REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo wymienić koło w samochodzie?

Jak prawidłowo wymienić koło w samochodzie?
Jak prawidłowo wymienić koło w samochodzie?
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Co sprawdzić przed wyjazdem na urlop samochodem? Oprócz kontroli stanu technicznego należy pamiętać o sprawdzeniu stanu koła zapasowego. Brak „zapasu” może okazać się bardzo kłopotliwy.

Wakacyjne miesiące to czas urlopów i wyjazdów w długie trasy. Podczas takich podróży kierowca powinien być przygotowany na różne scenariusze, łącznie z uszkodzeniem opony. Tym bardziej, że statystycznie w około 30% pojazdów jeżdżących na letnich oponach przynajmniej jedna z nich wykazuje oznaki zniszczenia*. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault przygotowali praktyczny poradnik o wymianie koła dla posiadaczy aut wyposażonych w koło zapasowe.

REKLAMA

Zobacz też: O czym pamiętać wymieniając amortyzatory w aucie?

REKLAMA

Uszkodzona opona to duży problem, zwłaszcza w przypadku dalekiej podróży, np. za granicę. W związku z tym jeszcze przed wyjazdem należy sprawdzić stan ogumienia, by móc zapobiec przykrej niespodziance. Okazuje się, że blisko co trzeci kierowca nie dba o letnie opony w wystarczającym stopniu.

Nawet kontrola stanu opon przed wyjazdem nie da nam jednak gwarancji, że koło zapasowe nigdy się nie przyda. Konieczność zmiany koła może wynikać z wielu czynników. Na drodze może znajdować się szkło czy gwóźdź, czasem opona ulega zniszczeniu z powodu niewłaściwego ciśnienia w jej wnętrzu. Dlatego warto wozić ze sobą koło zapasowe oraz narzędzia potrzebne do jego wymiany, mimo że zgodnie z polskim prawem nie ma takiego obowiązku – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Podczas wymiany koła podstawową kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa sobie oraz innym użytkownikom ruchu. Dlatego należy zjechać na pobocze lub w inne bezpieczne miejsce oraz ustawić za samochodem trójkąt ostrzegawczy. Przedmioty potrzebne do wymiany koła to klucz do śrub, podnośnik, latarka, rękawice robocze oraz kawałek tektury, który zapobiega pobrudzeniu ubrania. Przydatny może okazać się także specjalny środek penetrujący, który ułatwi odkręcanie śrub.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zmiana opon z drogowym testem koła

Jak krok po kroku wymienić koło w samochodzie?

1. Przed rozpoczęciem wymiany koła, należy umieścić samochód na twardej i płaskiej powierzchni, a następnie wyłączyć silnik, zaciągnąć hamulec ręczny i wrzucić pierwszy bieg.

2. Kolejne kroki to zdjęcie kołpaków i częściowe odkręcenie śrub mocujących koło. Najłatwiej zrobić to przy użyciu klucza na długiej rączce, tzw. krzyżaka.

3. Potem powinno się umieścić lewarek w odpowiednim punkcie zaczepienia. W przypadku użycia podnośnika w kształcie pionowej śruby obracanej dźwignią lub korbką należy pamiętać, że jego wspornik musi wejść do wzmocnienia w karoserii (przyspawane jest ono zwykle na brzegu progu, pośrodku podwozia lub przy każdym z kół). Lewarek typu „romb” wystarczy zaś podstawić pod samochód w miejscu, gdzie spód auta został wzmocniony dodatkową blachą (zazwyczaj pośrodku progu między kołami albo na jego końcach, przy kołach).

4. Gdy lewarek stabilnie tkwi już w odpowiednim punkcie zaczepienia, trzeba unieść samochód na wysokość kilku centymetrów, odkręcić całkowicie śruby i zdjąć koło.

5. Prawidłowe założenie nowego koła ułatwiają bolce wystające z tarczy hamulcowej lub bębna. Muszą one trafić w otwory w obręczy koła. Jeżeli bolec jest jeden, to koło należy ustawić tak, by wentyl był naprzeciwko niego.

6. Następnie należy wkręcić śruby mocujące na tyle, by koło trzymało się tarczy lub bębna, po czym opuścić samochód i dopiero wtedy, po przekątnej, mocno je dokręcić.

7. Ostatnią niezbędną czynnością jest sprawdzenie ciśnienia w oponie i w razie potrzeby napompowanie jej.

Zapasowe koło dojazdowe

W nowych modelach samochodów często zamiast koła zapasowego znajduje się dużo cieńsze koło awaryjne. Ma ono umożliwić jedynie dojazd do punktu, w którym opona zostanie naprawiona. Maksymalna prędkość, z jaką wolno jechać po założeniu koła awaryjnego, to najczęściej 80 km/h. W wielu autach w ogóle nie umieszcza się żadnego dodatkowego koła, a jedynie zestaw naprawczy, który pozwala uszczelnić oponę po niewielkim uszkodzeniu i dojechać do warsztatu.

*Badanie TNO i TML dla Komisji Europejskiej, 2016

Źródło: Materiały prasowe Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA