REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zużycie wpływa na pracę opony, jak zmieniają się właściwości opon z wiekiem?

Max Trela
Zużycie opon to proces nieustanny Fot. Fotolia
Zużycie opon to proces nieustanny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zużywanie się opon powoli, ale nieustannie zmienia ich właściwości. Większość kierowców ze zużywania się opon zdaje sobie sprawę, ale niewielu wie w jaki sposób wraz z rosnącym przebiegiem zmieni się zachowanie auta.

Zużycie opon to proces nieustanny, możliwy co prawda do spowolnienia (np. dzięki stosowaniu zasad ekodrivingu), ale nie do wyeliminowania. Co gorsza ogólnie rzecz biorąc zużycie wpływa na osiągi każdej opony niekorzystnie.

REKLAMA

Zużycie bieżnika opony

Przede wszystkim wraz z przebytymi kilometrami, wyciera się bieżnik opony. Spłycają się rowki i kanaliki, a to powoduje przede wszystkim wyższą podatność na zjawisko aquaplaningu. Jak bardzo zmieni się charakterystyka ogumienia? BARDZO! Opona zużyta w 30 procentach straci przyczepność na mokrej nawierzchni przy prędkości mniejszej o 10 km/h od pierwotnej. 50 procent zużycia i kałuże powinniśmy pokonywać już 20 km/h wolniej. Graniczne 75 procent bieżnika mniej i „poduszka wodna” okaże się niebezpieczna już przy prędkości blisko o połowę niższej niż w przypadku opony nowej.

Zobacz też: Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

REKLAMA

Wraz ze stopniem zużycia wzrasta też poziom drgań kostek bieżnika co powoduje niewielkie zmniejszenie przyczepności szczególnie w zakręcie i – tu już znacznie większą - tendencje do piszczenia. Opony zużyte będą też wyraźnie głośniejsze od nowych – szczególnie przy prędkościach z zakresu 40 – 65 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Na pocieszenie” dodajmy, że zjeżdżone opony maja nawet o 30 procent mniejszy opór toczenia niż nowe, przy zachowaniu podobnych właściwości na suchym przyczepnym asfalcie. Wszystko przez znaczą utratę wagi. To może odczuwalnie wpłynąć na spalanie – różnica może sięgnąć nawet 3 procent.

Wiek opony zawsze działa na niekorzyść

Zużycie to jedno, ale każda opona niezależnie od tego jak intensywnie jest użytkowana, starzeje się. Teoretycznie właściwości gumy powinny pozostać niezmienne przez 5 lat, ale warunki atmosferyczne, promienie UV czy... sól drogowa wydatnie skracają żywotność gumy.

Podstawowe „uszkodzenie” to twardnienie mieszanki. Dotyczy ono zarówno klocków bieżnika jak i boków opony. To – w pierwszym wypadku – działa niekorzystnie na przyczepność wzdłużną, w drugim, obniża elastyczność ogumienia powodując gorszą amortyzację drgań wywołanych niejednolitością nawierzchni.

Zobacz też: Szersza opona = lepsza opona? 

REKLAMA

Jak przekłada się zużycie opony na zachowanie auta i wrażenia z jego prowadzenia? Na starych oponach łatwiej zerwać przyczepność przy ruszaniu i zablokować koła przy hamowaniu. Leciwe ogumienie będzie też głośne w całym zakresie prędkości i mniej komfortowe.

Twarda guma opon ma jeszcze jedną właściwość – pęka i kruszy się. Mikropęknięcia na ściankach mogą natomiast powodować stopniowe „niewyjaśnione” uchodzenie powietrza. Jeśli zatem opona nie trzyma ciśnienia mimo nowych wentyli, szczelnego rantu i braku uszkodzeń fizycznych, wtedy zapewne doskwiera jej nic innego jak starość.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA