Kupując nowe amortyzatory należy zwrócić uwagę, żeby były odpowiednie dla naszego modelu. Amortyzatory należy wymieniać parami. Całą operację można wykonać za pomocą podnośnika warsztatowego lub tradycyjnego lewarka wraz z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i przechodzimy do wymontowanie dolnej osłony silnika.
Zobacz też: Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla
reklama
reklama
Mamy teraz dobry dostęp do wszystkich elementów oraz ich mocowań. Jak da się zauważyć amortyzatory są również ogranicznikami dla sprężyn. Będzie nam potrzebny dodatkowy podnośnik do podparcia dolnego wahacza poprzecznego. Po poluzowaniu amortyzatora istnieje ryzyko opadnięcia osi. Dostęp do górnego wahacza jest utrudniony, dlatego zalecamy wyjąć wtyczkę przekaźnika czasowego zabezpieczenia od przepięć. Znajduje się ona po prawej stronie auta.
W modelach z manualną skrzynią biegów po lewej stronie znajduje się linka sterująca pompą wtryskową, którą należy wymontować. W autach z automatyczną skrzynią biegów wymontowujemy zawór sterowania podciśnieniowego. Teraz odkręcamy nakrętkę amortyzatora przytrzymując tłoczysko za pomocą klucza. Zdejmujemy podkładki wraz z gumowymi poduszkami. Następnie odkręcamy nakrętkę wahacza po czym wykręcamy śrubę razem z podkładkami i zdejmujemy amortyzator.
W tym momencie można wyjąć podnośnik, który podłożyliśmy w celu zabezpieczenia osi. Oś ma na górnym wahacza specjalną blokadę za pomocą której opiera się o podłużnicę. Dzięki temu nie dochodzi do dalszego rozprężania sprężyny. Możemy teraz wyjąć amortyzator i zamontować w jego miejsce nowy. Procedura montażu przebiega w odwrotnej kolejności. Po drugiej stronie auta postępujemy w ten sam sposób. Zużyte amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji.
Przechodzimy do wymiany sprężyny zawieszenia. Na początku należy zapoznać się z kilkoma informacjami odnośnie sprężyn zawieszenia przedniego montowanych w Mercedesie W202. Wszystko uzależnione jest od wersji wyposażenia naszego auta. Przekłada się to na rodzaj zastosowanych poduszek gumowych. Jeżeli przyjrzymy się dokładnie to zauważymy, że sprężyny na dolnym zwoju mają czerwone lub niebieskie paski. Dodatkowo znajdują się tam wybite numery katalogowe. Należy zwrócić uwagę, żeby sprężyny były z takimi samymi oznaczeniami. Decydując się na tanie zamienniki możemy być prawie pewni, że nasze auto znacznie się obniży. W wielu przypadkach nieoryginalne sprężyny są bardzo złym wyborem.
Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Podobnie jak w przypadku amortyzatorów możemy skorzystać z podnośnika samochodowego lub tradycyjnego lewarka. W kolejnym kroku będzie nam potrzebny dodatkowy podnośnik. Posłuży nam on do uniesienia wahacza. Teraz możemy odkręcić górne mocowanie amortyzatora. Następnie demontujemy dolną osłonę silnika.