REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Max Trela
Waga samochodu jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Waga samochodu jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?

Na drogę i... tylko na drogę

REKLAMA

Większość SUV-ów ma fabrycznie montowane opony uniwersalne, takie, które nadają się do jazdy po asfalcie, ale i wjazd w lekki teren. To ma podkreślać ich uniwersalny charakter, a właścicielowi daje pewien komfort, że w razie czego... Problem pojawia się w momencie gdy opony się zużyją. Wtedy nagle okazuje się, że nasze „uterenowione” opony są bardzo drogie, a bardzo podobne, ale ze zwykłym bieżnikiem na drogi możemy dostać nawet 20-30 procent taniej!

Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?  

Wtedy też pojawiają się wątpliwości jakie opony kupić i czy te drogowe można stosować w SUV-ie. Wątpliwości o tyle uzasadnione, że 90 procent SUV-ów od początku do końca swojego żywota najgorszą nawierzchnię z jaką się spotyka to gruntowa droga. A w takim „terenie” poradzą sobie bez problemu nawet zwykłe opony szosowe.

SUV SUV-owi nie równy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

To jakie opony wybrać i jakie będą najlepsze zależy głównie od typu samochodu. Klasa SUV-ów jest bardzo szeroka. Do tej grupy zalicza się zarówno samochody zbudowane na płycie podłogowej limuzyn klasy średniej jak i siedmioosobowe „potwory” o wadze przekraczającej 2,5 ton.

I właśnie waga jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a. Z tym jednak zastrzeżeniem, że nasza auto rzeczywiście nie będzie miało nic wspólnego z terenem.

Zobacz też: SUV-y koncernu Fiata będą powstawały na platformie Cherokee 

XL to nie rozmiar to waga

Do najmniejszych SUV- ów można stosować opony już współczynniku nośności 91, czyli takie jak w samochodach kombi klasy średniej i średniej wyższej. To o tyle istotne, że podobne będą również najbardziej typowe rozmiary co pozwoli jeszcze ograniczyć koszty.

REKLAMA

Co innego duże SUV-y. Te niestety wymagają specjalnego ogumienia, ale i tu nie jesteśmy skazani na wyłącznie terenowe modele opon. Zamienników możemy szukać wśród ogumienia dla vanów, czyli takiego które ma współczynnik nośności powyżej 94. Najczęściej takie opony mają też od razu w nazwie symbol XL – symboliczny skrót od EXTRA LOAD.

Zgodnie z polskim prawem auto powinno mieć identyczne opony na jednej osi. Rzeźba bieżnika może się natomiast różnić między osiami – z przodu mogą być zamontowane inne ogumienie niż z tyłu. Decydując się na zmianę kół w SUV-ie pamiętajmy jednak, że nasze auto ma napęd na cztery koła. To oznacza, że mimo braku nakazu najlepiej na wszystkich kołach mieć identyczne opony – tak zalecają zazwyczaj producenci, ale i profesjonaliści, który podkreślają, że tak „podkute” auto będzie miało najlepsze właściwości jezdne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA