REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne opony zimowe

Tomasz Korniejew
Opona Michelin Alpin 5
Opona Michelin Alpin 5
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Jakie technologie są obecnie stosowane przez producentów opon zimowych? Czy inżynierowie zajmują się jedynie doskonaleniem składu mieszanki gumowej?

Inżynierowie zajmujący się konstruowaniem opon mają trudne zadanie. Nie wystarczy przecież zrobić oponę, która zapewnia doskonałą przyczepność jedynie na śniegu. Zimą samochody poruszają się nie tylko po zaśnieżonych ale również oblodzonych, czy po prostu mokrych odcinkach jezdni. Dlatego opony powinny zachowywać możliwie najlepszą przyczepność w zmieniających się warunkach, przy różnych temperaturach i na różnego rodzaju nawierzchni, dodatkowo przy różnych prędkościach.

REKLAMA

REKLAMA

Co więcej, według badań przeprowadzonych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie aż 57% wypadków drogowych, do których dochodzi między październikiem, a kwietniem zdarza się na drogach suchych, a 35% na drogach mokrych i wilgotnych.

Zatem, jakie nowoczesne technologie stosują konstruktorzy, żeby ogumienie zapewniało optymalną przyczepność podczas jazdy w okresie zimowym? Przyjrzyjmy się budowie opony na przykładzie modelu Michelin Alpin 5.

Zobacz też: Czym są opony XL?

  • Nowoczesna mieszanka gumy

Bez niespodzianek. Kluczowym składnikiem każdej opony wciąż jest tajemnie spreparowana mieszanka. To dlatego nie wystarczy samo skopiowanie bieżnika, by opona odlana z jakiejkolwiek gumy "zachowywała się" podobnie do kopiowanego modelu. W przypadku Michelin alpin 5 mieszanka bieżnika powstaje w innowacyjnej technologii łączenia komponentów gumy. Według zapewnień producenta, Michelin jako pierwszy producent zastosował w mieszance gumy bieżnika opony zimowej elastomery funkcjonalne, które zapewniają większą przyczepność na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach przy jednoczesnym zachowaniu niskich oporów toczenia. Nowa mieszanka opiera się na czwartej generacji technologii Helio Compound i zawiera olej słonecznikowy pozwalający na zachowanie właściwości gumy i jej elastyczności w niskiej temperaturze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Efekt „śladu”, co to jest?

Podczas jazdy każda opona ulega ciągłym odkształceniom, co zmniejsza jej obszar kontaktu z podłożem, a tym samym przyczepność. Odpowiedzią Michelin na to zjawisko jest zastosowanie w nowych oponach technologii Stabili Grip, która opiera się na samoblokujących się lamelach i efektywnym powrocie rzeźby bieżnika do pierwotnego kształtu. Samoblokujące się klocki według producenta zapewniają optymalny kontakt opony z podłożem i większą precyzję kierowania (efekt „śladu”).

Zobacz też: Opony niepneumatyczne Air Free

  • Efekt „raków i trybów" - zmniejsza ryzyko aquaplaningu

Kierunkowy bieżnik ma głębokie rowki i specjalnie zaprojektowane klocki bieżnika dla uzyskania efektu „raków i trybów” w obszarze kontaktu opony ze śniegiem. Przy powrocie klocków do pierwotnego kształtu boczne rowki odpowiadają za odprowadzanie wody, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko aquaplaningu.

  • Efekt „pazura” - lepsza trakcja na sniegu

Lamele w bieżniku opony działają jak tysiące małych pazurów zapewniających większą przyczepność i lepszą trakcję. Jak podaje producent, w porównaniu z poprzednią generacją, bieżnik Michelin Alpin 5 ma 12% więcej krawędzi, 16% więcej nacięć i o 17% wyższy stosunek gumy do rowków i kanałów.

Zobacz też: Czy można zmienić tylko dwie opony na zimowe?

Źródło: Materiały prasowe Michelin

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA