Kategorie

Jaka jest różnica pomiędzy oponami kierunkowymi a symetrycznymi – które są lepsze?

Max Trela
Największą zaletą opon kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika jest skuteczniejsze (w stosunku do starszych konstrukcji) odprowadzanie wody spod kół Fot. Fotolia
Największą zaletą opon kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika jest skuteczniejsze (w stosunku do starszych konstrukcji) odprowadzanie wody spod kół Fot. Fotolia
Przeglądając ofertę nowych opon - chociażby w internecie - bardzo szybko zostaniemy postawieni przed wyborem jaki bieżnik mają te opony mieć: symetryczny, kierunkowy, a może asymetryczny. Na czym polega faktyczna różnica między tymi bieżnikami?

Dla każdego coś dobrego

Nowoczesne opony mają głównie trzy rodzaje bieżników. asymetryczny, symetryczny kierunkowy i klasyczny (symetryczny)

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach 

Bieżnik asymetryczny to taki gdzie wewnętrzna część opony ma inną rzeźbę niż wewnętrzna. Zewnętrzne rowki są zazwyczaj rzadsze i szerokie, a wewnętrzne węższe i gęściej ułożone.

Rzeźba symetryczna kierunkowa przypomina „jodełkę”, a opony zakłada się na felgę w ściśle określony sposób. Ogumienie kierunkowe jest o tyle specyficzne że pracuje odpowiednio tylko w jednym kierunku obrotu.

Klasyczne bieżniki symetryczne, pracujące w dwóch kierunkach są spotykane głównie w oponach do samochodów ciężarowych.

Zalety (u)kierunkowane

Największą zaletą opon kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika jest skuteczniejsze (w stosunku do starszych konstrukcji) odprowadzanie wody spod kół. Taki bieżnik jest też stosunkowo cichy i ma niższe opory toczenia

Rzeźba bieżnika opon kierunkowych posiada wysoką zdolność do odprowadzania wody i ukształtowana jest w określony sposób tworząc charakterystyczny zarys. Na obwodzie opony znajdują się szerokie rowki obwodowe (służą one gromadzeniu wody) oraz lejkowate rowki poprzeczne, których zadaniem jest skuteczne wypompowanie, wyrzucenie wody spod opony.

Dzięki takiemu ukształtowaniu bieżnika opony, woda jest w nich bardzo skutecznie odprowadzana na zewnątrz, co w znacznym stopniu pozwala na ograniczenie podatności na zjawisko aquaplaningu w porównaniu do ogumienia o tradycyjnej rzeźbie nawet o 20 – 30%.

Zobacz też: Kiedy wymienić opony na zimowe? 

Asymetrycznie czyli... bardziej uniwersalnie

Bieżnik asymetryczny ma przewagę szczególnie jeśli chodzi o charakterystyki trakcyjne boczne. Takie opony maja mniejsze boczne znoszenie i dają lepsze prowadzenie w zakrętach. Asymetryki charakteryzuje też odporność na nierównomierne i przedwczesne zużycie zewnętrznej i wewnętrznej części czoła opony.

Jak takie opony są konstruowane? W konstrukcjach asymetrycznych zewnętrzna strona czoła bieżnika posiada sztywniejsze elementy rzeźby co poprawia odporność na boczne znoszenie oraz zapewnia bardziej równomierny rozkład nacisków podczas pokonywania zakrętów.

Rzeźba wewnętrzna stron czoła bieżnika poprzez bardziej zagęszczony rysunek rzeźby zapewnia dobre odprowadzenie wody i co za ty idzie dobrą przyczepność czasie toczenia, hamowania i przyspieszania.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.