REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Aquaplaning - co to jest, jak unikać zjawiska poduszki wodnej?

Max Trela
jazda w deszczu, poślizg, płyta poślizgowa, peugeot 307 cc Fot. Fotolia
jazda w deszczu, poślizg, płyta poślizgowa, peugeot 307 cc Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, w konsekwencji czego następuje utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.

Kwestia przyczepności

REKLAMA

Przyczepność to jeden z najistotniejszych parametrów, pozwalający panować nad prowadzonym samochodem. Aby parametr ten był utrzymany na odpowiednim poziomie, kontakt opony z nawierzchnią musi być stały.

Zobacz też: Jak bezpiecznie jeździć zimą?   

Kiedy między oponą a podłożem znajduje się warstwa wody, przyczepność drastycznie spada samochód zaczyna płynąć. Takie zjawisko nazywane jest właśnie aquaplaningiem.

Przyczepność zostaje już zakłócona, gdy cienki film wodny pomiędzy oponą a podłożem uniemożliwia kontakt czoła opony z mikronierównościami nawierzchni (są one zalane wodą). Gdy dojdzie do pełnego uwodnienia podłoża (warstwa wody jest grubsza niż głębokość mikronierowności), ryzyko poślizgu wzrasta blisko 3-krotnie, ponieważ opona może zupełnie stracić przyczepność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski? Niebezpieczeństwo wystąpienia aquaplaningu rośnie wraz z głębokością wody na drodze oraz prędkością, z jaką porusza się pojazd.

Powstawanie aquaplaningu

Aquaplaning zachodzi, gdy pojazd porusza się po podłożu pokrytym warstwą wody. Jazda po takiej nawierzchni oznacza, że opona pcha przed sobą taflę wodną. Tafla ta posiada określone ciśnienie, które wzrasta, kiedy następuje jej zderzenie z bieżnikiem.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wykryć śliską nawierzchnię? 

Kiedy nacisk opony na podłoże staje się równy z ciśnieniem napierającej wody, opona nie może już pchać jej przed sobą i zaczyna unosić się na niej. Przerwany zostaje kontakt opony z podłożem i zachodzi zjawisko aquaplaningu.

Co wywołuje aquaplaning?

Czynniki mogące wpłynąć na wystąpienie aquaplaningu mają trzy zasadnicze źródła:
- Czynniki pochodzące z opony: zły stan techniczny opon (starte bieżniki, wiek opon), niskie ciśnienie w oponie oraz jej cechy produktowe (rzeźba bieżnika, kształt odcisku),
- Czynniki pochodzące z ruchu: szybkość i stopień zużycia elementów zawieszenia,
- Czynniki pochodzące z zewnątrz: stan podłoża (koleiny i niecki, duże zużycie), rodzaj nawierzchni (mikro- i makrochropowatości różne dla asfaltu i betonu) oraz głębokość tafli wody.

Podatność opon na aquaplaning

W zależności od rodzaju opony są modele mniej lub bardziej podatne na aquaplaning. Czynniki, które pozwalają lepiej zapobiegać poślizgom na wodzie, to odpowiednia rzeźba bieżnika oraz kształt śladu opony.

Przyjmuje się, że mniej podatne na aquaplaning są opony o asymetrycznej lub kierunkowej rzeźbie bieżnika. Największe znaczenie ma tutaj jednak optymalny kształt rowków i lameli oraz ich liczba dopasowana do szerokości opony. Najskuteczniej z aquaplaningiem radzą sobie opony z bieżnikiem o rzeźbie w kształcie litery V. Najsłabiej zaś opony o klasycznej symetrycznej rzeźbie.

Skutki aquaplaningu

REKLAMA

Zjawisko aquaplaningu to utrata kontaktu opony z podłożem, co możemy zaobserwować podczas jazdy dzięki wystąpieniu kilku symptomów. Jednym z nich jest płynięcie samochodu, który nie reaguje na ruchy kierownicy. Pojazd może jednak również i w inny sposób sygnalizować utratę przyczepności. Najczęściej rośnie głośność toczenia opon lub obroty silnika. Jeśli samochód posiada system ESP, włączy się kontrolka alarmowa.

Gdy zaobserwujemy wystąpienia zjawiska aquaplaningu należy zachować bezwzględny spokój nie wykonywać dynamicznych ruchów kierownicą, nie hamować ani nie przyspieszać, ponieważ pojazd w danej chwili nie jest kontrolowalny. Najlepiej pozwolić, aby samochód samoczynnie stracił prędkość i aby powróciła przyczepność.

Jednym z najważniejszych czynników pomagających redukować ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach. Przyjmuje się, że opona o właściwym ciśnieniu około 2 barów posiada teoretyczną granicę wystąpienia aquaplaningu przy prędkości 70km/h i tafli wody o głębokości 5-7 mm. Jeśli opona ma niższe ciśnienie np. 1 bara, to wartość prędkości obniża się do 50km/h.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA