Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie

Czujnik ciśnienia TPMS
Czujnik ciśnienia TPMS
Oponeo S.A.
Od listopada 2014 r. każdy nowy samochód będzie musiał być wyposażony w czujniki ciśnienia w oponach TPMS. Czym jest TPMS oraz jakie są wady i zalety tego systemu?

Wymiana opon w samochodzie z systemem TPMS jest droższa

Zgodnie z przepisami od 1-go listopada 2014 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą zostać wyposażone w system monitorujący ciśnienie w ogumieniu TPMS. Dla kierowców oznacza to nie tylko prawdopodobny wzrost kosztu zakupu samochodu - ale również kosztów eksploatacji pojazdu. Wymiana opon w samochodzie wyposażonym w system TPMS wymaga dodatkowych czynności i w efekcie jest droższa niż wymiana opon w samochodzie bez tego typu czujników.

Zobacz też: Co to jest rotacja ogumienia?

Obecność czujnika ciśnienia na kołach auta wymaga wyjątkowego traktowania, szczególnie w przypadku czujników bezpośrednich. Zaleca się, aby po każdym odkręceniu urządzenia wymienić komplet jego uszczelek i specjalny zawór. Te czynności będzie musiał wykonać serwisant. Zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować koniecznością wymiany całego urządzenia.
- Na serwisancie spoczywa też obowiązek zresetowania wszystkich czujników kół pojazdu po każdej zmianie opon i felg – tłumaczy Filip Biesek, Koordynator Działu Felg w sklepie Oponeo.pl. – Tylko w ten sposób system na nowo rozpozna ciśnienie w oponach. Serwisanci muszą pamiętać też o tym, aby za każdym razem felgi montować dokładnie w to samo miejsce. Na szczęście istnieją na rynku specjalne aktywatory (np. ATEQ VT55), które mają pomóc serwisom w obsłudze czujników montowanych w niemal wszystkich pojazdach.

- Póki co serwisy w Polsce jeszcze nie są przygotowane do obsługi TPMS, ponieważ koszt aktywatorów jest wysoki – mówi Marcin Szwabiński, Manager projektu „Dostawa z montażem” w Oponeo.pl – ceny wymiany opon z systemem TPMS będą oscylować w granicach 50-80 zł (w zależności od serwisu), warto wiedzieć też, że wymiana z systemem TPMS jest dwukrotnie dłuższa od standardowej. Być może lepszym, bardziej ekonomicznym rozwiązaniem w takim wypadku jest posiadanie dwóch kompletów kół, wówczas unikamy takiego ryzyka uszkodzeń systemu i wydatków.

Zobacz też: Opony niepneumatyczne Air Free

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest i jak działa system TPMS?

TPMS to system czujników ciśnienia, którego zadaniem jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach. Istnieją dwa typy systemu TPMS – bezpośredni i pośredni. Bezpośredni podaje dane o ciśnieniu w każdym z kół w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to jest fabrycznie montowane w samochodach takich marek jak Mercedes, BMW, Lexus, Jaguar. Czujniki te w zależności od modelu mogą znajdować się bezpośrednio przy wentylu lub być przymocowane do obręczy. Pomiary przekazywane są za pomocą fal radiowych i wyświetlane na tablicy rozdzielczej auta lub na ekranie komputera pokładowego.
Drugi typ systemu to TPMS pośredni. Występuje on w większości aut klasy średniej i niższej. Ten typ jest tańszy w realizacji od systemu bezpośredniego, ponieważ wykorzystuje do swojej pracy czujniki prędkości kół wykorzystywane w systemach ABS (systemie zapobiegającym blokowaniu się kół) i ESC (elektronicznym systemie stabilizacji). System pośredni oblicza poziom ciśnienia opon na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół.

Zobacz też: Ciśnienie powietrza w oponach zimowych

Jakie są wady i zalety systemu TPMS?

Oba systemy mają zarówno zalety jak i wady. Użytkowanie systemu TPMS bezpośredniego wiąże się z koniecznością każdorazowego informowania wulkanizatora o obecności systemu. W czasie demontażu opon w serwisie mogą zdarzać się uszkodzenia, co wiąże się z ewentualnym ponownym zakupem nowego czujnika i wgrania zmian do oprogramowania systemu. Zaletą tego rozwiązania jest duża dokładność kontroli ciśnienia w każdym z kół. Informacje o ciśnieniu kierowca otrzymuje na bieżąco, dzięki czemu może śledzić jego spadki, a więc zapobiec większemu spalaniu paliwa i szybszemu zużyciu opon. Dzięki temu opona będzie dłużej użytkowana, a emisja CO₂ będzie mniejsza.
System pośredni TPMS jest tańszy w realizacji niż system bezpośredni. Wadą jest konieczność ręcznego resetowania ustawień (przy każdej zmianie opon lub dopompowywaniu). Kierowca alarmowany jest o spadku ciśnienia dopiero, gdy wyniesie ono 20% w stosunku do ciśnienia bazowego.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo S.A.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.