REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony do vana – jak je wybrać

Max Trela
Do aut szczególnie ciężkich potrzeba specjalnego ogumienia
Do aut szczególnie ciężkich potrzeba specjalnego ogumienia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.

Opony - w przypadku rozmiarów powyżej 15 cali właściwie bez wyjątku posiadają indeks nośności, dzięki któremu wiemy jak ciężki może być pojazd, który się na nich porusza. To ostatnie dwie cyfry w ciągu prezentującym rozmiar danego ogumienia. Przykład? 205/55 R 16 91 - indeks maksymalnego obciążenia wynosi 91, czyli 615 kilogramów i jest to wartość STANDARDOWA.

REKLAMA

Zobacz też: Odnawianie felg stalowych - jak to zrobić?

Łatwo obliczyć, że taki standard to i tak dużo: 4x615=2460 kilogramów! To zazwyczaj wartość przewyższająca dopuszczalną masę całkowitą większości samochodów, ale... Oczywiście są wyjątki.

Jak rozpoznać oponę specjalnie do vana?

Gdy nasze auto w rubryce maksymalna dopuszczalna masa całkowita ma wpisaną wartość powyżej 2500 kilogramów, wtedy nie mamy wyboru. Trzeba kupić opony "specjalne", a dokładnie rzecz ujmując ogumienie wzmacniane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opony takie są stosowane do dużych siedmioosobowych vanów oraz małych pojazdów dostawczych - mają wtedy oznaczenia: RFD, RF, REF, REINF a także np. do aut sportowych (wtedy stosuje się zazwyczaj oznaczenia XL, EXL, EL). W tym drugim przypadku chodzi o wyższą moc silnika i brutalnie duży moment obrotowy.

Opony z tym oznaczeniem są tak skonstruowane, aby przenosić większe obciążenia oraz aby można było stosować wyższe ciśnienia. I tu kolejny przykład: ogumienie 205/55 R 16 94 XL - jego obciążenie maksymalne wynosi 670 kg przy ciśnieniu nominalnym 2,9 bara.

Dodajmy do tego, że konstrukcja opon wzmacnianych dość poważnie różni się od opon zwykłych. Mogą one posiadać dodatkowe warstwy opasań lub specjalne wzmocnienia. Inne są też materiały z których są produkowane. Nie ma jednak standardowego modelu wzmacniania.

Suma zalet i wad

W przypadku opon wzmocnionych trudno mówić o wyraźnych wadach lub zaletach, plusach czy minusach.

Opony takie są oczywiście mocniejsze dzięki czemu istnieje szersza możliwość ich zastosowania. Posiadają niewątpliwie lepszą charakterystykę obciążenia, a zatem i trwałość. Dzięki większemu wzmocnieniu są jednak mniej komfortowe i, a jakże - droższe. Wzmocniona konstrukcja powoduje wzrost ceny nawet o 15%.

Zobacz też: Polerowanie aluminiowej felgi - jak zrobić to samemu?

REKLAMA

Podsumowując: Opony wzmocnione powinny trafić na każde auto którego DMC wynosi ponad 2460 kilogramów. Tak będzie zgodnie z prawem, "sztuką" i warunkami gwarancji, które (zazwyczaj) wyraźnie mówią że materiały eksploatacyjne muszą być odpowiednie dla konkretnego modelu auta.

Wymówką nie może być tutaj fakt, iż "auto nie przewozi tak dużych ciężarów". Warto też pamiętać, że w przypadku wymiany tylko jednej opony, jej indeks nośności nie jest niższy w stosunku do pozostałych opon.

Każda opona wzmacniana posiada oznaczenie XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub inne podobne. Ponadto ogumienie takie ZAWSZE posiada na swoim boku napis Reinforced lub Extra Load!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA