reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Zawieszenie > Dlaczego prawidłowa geometria zawieszenia jest ważna?

Dlaczego prawidłowa geometria zawieszenia jest ważna?


Zawieszenie pojazdu ma bardzo istotny wpływ zarówno na stabilność jego jazdy, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo i na szybkość zużycia wielu elementów, w tym przede wszystkim ogumienia.

Na przyspieszone zużycie opon i równocześnie na komfort jazdy ogromny wpływ ma prawidłowe wzajemne ustawienie przednich kół oraz ich ustawienie względem karoserii. Podczas testów wykazano, że kilkuprocentowy błąd w ustawieniu zbieżności przednich kół spowodował, że pracujące na nich opony uległy całkowitemu zużyciu już po 20 tysiącach kilometrów, podczas gdy identyczne opony w tym typie pojazdu wytrzymują od 80 do nawet 100 000 km. Mały błąd spowodował aż pięciokrotnie szybsze zużycia opon. W czasie podobnego testu ustawiono całkowicie nieprawidłowo koła pojazdu: zamiast zbieżności ustawiono rozbieżność. W efekcie niemożliwe było utrzymanie zamierzonego toru jazdy samochodu powyżej pewnej, niebyt dużej prędkości. Wszystkie zakręty, a nawet łagodne łuki, były pokonywane z piskiem opon, na dodatek opony rozgrzały się bardzo silnie już po kilku kilometrach.

Zobacz również: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?

Ustawienie przednich kół pojazdu względem karoserii, czyli w odniesieniu do kół tylnych, ma także wpływ na komfort jazdy. Odczuwane często „ściąganie” pojazdu na jedną stronę w sytuacji, gdy ciśnienie w oponach jest prawidłowe i szczęki lub klocki hamulcowe nie ocierają o bębny lub tarcze, może być objawem nawet niewielkiego przesunięcia toru jazdy kół przednich względem toru jazdy kół tylnych.

Zobacz również: Jak przejeżdżać przez wyboje?

Prawidłowo wyregulowane przednie zawieszenie powoduje automatyczny powrót układu kierowniczego do jazdy na wprost po swobodnym puszczeniu kierownicy. W przypadku złego ustawienia, ale także gdy niektóre elementy układu kierowniczego są zatarte, kierownica pozostanie w pozycji, w jakiej ją puścimy i samochód będzie kontynuował wykonywanie zakrętu.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Mercedes SLK, fot. Mercedes
Mercedes SLK, fot. Mercedes

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Daniela Wybrańczyk

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama