowców, którzy nie są jeszcze świadomi, że przyjdzie im zapłacić za fantazję. Z wiekiem i zdobytym doświadczeniem zaczyna się oszczędzać... również opony. Warto jednak pamiętać, że pisk opon nie zawsze wynika z nierozsądnego posługiwania się pedałem gazu.

Czy warto zamontować czujniki ciśnienia powietrza w kolach? Ile to kosztuje?

Większość nowych aut już klasy średniej wyższej ma w wyposażeniu seryjnym system monitorujący ciśnienie powietrza w oponach. Takie systemy nie tyle mierzą ciśnienie, co ostrzegają gdy jest ono zbyt niskie, minimalizując ryzyko jazdy na „kapciu”. Czy taki system można zamontować w starszym aucie? Ile to kosztuje i czy opłaca się w niego inwestować?

Czy trzeba specjalnie dbać o opony? Czy to przedłuży ich "życie"?

Dzięki prostym i tanim zabiegom możemy przedłużyć okres eksploatacji opon samochodowych. Właściwe użytkowanie, serwis i konserwacja mogą przynieść konkretne oszczędności.

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Opona samouszczelniająca się – czy to działa?

Jednym z ciekawszych wynalazków ostatnich lat są opony reklamowane jako „nie do przebicia”. Ich konstrukcja powoduje, że z opony nie będzie schodzić powietrze nawet jeśli w oponie utkwi „ciało obce” o średnicy 1,6 milimetra – tak przynajmniej jest w teorii. A jak wygląda to w praktyce, czy są opony, których nie można przebić?

Czy są opony bez limitu prędkości? Jakie opony stosuje się w najszybszych autach świata?

Opony do najszybszych aut na świecie potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za komplet. Takie gumy wymagają bezwzględnej kontroli po przejechaniu każdych 500 kilometrów i zużywają się po pokonaniu dystansu kilkunastu tysięcy kilometrów. W zamian za te wszystkie niedogodności oferują jedno – brak limitu prędkości. Ile auto wyciśnie tyle wytrzymają!

Czy zawsze trzeba wymieniać wszystkie cztery opony na nowe?

Opony na osi napędowej zużywają się nawet dwukrotnie szybciej niż te, które nie muszą przenosić na asfalt momentu obrotowego. Co zrobić gdy opony z osi napędowej się zużyją, czy można wymienić opony tylko na jednej osi i jak postępować w przypadku aut z napędem 4x4?

Aquaplaning - co to jest, jak unikać zjawiska poduszki wodnej?

O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, w konsekwencji czego następuje utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.

Dlaczego opony hałasują? Jak wybrać ciche opony?

Opona samochodowa jest jak orkiestra. Składa się z dużej liczby "instrumentów" generujących dźwięki podczas jazdy. Każdy rowek, a nawet każda lamelka wpływa na to, co słyszymy podczas toczenia kół. Niestety czasem ta „muzyka” nie jest przyjemna dla ucha. Czy warto wybierać ciche opony? Co trzeba wiedzieć poszukując cichych opon?

Jaka jest różnica pomiędzy oponami kierunkowymi a symetrycznymi – które są lepsze?

Przeglądając ofertę nowych opon - chociażby w internecie - bardzo szybko zostaniemy postawieni przed wyborem jaki bieżnik mają te opony mieć: symetryczny, kierunkowy, a może asymetryczny. Na czym polega faktyczna różnica między tymi bieżnikami?

Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Opony ekologiczne – jak działają, jakie mogą dać oszczędności?

Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Slicki, kolce – jakich opon nie można używać na publicznych drogach.

Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?

Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Co daje doważanie kół na samochodzie?

Proces doważania kół zamontowanych na samochodzie eliminuje błędy, które powstają w wyniku "laboratoryjnego" wyważania koła na wyważarce.

Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Są nowe, tanie, wyglądają dokładnie tak samo jak te renomowanych firm, co więcej mają nawet podobną nazwę. O czym mowa? O oponach z Chin. Takie ogumienie robi ostatnio furorę, szczególnie w internecie. Jaka jest prawda o chińskich produktach oponiarskich?

Opony bieżnikowane. Czy można stosować nalewki?

Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Opony do vana – jak je wybrać

Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.

Opony deszczowe – alternatywa dla zimówek?

Wiele samochodów sprowadzanych do Polski szczególnie z krajów Beneluksu i Holandii jeździ na oponach deszczowych. Czasem zdarza się też, że handlarze próbują sprzedawać takie gumy jako zimówki. Niestety to nie to samo, a użyteczność opon deszczowych w Polsce jest delikatnie rzecz ujmując ograniczona.

Opony run on flat – jak działają, jakie mają wady i zalety. Czy warto je kupić?

Opony run on flat (ROF) to takie, które umożliwiają jazdę nawet bez powietrza. Maja one specjalną konstrukcję i wbrew obiegowej opinii nie nadają się do każdego auta. Dlaczego? Jakie mają zalety i wady?

Dlaczego zimowe opony nie nadają się do jazdy latem?

Zimowe opony trzeba zastąpić letnimi wtedy, kiedy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni. Dlaczego wymiana jest konieczna?

Jak przechowywać opony?

Większość kierowców ma do swojego auta dwa komplety opon – letnie i zimowe. Co zrobić z oponami, ewentualnie całymi kolami, których w danym sezonie nie używamy? W jaki sposób je właściwie przechowywać?

Opony w samochodzie: jak o nie dbać?

Opony to ważny element bezpieczeństwa. Na co zwracać uwagę i jak je użytkować, aby zawsze były w dobrym stanie?

Zmiana opon z zimowych na letnie, kiedy to zrobić? Ekspert radzi


Opony zimowe należy założyć na auto, gdy temperatura w dzień spadnie poniżej pewnego poziomu. Tak samo działa to w drugą stronę: na wiosnę warto zmienić zimówki na opony letnie.

Zmiana opon a wskazania licznika prędkościomierza


Większe felgi to też przekłamanie wskazań prędkościomierza. Zmiana wielkości koła to również zmiana jego obwodu, od którego zależy prawidłowe działanie wskaźnika prędkości.

Czy przebitą oponę zawsze można naprawić?

Łata na kole ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, może więc wytrzymać nawet cały okres "życia" opony. Niestety nie każde uszkodzenie da się załatać.

Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest ważne?


Ciśnienie w oponach samochodowych ma wpływ na zużycie paliwa, żywotność opon oraz bezpieczeństwo jazdy.

Tekstylne łańcuchy śniegowe

Alternatywą dla klasycznych, metalowych łańcuchów, są wygodniejsze i szybsze do założenia łańcuchy tekstylne. Mogą okazać się niezbędne kiedy w trudnych warunkach, przy dużej ilości śniegu, ruszenie z miejsca okaże się niemożliwe.

Koło zapasowe w sprayu - jak go używać?

W nowych autach najczęściej spotykanym widokiem po otwarciu  miejsca na koło zapasowe - jest brak koła zapasowego. Producenci oferują tańszą alternatywę - puszkę z awaryjnym uszczelniaczem opon. Jest łatwa w obsłudze i pozwala na szybkie pozbycie się "kapcia".

Kiedy opona nadaje się do wymiany?

Są dwa czynniki mające wpływ na podjęcie decyzji o wymianie opon na nowe. Pierwszy z nich to trwałość określana przez producenta. Drugim czynnikiem jest poziom zużycia bieżnika związany z jego głębokością.

Jak zdejmować opony z felg?

Dziś już nie trzeba posiadać specjalnych umiejętności i tracić czasu na samodzielne naprawy uszkodzonych opon. Za niską cenę, zrobią to za nas warsztaty wulkanizacyjne.

Czym jest spowodowana wyższa cena "zimówek" niż opon letnich?

Eksploatacja samochodu podczas zimowych miesięcy jest droższa niż podczas lata. O cenie opon decyduje głównie rodzaj mieszanki stosowany podczas ich produkcji.

Wpływ ciśnienia w oponach na bezpieczeństwo

Właściwie napompowane opony mają ogromny i nieoceniony wpływ na nasze bezpieczeństwo. Niestety wciąż jest to lekceważone i większość kierowców, ciśnienie sprawdza jedynie podczas wymiany lub montażu nowego kompletu.

Opony z kevlaru - czy warto?

Bardzo wysoka cena opon wykonanych z kevlaru, działa odstraszająco. Jednak nie na miłośników szybkiej jazdy, którzy kojarzą je z Formułą 1 i dużymi prędkościami. Ale czy takie opony mają zastosowanie w codziennej jeździe?

Gdzie montować opony typu run flat?

Pomimo wyglądu zbliżonego do zwykłych opon, montaż opon typu run flat, powinno się zlecać odpowiednio przeszkolonym ludziom, dysponującym specjalnym sprzętem. Podejmując się montażu na własną rękę, sporo ryzykujemy.

Po wymianie na zimówki czas zadbać o opony letnie

Opony przechowywane we właściwy sposób, pozwolą cieszyć się ich dłuższą eksploatacją. Będą mniej narażone na zużycie i zniszczenie niż opony rzucone bezładnie w kąt garażu.

Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?

Dwa główne stanowiska dotyczące skuteczności opon, rozbijają się o konkurencję między oponami sezonowymi i całorocznymi. Niestety niewiele osób pamięta, że skuteczność hamowania jest jednym z najważniejszych parametrów.

Jaki "zapas" wybrać?

Pełnowymiarowe koło zapasowe nie jest jedynym wyjściem. Są inne rozwiązania takie jak "dojazdówka" czy specjalny zestaw naprawczy. Przedstawiamy możliwe rozwiązania po stracie opony.

Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach?

Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach? Według statystyk, grubo ponad połowa użytkowników dróg jeździ na co dzień z niewłaściwym ciśnieniem w oponach. Tymczasem zbyt wysokie lub zbyt niskie ma negatywny wpływ na ich zużycie i nasze bezpieczeństwo.

Prawidłowe przechowywanie opon

Posiadacze garażu lub pomieszczenia gospodarczego, mają ten komfort, że nie muszą ponosić dodatkowych wydatków związanych z przechowywaniem ogumienia u wulkanizatora.

Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

Wielu kierowcom wydaje się, że opony zmieniane sezonowo, bezproblemowo poradzą sobie do następnej wymiany bez ich ingerencji. Tymczasem taka ignorancja niekorzystnie wpływa na komfort jazdy i jej ekonomię.

Czy na zimę jest zalecane inne ciśnienie w oponach?

Opona napompowana do wartości 2 barów w warunkach garażowych w temperaturze ujemnej straci na wartości ciśnienia nawet 0,5 bara.Opony samochodowe w ujemnych temperaturach potrafią stracić nawet 0,5 bara w stosunku do standardowej wartości 2 barów jaką mają w momencie kiedy auto znajduje się w warunkach garażowych.

Kiedy przychodzi czas na zmianę i jakie opony wybrać?

W okresie jesienno zimowym nadchodzi czas kiedy należy przygotować się na wymianę opon na zimowe. Rynek wciąż się powiększa, producentów jest coraz więcej a w związku z tym trafia na niego wiele produktów niewiadomego pochodzenia.