REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Max Trela
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Wiek robi swoje

REKLAMA

Na kole zapasowym przejeżdżamy w najlepszym – a może najgorszym – przypadku kilkaset kilometrów rocznie, nawet jeśli do dyspozycji mamy pełnowymiarowa oponę, a nie komicznych rozmiarów „dojazdówkę”. Zapas zazwyczaj służy do dojechania do wulkanizatora, w wyjątkowych przypadkach musimy pojeździć na nim kilka dni szukając nowej pojedynczej opony. To oznacza, że większość kół zapasowych wygląda „jak nówki” nawet po 10 – 15 latach, dlatego nikt nie myśli o ich wymianie. A to błąd!

Zobacz też: Koło zapasowe, czy zapas w sprayu? 

Problem w tym, że wygląd to nie wszystko. To, że opona ma jeszcze głęboki bieżnik wcale nie warunkuje jej użyteczności. Starzejąca się guma traci swoje właściwości, twardnieje, pęka, przepuszcza powietrze... Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna.

Kiedy należy zmienić oponę na zapasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teoretycznie opony nie mają terminu przydatności do użycia, nie można zatem kategorycznie powiedzieć po jakim czasie potrzebna jest wymiana. W wyznaczeniu „dobrej chwili” można jednak kierować się zaleceniami producentów i warsztatów. A te są dość sprytne:

Zakłady wulkanizacyjne i sklepy z oponami mogą sprzedawać opony z pełną 2-letnią gwarancją nawet jeśli przeleżały one w magazynie 36 miesięcy. Należy zatem sądzić, że producent przewidział niezmienne właściwości gumy na mniej więcej 5 lat. Taki okres wydaje się rozsądny zarówno pod względem bezpieczeństwa jak i ekonomii.

Zobacz też: Koło zapasowe w sprayu - jak go używać? 

Jaka oponę kupić na zapas?

Jeśli nasze koło zapasowe jest obute w pełnowymiarową oponę wtedy sprawa przy jej wymianie jest stosunkowo prosta. Idziemy do sklepu, wybieramy, kupujemy, zakładamy, odważamy, gotowe. Jaki model wybrać? Najlepiej oponę wielosezonową, czyli tzw. uniwersalną, wybór firmy czy konkretnego modelu zależy już tylko od zasobności naszego portfela i dostępności towaru.

REKLAMA

Z naszej strony radzimy decydować się jednak na oponę lepszej jakości (sprawdzonych producentów) i koniecznie z najbardziej aktualną datą produkcji. Pamiętajmy, że im ogumienie będzie „świeższe” tym dłużej będzie mogło sezonować w bagażniku naszego auta.

Więcej problemów będą mieli kierowcy z pneumatyczną „dojazdówką” w roli zapasu. Specyficzne opony na koła dojazdowe właściwie nie występują w obrocie sklepowym, a jeśli już ktoś podejmie się sprowadzenia jej na specjalne zamówienie, będzie kosztowała fortunę. W takim wypadku najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się kupienie całego nowego koła dojazdowego. W ASO przyjdzie zapłacić na nie około 500 złotych, ale używane dostaniemy już za około 150 złotych.

Pamiętajmy tylko, żeby nie zamienić przysłowiowej siekierki na kijek. Wielu handlarzy próbuje wmówić swoim „ofiarom”, że na takich oponach nie ma daty produkcji. OTÓŻ JEST i to w takiej samej postaci i mniej więcej tym samym miejscu co na zwykłej oponie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA