REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - jakie wybrać?

Paulina Samoraj
opony zima fot. Newspress
opony zima fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niedługo zagości w Polsce zima. Eksperci zgodnie twierdzą, że najlepszą porą na zmianę opon letnich na zimowe, jest gdy średnia dobowa amplituda spadnie do 7 stopni Celsjusza i niżej. Zatem, kierowcy, nie czekajcie z dokonaniem wyboru do ostatniej chwili, my doradzimy Wam co wybrać i czym się kierować przy zakupie.

Rok temu Unia Europejska wprowadziła obowiązkowe etykietowanie opon. Niestety mało kto potrafi je poprawnie odczytać i wykorzystać informacje w niej zawarte. Warto sobie przyswoić tą wiedzę, bo jest niezwykle pomocna przy wyborze. Łatwiej wtedy porównać modele i zdecydować się na komplet najbardziej odpowiadający. Dzięki etykiecie dowiadujemy się o trzech parametrach opony, czyli efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie hałasu podczas jazdy. Dwa pierwsze są określone w klasach od A do G, gdzie A jest klasą najlepszą. Trzeci parametr jest podawany w postaci dB oraz za pomocą czerwonego paska. Jeden czerwony pasek oznacza, że to opona cicha, natomiast trzy paski to opona głośna, ale spełniająca normy.
W parametrze efektywności paliwowej różnica pomiędzy klasą A a klasą F może wynieść nawet 7,5%.
Bez wątpienia najważniejszą informację znajdziemy na parametrze przyczepności na mokrej nawierzchni. Przy prędkości 80 km/h różnica w drodze hamowania pomiędzy klasą A, a F może być nawet 18 metrów.
Należy jednak pamiętać, że to są podstawowe wiadomości.

REKLAMA

Zobacz też: Opony zimowe – nowe czy używane?

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon?

Kierowca przy wyborze opony powinien zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. Na rynku motoryzacyjnym możemy spotkać trzy podstawowe rodzaje: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Bieżniki symetryczne powoli znikają z rynku. To typ o niskim stopniu zaawansowania technologicznego. Cechują się dowolnością kierunku toczenia przy zakładaniu. Głównie są montowane one w małych oraz średnich samochodach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych.
Jeśli chodzi o bieżniki asymetryczne posiadają one inny wzór po lewej a i inny po prawej stronie opony. Z boku zawierają informację o sposobie montażu. Napis ,,outside” jest widoczny na zewnętrznej stronie opony. Posiada ona masywniejsze klocki bieżnika, co zapewnia większą stabilizację podczas zakrętów oraz poprawia przyczepność i znoszenie boczne, czyli tak zwaną trakcję boczną. Dzięki temu nacisk na oponę jest bardziej równomierny i nie ulega ona tak szybko zniszczeniu. Wewnętrzna strona bieżnika posiada bardziej ponacinane i mniejsze klocki bieżnika. Umożliwia to skuteczniejsze odprowadzanie wody oraz usprawnia parametry trakcyjne, jak napęd lub hamowanie. Ten rodzaj bieżnika jest coraz częściej stosowany przez producentów aut klasy średnich i wysokich.
Bieżniki kierunkowe są najbardziej popularne i najczęściej stosowane przez kierowców. Kierunek toczenia pokazany jest strzałką, z boku opony. Charakteryzuje je zdolność do dobrego odprowadzania nadmiaru wody oraz błota pośniegowego. Również wysokie właściwości trakcyjne, a w szczególności hamowanie, są atutem tego rodzaju bieżnika.
Należy pamiętać, że głębokość bieżnika nie powinna być niższa niż 4mm. Jeżeli tak się stanie opona przestanie spełniać swoją funkcję. Należy wtedy bezwzględnie ją wymienić. Reasumując, im mniejsza jest głębokość bieżnika tym  gorsza i bardziej niebezpieczna jazda.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Klasy opon

Opony zimowe dzielą się na trzy klasy : ekonomiczną, średnią oraz Premium. Ten wybór jest znacznie trudniejszy niż wybór bieżnika i liczy się z większymi kosztami. Klasy różnią się między sobą poziomu zaawansowania technologicznego. Akurat w tym wypadku im droższa opona tym lepsza .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co wybrać?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie : gdzie będą one użytkowane? Jeżeli głównie kierowca jeździ po zakorkowanym mieście powinien wybrać opony, które gwarantują dobre reakcję zarówno na ruchy kierownicą, jak i na pedał sprzęgła oraz umożliwiają bezpiecznie prowadzenie. Do tego nadają się opony kierunkowe klasy ekonomicznej i średniej. Jeśli natomiast jeździ się w długich trasach to najlepiej wybrać cicho pracujące opony z dobrą przyczepnością  oraz o wolno zużywającym się bieżniku.  Do tego typu jazdy najlepiej pasowały by opony asymetryczne klasy średniej lub, w zależności od możliwości finansowych kupującego, kierunkowe klasy wysokiej.
Również jaki rodzaj samochodu kierowca posiada ma znaczenie. Jeżeli chodzi o samochody małolitrażowe w zupełności starczą opony klasy ekonomicznej i średniej. Do aut klasy średniej stosuje się opony kierunkowe lub asymetryczne klasy średniej lub Premium. Do pojazdów o dużej pojemności silnika montuje się zazwyczaj  opony klasy wysokiej, by zapewniały dobre osiągi przy niekorzystnych warunkach.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Czego nie robić?

Niektórzy kierowcy, by zaoszczędzić, zostawiają na zimę dwie opony letnie i dokupują do nich dwie ,,zimówki”. Jest to bardzo nierozsądne posunięcie. Opony letnie i opony zimowe mają  różny wzór i głębokość bieżników. Jazda przy takim stanie jest bardzo niebezpieczna. Opony letnie, zimą, twardnieją przez co zmniejsza się ich przyczepność. Jest również zwiększona  droga hamowania. Dlatego należy zainwestować w cały komplet opon zimowych. W końcu na pierwszym miejscu trzeba postawić swoje bezpieczeństwo.
Dodatkowo nie powinno się wybierać opon zimowych węższych niż letnie. Zwiększa się wtedy droga hamowania i słabnie przyczepność na zakrętach.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Podsumowanie

Przy wyborze opon zimowych odpowiedzmy sobie na kilka pytań. Według określonych preferencji, będzie łatwiej wybrać  odpowiednie dla nas ,,zimówki”. Pamiętajmy, że najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Lepiej więcej wydać na opony, niż mniej, a potem ponosić dodatkowe koszty.

opony, zima Fot. Fotolia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA