Kategorie

Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Robert Kuśpiel
mechanik
W poradniku tym pokażemy, jak prawidłowo wymienić piastę koła tylnego w Fiacie Punto II. Cała operacja nie jest trudna i możemy ją wykonać we własnym zakresie.

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa piasta
• Podnośnik samochodowy
• Klucz 32
• Smar

Zobacz też: Fiat Punto II: wymiana spryskiwaczy szyb

Na początku kilka uwag odnośnie samej piasty. Dla II generacji Punto występują w dwóch wersjach: z ABS i bez ABS. Nie ma potrzeby kupowania ich w autoryzowanym serwisie Fiata. Sklepy motoryzacyjne oferują dobre marki w bardzo przystępnych cenach.

Reklama

Pierwszy krok to uniesienie auta. Podkładamy pod przednie koła kliny zabezpieczające i podnosimy interesującą nas stronę. Zdejmujemy koło i przechodzimy do demontażu bębna. Odkręcamy śruby mocujące, podważamy go równomiernie za pomocą dwóch śrubokrętów i czyścimy dokładnie z pyłu i zabrudzeń. Przy okazji warto sprawdzić stan okładzin hamulcowych.

Teraz musimy zdjąć osłonę śruby piasty. Uderzamy w nią delikatnie za pomocą młotka i śrubokręta. Ułatwi nam to znacznie jej demontaż. Najtrudniejszą operacją jest odkręcenie śruby mocującej piastę. To, czy nam się uda bez zbędnych szkód zależy od jakości klucza, którym będziemy odkręcać śrubę.

Jest nam potrzebny rozmiar 32, najlepiej z przedłużką. W tym celu możemy wykorzystać kawałek stalowej rurki. Jeżeli nie damy rady rękoma obrócić kluczem, wtedy musimy stanąć na klucz - do tego jest właśnie potrzebny solidny zestaw. Odkręcamy śrubę do końca i zdejmujemy piastę. Smarujemy wszystkie nowe elementy łożyska oraz punkty styku z wałkiem i obudową bębna. Teraz wsadzamy pierścienie dystansowe. Podczas demontażu starej piasty zazwyczaj schodzą razem z nią. Montując je należy zwrócić uwagę, by były w odpowiedniej kolejności.

Następnie dokręcamy nową nakrętkę piasty. Jeżeli dysponujemy kluczem dynamometrycznym, ustawiamy moment 280Nm. Nakrętka powinna być zawarta w zestawie razem z piastą.

Pozostało nam założenie osłony śruby i złożenie wszystkiego w odwrotnej kolejności. Po wykonaniu całej operacji udajemy się na jazdę próbną. Nie powinniśmy już słyszeć żadnego huczenia łożyska ani innych dźwięków wydobywających się z tylnego koła. W ten sposób mamy spokój na kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

W przypadku piast nie ma potrzeby wymiany parami. Jeżeli jesteśmy pewni, że przyczyna hałasu leży w jednym z kół, to tylko w nim wymieniamy piastę.

Zobacz też: Opel Astra G: wymiana piasty przedniej

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?