REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Masz nadmiernie zużyte opony? Zobacz najczęstsze przyczyny

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Opony to ta część pojazdu, która mając duże znaczenia dla naszego bezpieczeństwa, zużywa się dość szybko. To jak długo możemy używać jednego kompletu zależy od wielu czynników. Nawet przy naprawdę oszczędnej jeździe ciężko przekroczyć 100 000 km.

Tak długiego okresu eksploatacji nie osiągniemy nawet przy pomocy poprawnej regulacji geometrii zawieszenia. Opony niszczą się zarówno w czasie jazdy, jak i podczas długotrwałych postojów. Dlatego pozostawiając pojazd na kilka miesięcy warto zostawić go na kobyłkach lub mocnych drewnianych klockach baz kontaktu ogumienia z nawierzchnią drogi lub podłogą garażu.

REKLAMA

Jednak uniesione koła są dobrym łupem dla złodziei, więc pojazd na długotrwały postój lepiej zostawiać na parkingach strzeżonych albo w zamkniętych obiektach, np. w obrębie własnych ogrodzonych posiadłości lub w zamkniętych garażach. Jeżeli to niemożliwe, należy od czasu do czasu, nie rzadziej niż raz na miesiąc przestawić pojazd tak, aby opona nie stykała się cały czas z nawierzchnią w tym samym miejscu.

Zobacz również: Jak kontrolować ciśnienie w ogumieniu

Zasadniczą przyczyną zużywania się opon jest tarcie o nawierzchnię drogi. Powierzchnia styku opony z drogą jest dość duża, a więc różne jej fragmenty mają różną prędkość, co powoduje, że te wolniej przemieszczające się cały czas pracują w mikro poślizgu, przez co zużywają się szybciej, niż pozostałe. Im bardziej ciśnienie powietrza w oponie różni się od zalecanego, tym szybsze jest zużycie niektórych partii jej bieżnika. Jednak najintensywniej opony zużywają się podczas raptownego ruszania, a zwłaszcza podczas tzw. palenia gumy oraz przy gwałtownym hamowaniu na granicy zerwania przyczepności lub przy zablokowanych kołach.

Podstawowe przyczyny szybkiego zużywania się opon i ich objawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Złe ustawienie geometrii kół przednich, zwłaszcza zła zbieżność kół. Zużycie bieżnika jest bardzo szybkie, najczęściej na całej szerokości jednakowe. Choć w przypadku złego kąta ustawienia koła może być zdecydowanie większe na jednej z jego krawędzi, niż na środku opony należącej do tego koła.

Nierównoległość osi przedniej i tylnej. Zużycie wszystkich opon w samochodzie jest szybkie i prawie identyczne na wszystkich kołach.

Luzy w łożysku koła. Bieżnik opony tego koła zużywa się znacznie szybciej, niż pozostałych kół. Dokładnie odwrotny objaw występuje przy wadliwej pracy hamulców, gdy jedno z kół jest słabiej hamowane od pozostałych.

Niewyważenie kół objawia się zużyciem bieżnika różnym w różnych miejscach ich obwodu.

Wadliwe amortyzatory. Najczęściej bieżnik opony w kole, którego amortyzator nie pracuje, jest lekko „ząbkowany” czyli miejsca o różnym stopniu zużycia występują na nim bardzo blisko siebie.

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Złe ciśnienie powietrza w kole. Gdy jest zbyt małe, bieżnik na krawędziach jest bardziej zużyty, niż w środku. Gdy jest zbyt wysokie bieżnik na krawędziach opony jest znacznie mniej zużyty, niż w środkowej części.

Narażanie opon samochodu na długotrwałe działanie promieni słonecznych. Przyspieszają one procesy starzenia się opony, co się objawia powstawaniem siatki licznych drobnych pęknięć gumy na zewnętrznych bokach opon. Jedynym ratunkiem, kiedy nie jest możliwe zaparkowanie w cieniu, jest okrywanie opon po nasłonecznionej stronie samochodu na postoju specjalnymi osłonami odbijającymi światło słoneczne, lub ostatecznie bardzo jasnymi szmatami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA