REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odpowiednie ciśnienie w oponach, czyli jakie?

Jakubowski Ryszard
sprawdzanie ciśnienia
sprawdzanie ciśnienia

REKLAMA

REKLAMA

Opony są bardzo ważne w bezpiecznej eksploatacji auta. Podstawą w ich użytkowaniu jest prawidłowe ciśnienie.

Na zużycie opon i równocześnie na bezpieczeństwo ich użytkownika ma wpływ wiele czynników. Jednym z podstawowych jest ciśnienie powietrza. W fabrycznych instrukcjach obsługi samochodów podane są wartości ciśnienia w ogumieniu z dokładnością do 10 kilopaskali (kPa), czyli do 0,01 megapaskala (0,01 MPs). W stosowanych dawniej jednostkach 10 kPa odpowiada w przybliżeniu 0,1 atmosfery (atm.).

REKLAMA

Zobacz również: Dokładne wyważanie

REKLAMA

Z dostatecznie dużą dokładnością można przyjąć, że 100 kilopaskali (100 kPs), czyli 0,1 megapaskala (0,1 MPs) to dawniejsza 1 atmosfera (1 atm.). Ciśnienie w oponach powszechnie używanych samochodów osobowych i dostawczych zawiera się w przedziale od 0,15 MPs, czyli 1,5 atm. do 0,3 MPs, czyli do 3 atm.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach to zwiększone opory toczenia, a więc zwiększone zużycie paliwa. To także nadmierne zużycie bieżnika opony po obu stronach. Ocenę, czy ciśnienie jest zbyt niskie, można przeprowadzić bez manometru, tylko na podstawie wyglądu bieżnika po dłuższej jeździe po suchej i czystej nawierzchni. Gdy obie strony bieżnika będą wyraźnie ciemniejsze od jego środka, oznacza to, że ciśnienie jest zbyt niskie. I analogicznie – gdy środkowa część bieżnika będzie wyraźnie ciemniejsza od jego krawędzi, będzie to sygnał, iż ciśnienie jest zbyt wysokie.

Ciśnienie w oponach w każdej parze kół musi być jednakowe, z tolerancją do 0,01 MPs. Większa różnica ciśnień może powodować, w przypadku przedniej pary kół, do „ściągania” pojazdu w stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Może być także przyczyną nierównomiernego hamowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Dobrym sposobem jest sprawdzenie przy pomocy wskaźnika (manometru z odczytem cyfrowym) w kompresorze, dostępnym na każdej stacji paliw. Po założeniu końcówki węża kompresora na zawór w kole, można od razu odczytać wartość ciśnienia. Pamiętać przy tym należy, żeby pomiar dokonywać, gdy opony są zimne. A więc po dojechaniu do stacji paliw należy odczekać nawet kilkanaście minut, aż opony ostygną. W tym czasie można uzupełnić paliwo, umyć szyby, wypić kawę w przydrożnym barze. Pomiar ciśnienia w ciepłych oponach jest obarczony dość dużym błędem! Pomiar kieszonkowym manometrem również nie jest dostatecznie dokładny. Chyba, że wyrobimy świadectwo homologacji na takie urządzenie. Ciśnienie w oponach należy kontrolować często, raz na 2 tygodnie lub przy każdym tankowaniu gdy ktoś mało jeździ, albo po przejechaniu każdych 2000 km.

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Po dokonaniu pomiaru ciśnienia i ewentualnej jego korekcie warto sprawdzić szczelność zaworu w kole. Często trafiają do niego zanieczyszczenia z końcówki węża lub manometru, a wówczas powietrze może przez niego uchodzić, zazwyczaj niezauważalnie. Po pewnym czasie ciśnienie w takiej oponie może się obniżyć znacznie poniżej dopuszczalnej granicy. Sprawdzenie szczelności zaworu jest banalnie proste. Wystarczy posmarować jego otwór kroplą śliny! Gdy zostanie wykryta nieszczelność, wówczas należy spuścić nieco powietrza z opony podczas zakładania na zawór końcówki kompresora, następnie skorygować ciśnienie i ponownie sprawdzić szczelność zaworu. W razie potrzeby czynności te można powtórzyć kilkakrotnie, aż do uzyskania pełnej szczelności zaworu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA