REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony ekologiczne – jak działają, jakie mogą dać oszczędności?

Max Trela
Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe fot. moto.wieszjak.pl
Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?

Jak to działa?

REKLAMA

Zasada działania eko-opon – abstrahując od „zielonych” metod produkcji - opiera się na bardzo prostej zależności. Im mniejszy będzie opór toczenia tym bardziej efektywne będzie wykorzystanie energii generowanej przez benzynę... Genialnie proste do powiedzenia, ale już nie do zrobienia, bo redukując do maksimum opór toczenia możemy zostać również z praktycznie zerową przyczepnością.

Opony ekologiczne starają się w jak największym stopniu te dwa parametry (opór toczenia i przyczepność) pogodzić. Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe. Jak tego dokonują?

Zobacz też: Cechy opon ekologicznych 

Materiały, technologie i... koniec z megalomaństwem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogumienie „zielone” różni się od tradycyjnego nie tylko nazwa. Producenci wychwalają nowe mieszanki gum i kompozytowe oploty zamiast stalowych. To ciekawe, ale... dla przeciętnego człowieka niezrozumiałe i nie do sprawdzenia.

REKLAMA

To co zauważy nawet zupełny laik to fakt, że eko-opony są zdecydowanie lżejsze. A redukcja masy opony– na poziomie nawet 20 – 30 procent – zmniejsza masę całego koła o ponad 5 procent. To dużo, szczególnie jeśli weźmiemy wpływ tego parametru na szybkość zużycia opony. Co do spalania na papierze taka redukcja mogłaby wynieść nawet nawet 2,5 procenta, ale w warunkach laboratoryjnych. W codziennej eksploatacji różnice będą mniejsze.

Eko opony mają jeszcze jedną właściwość o której wiele osób zapomina. Czy ktoś widział taki eko-wynalazek w rozmiarze 225? Otóż nie – nie występują - bo ich oszczędność i zmniejszony opór bierze się również z ograniczenia szerokości. Jeśli ktoś pragnie mieć przyklejające się do asfaltu „walce” o ekologii i oszczędzaniu musi zapomnieć.

Ile można oszczędzić?

Temat konkretnych zysków – czyli oszczędności chociażby w zużytym paliwie – jest w przypadku eko-opon dość drażliwy. Dlaczego? Bo większość wyników prezentowanych w reklamach i prospektach ma dopisek „badania w warunkach laboratoryjnych”....

No właśnie. Laboratorium to nie droga, ze zmiennymi warunkami pogodowymi, dniem nocą zimą latem. Takie badania zawyżają ekologiczne i ekonomiczne możliwości takiego ogumienia, A zatem jeśli ktoś liczy, że w codziennej jeździe od razu zauważy różnicę... Może się niestety przeliczyć. Dyskusji nie podlegają natomiast zyski długodystansowe.

Zobacz też: Czym charakteryzują się opony ekologiczne?

Eko-opony – i to akurat potwierdziły niezależne badania - mają przy podobnych właściwościach jezdnych opory toczenia mniejsze o nawet kilkanaście procent. To oznacza odpowiednio wolniejsze zużycie zarówno opon jak i części zawieszenia.

Tylko... Czy suma wszystkich zalet wystarcza, żeby dopłacać za komplet takich „zielonych” opon nawet kilkaset złotych w porównaniu z markowymi „zwykłymi”? Cóż... Moda rządzi się swoimi prawami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA