Kategorie

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Max Trela
Ciśnienie w oponach ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy, fot. moto.wieszjak.pl
Ciśnienie w oponach ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy, fot. moto.wieszjak.pl
Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Choć są na naszych drogach i tacy kierowcy, którzy nie wiedzą do czego właściwie służy kompresor, to większość takie podstawy ma opanowane, czyli wie gdzie i jak umieścić końcówkę kompresora, ale... Właściwie jakie powinno być to ciśnienie?

I tu pojawia się problem, bo nie ma uniwersalnej wartości. W każdym aucie producent przewiduje konkretne ciśnienie i – co nie mniej istotne – może być ono rożne nawet dla prawie identycznych aut, ale z innymi jednostkami napędowymi. Dlatego w absolutnie każdym samochodzie na drzwiach kierowcy, najczęściej kilkanaście centymetrów pod zamkiem, znajduje się specjalna tabelka. Są w niej odpowiednie wartości dla poszczególnych rozmiarów opon, dla przewidywanych prędkości podróży i obciążenia pojazdu.

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

Reklama

Jeśli taka naklejona tabliczka została usunięta lub np. zalakierowana, mamy jeszcze wyjście awaryjne w postaci napisów na boku opony. Na jej obwodzie tuż za napisem COLD powinny być „wyryte” wartości ciśnienia zawarte w widełkach min. - max.

Jeśli mamy już generalizować, to warto wspomnieć o dwóch żelaznych zasadach: Ciśnienie w oponie zależy głównie od jej rozmiaru, a dokładnie profilu oraz przeznaczenia. Im profil jest niższy, a opona szersza, tym ciśnienie powinno być wyższe. Podobnie rzecz się ma z obciążeniami. Im większy ciężar ma opona przenosić, tym większe powinno być w niej ciśnienie.

Odstępstwa od żelaznej zasady

Jeśli mamy już zakodowane, że ciśnienie powietrza (azotu) w oponach powinno być takie jakie przewiduje producent auta, lub ogumienia, wtedy możemy przejść do wyjątków potwierdzających tylko regułę.

Jak wiadomo wartości w tabelach i na samej oponie tyczą się normalnych warunków użytkowania. To oznacza, że są one prawidłowe dla 99% przypadków, ale są momenty gdy potrzebna jest „modyfikacja”.

Reklama

Taką chwilą są np. ekstremalne warunki pogodowe, jak wyjątkowo obfite opady deszczu czy śniegu. W tym pierwszym przypadku chwilę pojawienia się zjawiska poduszki powietrznej (aquaplaningu) można przesunąć stosując „ciężki” azot pod ciśnieniem wyższym od standardowego o około 10%.

Co do śniegu zasada jest wręcz odwrotna... Jeśli auto się zakopało ostatnią deską ratunku może być upuszczenie z kół powietrza tak, żeby ciśnienie nie przekraczało wartości około 1,8 atmosfery. Na takim „półflaku” dużo łatwiej przyjdzie nam wydostać się z zaspy, pamiętajmy jednak, żeby następnie jak najszybciej znów napompować koło zgodnie z tabelą producenta.

Ciśnienie w oponach a spalanie

Temat ograniczenia spalania przez zmianę ciśnienia w kołach to wykorzystanie czystych praw fizyki i... niestety łamanie zasady stosowania się do zaleceń producenta.

Generalnie chodzi o to, że opona z wyższym ciśnieniem niż standardowe (zalecane) ma mniejszą powierzchnię styku z asfaltem. To oznacza mniejsze opory toczenia i mniejszą silę potrzebną do napędzenia, a zatem i mniejsze obciążenia dla silnika, które przekłada się na niższe spalanie. Proste i w dodatku skuteczne.

Zobacz też: Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?

Zakładając zatem, że producent dopuszcza ciśnienie w granicach od 2,6 do 2,9 atmosfery opłaca się dopompować ogumienie do wartości 2,9 (i pod żadnym pozorem nie najeży więcej!). Utrzymywanie wysokiego ciśnienia daje spadek spalania w granicach około 0,3 – 0,5 procenta. Niby niedużo, ale taka operacja dopompowania kół przecież nic nie kosztuje!

Wykorzystując maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie trzeba jednak pamiętać o tym, że będziemy zmuszeni do częstszej jego kontroli – również podczas postojów w trasie. Nagrzewanie się opon i wzrost ciśnienie jest nieunikniony.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.