| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Zawieszenie > Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne

Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne

Resorowanie składa się z serii elementów eksploatacyjnych, które przeciętnie po kilku latach w części będą wymagać wymiany. Jednak jak rozpoznać usterki zawieszenia? To prostsze niż się wydaje.

Zawieszenie jest jednym z ważniejszych układów w samochodzie. To za jego sprawą koła utrzymują kontakt z nawierzchnią, a nie podskakują podczas pokonywania nierówności. To rola o tyle kluczowa, że warunkuje nie tylko komfort podróżowania czy precyzję wykonywanych na drodze manewrów, ale również drogę hamowania. A to prowadzi do prostego wniosku. Zawieszenie jest jednym z podstawowych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. Stąd jego stan ma tak kluczowe znaczenie m.in. podczas corocznego przeglądu technicznego.

Zawieszenie jest oczywiście elementem eksploatacyjnym. Zużywają się w nim przede wszystkim amortyzatory, sprężyny oraz elementy metalowo-gumowe w postaci chociażby tulei. Co do interwału zużycia, ciężko mówić o pewnikach. Pierwsze awarie nie pojawiają się jednak na ogół wcześniej niż po pokonaniu 100 - 120 tysięcy kilometrów. Jak rozpoznać usterki zawieszenia? Z punktu widzenia kierowcy metoda jest dość prosta. O ewentualnych uszkodzeniach poinformują prowadzącego niepokojące dźwięki dochodzące z okolicy kół i generowane w czasie jazdy po nierównej drodze. Jak odróżnić je od siebie? Dźwięki zwiastujące awarie są dość charakterystyczne dla poszczególnych części.

Jak rozpoznać usterki zawieszenia? A więc…

  • Łącznik stabilizatora - lubi dość głośno pukać w sytuacji, w której samochód z niewielką prędkością pokonuje nierówność
  • Końcówka drążka kierowniczego - może stukać, ale dużo częściej powoduje, że samochód nie jest w stanie jechać na wprost - ściąga w którąś ze stron
  • Tuleja wahacza - w sytuacji, w której samochód z większą prędkością przejedzie przez nierówność, słychać wyraźne stukanie
  • Sworzeń wahacza - objaw jest analogiczny do uszkodzenia tulei wahacza, mianowicie po najechaniu na nierówność z większą prędkością, w okolicy koła pojawia się wyraźnie słyszalne stukanie
  • Amortyzator - w tym przypadku spektrum objawów może być naprawdę szerokie, wśród symptomów świadczących o usterce wymienić można m.in. kołysanie nadwozia podczas jazdy, dobijanie amortyzatora w czasie jazdy po nierównościach, podskakiwanie kół napędowych w trakcie przyspieszania, nurkowanie po naciśnięciu pedału hamulca, krzywe ścieranie bieżnika, wyciek płynu z amortyzatora
  • Sprężyna - o jej uszkodzeniu świadczą przede wszystkim dźwięki - strzał sprężyny podczas skręcania koła lub np. ruszania, kolejnym objawem jest przechylenie nadwozia na jedną ze stron
  • Łożysko koła - zużyte łożysko szumi, hałas zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości, a do tego np. podczas skręcania kołami w trakcie jazdy

Bez względu na fakt czy kierowca jest w stanie samodzielnie zidentyfikować źródło awarii w zawieszeniu, czy też nie, powinien pamiętać o tym, że w razie wykrycia jakichkolwiek niepokojących dźwięków pojawiających się w okolicy kół, musi udać się do warsztatu. Mechanik sprawdzi stan resorowania - konkretnie zabierze auto na ścieżkę diagnostyczną i wskaże ewentualne uszkodzenia. Optymistyczna informacja? W przypadku samochodów kilkuletnich wymiana podstawowych elementów w postaci łączników stabilizatora, końcówek drążków kierowniczych czy sworzni wahacza nie powinna być droga. Często to tylko kilkadziesiąt złotych od strony.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Wyrwa

Doradca podatkowy nr 12653

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »