Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wymienić przegub napędowy?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. newspress
Fot. newspress

Jeśli podczas jednoczesnego skręcania i przyspieszania słyszymy donośne pukanie dochodzące z kierunku napędzanych kół, oznacza to, że mamy uszkodzone przeguby napędowe.

Nie należy się bać, ponieważ zakup nowych nie zrujnuje naszego portfela, a przy odrobinie dobrych chęci uda nam się samemu je wymienić.

Krok pierwszy - przygotowania

Należy przygotować lewarek, aby móc bezpiecznie podnieść auto i odkręcić koło. Będziemy również potrzebowali dobrej jakości klucza nasadowego rozmiaru 32 milimetry. Jest to najczęściej spotykany rozmiar nakrętki mocującej przegub w piaście. Dodatkowo, na pewno przyda się standardowy komplet kluczy nasadowych w rozmiarach 13mm, 15mm, 17mm i 19mm. Czasem zdarza się, że będziemy potrzebowali klucza nr 32 typu torx. Są one dostępne w sklepach z narzędziami warsztatowymi. Przydadzą się młotek, śrubokręt płaski, kombinerki i bawełniana szmatka.

Krok drugi - wymiana przegubu

Zaczynamy od odkręcenia koła. Zdejmujemy dekielek zabezpieczający z piasty. Wewnątrz zobaczymy nakrętkę zapobiegającą wysunięciu się wieloklinowej końcówki przegubu. Nakrętka jest zabezpieczona przed odkręceniem przez zagięcie jej kołnierza. Należy go odgiąć, aby odkręcić przegub. Z pomocą drugiej osoby, której zadaniem będzie naciskanie hamulca, zablokujemy obrót piasty. Używając klucza nasadowego (32mm) odkręcamy nakrętkę. Należy wiedzieć, że nie będzie to proste i może wymagać użycia stosunkowo dużej siły i środków penetrujących oraz odrdzewiających (np. WD-40). Konieczne może być podgrzanie nakrętki. Jest ona wykonana z mosiądzu, ogrzana rozszerza się bardziej, niż końcówka wieloklinu przegubu, dzięki czemu łatwiej jest ją odkręcić.

Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku

Następnie odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego, oraz mocowanie piasty do wahacza. Umożliwi nam to bezproblemowe poruszenie kolumną zawieszenia i łatwe wysunięcie wieloklinu przegubu z piasty. Jeśli nadal będzie to utrudnione, można odkręcić śruby mocujące kolumnę resorującą do przednich kielichów od góry, czyli pod maską samochodu.

Po wysunięciu wieloklinu przegubu przystępujemy do zdjęcia go z półosi napędowej. Konieczne będzie użycie młotka, ponieważ przegub trzeba zbić z półosi. Warto podczas tej czynności skorzystać z pomocy drugiej osoby. Podtrzyma ona półoś, gdy my będziemy zbijać przegub. Zapobiegnie to uszkodzeniu przegubów wewnętrznych. Kiedy już uda nam się go zdemontować zauważymy, że na półosi umieszczony jest specjalny pierścień, który uniemożliwia samoczynne wypięcie się przegubu. To on uczynił naszą pracę trudniejszą. Kolejnym krokiem będzie oczyszczenie końcówki półosi ze smaru i zanieczyszczeń. Podobnie uczynimy z otworem w piaście koła.

Kolejnym etapem jest przygotowanie nowego przegubu do montażu. Na bieżnię przegubu wyciskamy połowę dostarczonej wraz przegubem tuby ze smarem. Gumę osłony, węższym końcem, wsuwamy na półoś. Upewniamy się, że na jej końcówce znajduje się pierścień zabezpieczający. Wsuwamy przegub na półoś. Aby wbić pierścień na swoje miejsce należy użyć młotka. Jeśli przegub nie będzie dawał się zsunąć, oznacza to poprawne umieszczenie pierścienia. Następnie resztę smaru umieszczamy wewnątrz gumowej osłony. Należy uważać, aby smar nie wyciekał na zewnątrz.

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

Delikatnie wsuwamy gumę na przegub umieszczając wypustkę w kołnierzu osłony, w specjalnym rowku na powierzchni przegubu. Następnie zaciskamy na gumie wokół przegubu opaskę, dodatkowo ściskając ją kombinerkami po uprzednim, odpowiednim napięciu. Podobnie robimy w przypadku zaciskania kołnierza na półosi. Tam opaska będzie sporo krótsza. Tak zabezpieczony wstępnie przegub wsuwamy w piastę. Z drugiej strony, czyli od zewnątrz nakręcamy na gwintowaną końcówkę wieloklinu nakrętkę zabezpieczającą.

Potem przykręcamy śruby kolumny resorującej, mocowanie piasty do wahacza, oraz drążek kierowniczy. Należy to robić z bardzo dużą uwagą. Nie wolno zapomnieć o zabezpieczeniu przed odkręceniem się drążka kierowniczego i mocowania piasty do wahacza. Następnie dokręcamy nakrętkę mocującą przegub w piaście. Potem, za pomocą śrubokrętu płaskiego i młotka wyginamy kołnierz nakrętki i zabezpieczamy ją przed odkręceniem. Montujemy dekielek ochronny, przykręcamy koło i opuszczamy auto.

Taka wymiana za pierwszym razem pewnie zajmie nam cały dzień, ale za to pozwoli zaoszczędzić sporą kwotę, którą musielibyśmy zapłacić mechanikowi.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Tablica z czarną dłonią. Co oznacza?
    Tablica z czarną dłonią jest nowym pomysłem GDDKiA na walkę z kierowcami, którzy wjeżdżają na autostrady i drogi ekspresowe pod prąd. Co znaczy?
    Zielona Karta. Darmowa polisa, która niewypisana nie chroni
    Zielona Karta często jest bezpłatnie wydawana przez ubezpieczycieli. I choć może być bezpłatna, gdy kierowca jej nie wyrobi, polisa nie chroni.
    Czy można tankować diesla na włączonym silniku?
    Czy można tankować diesla na włączonym silniku? A odpowiedź na tak zadane pytanie brzmi... Poznaj ją czytając nasz materiał.
    Wyższe OC za punkty? 83 proc. kierowców jest za
    Wyższe OC za punkty? 83 proc. polskich kierowców uważa, że to dobry pomysł. A to nie koniec ciekawostek płynących z badania ankietowego.
    Parkowanie w strefie zamieszkania w miejscu niewyznaczonym
    Parkowanie w strefie zamieszkania w miejscu niewyznaczonym. Jest możliwe? Czy oznacza mandat? Co mówią przepisy?
    Lotos: promocja na paliwo 2022?
    Lotos: promocja na paliwo 2022? Tak, zaraz po Orlenie i Lotos postanowił zaoferować kierowcom specjalną ofertę wakacyjną. Ile wynosi rabat na paliwo?
    30 groszy taniej na BP. Wakacyjna oferta nie tylko na Orlenie
    30 groszy taniej na BP? Dokładnie tak. Brytyjska sieć stacji paliwowych właśnie dołączyła do wakacyjnej oferty w roku 2022. Jakie są warunki?
    Bravoauto. Inchcape z pomysłem na sprzedaż aut używanych
    Bravoauto. Inchcape przedstawił właśnie sieć sprzedaży samochodów używanych wszystkich marek. Pierwszy tego typu punkt powstanie w Poznaniu.
    Czy można tankować do kanistra?
    Czy można tankować do kanistra? To pytanie, które często zadają kierowcy. I możliwość taka występuje, ale trzeba dochować kilku warunków.
    Auto dla kobiety. Jak panie wybierają samochody?
    Auto dla kobiety, czyli zastanawialiście się kiedyś jaki jest klucz, który decyduje o zakupie konkretnego egzemplarza pojazdu przez panie? My to wiemy!
    Limitowany Formentor VZ5. Powstanie tylko 999 sztuk!
    Limitowany Formentor VZ5, czyli pełnokrwista Cupra o mocy 390 koni, która powstanie w ilości tylko 999 sztuk. Każda otrzyma laserowy grawer!
    Nissan Qashqai e-POWER. Cena w Polsce od 173 700 zł
    Nissan Qashqai e-POWER. Cena elektryka ze spalinowym zasilaczem została opublikowana. Wystartowały też zamówienia na auto.
    Podwójne mandaty dla recydywistów od 17 września 2022 r.
    Podwójne mandaty dla recydywistów od 17 września 2022 r.? Dokładnie tak. Tego dnia w życie wejdzie też nowy taryfikator punktów karnych.
    Czy można tankować samochód na włączonym silniku?
    Czy można tankować samochód na włączonym silniku? To temat jednej z niekończących się dyskusji między kierowcami. Jaka jest odpowiedź?
    Nowe drogi w Polsce. Lato 2022
    Nowe drogi w Polsce? Lato 2022 r. już przywitało nas serią nowych szlaków drogowych, a w wakacje prace będą trwać dalej. Gdzie? O tym w tym tekście.
    Elektryczny Passat, czyli Volkswagen ID.Aero pokazany!
    Elektryczny Passat? Tak, elektryfikacja dotknie również tej ikony polskiej motoryzacji. Wersja zasilana prądem będzie nazwana Volkswagen ID.Aero.
    Ile paliwa zużywa klimatyzacja?
    Ile paliwa zużywa klimatyzacja? To latem ważne pytanie. Znamy na nie odpowiedź. Wiemy też czy lepiej jeździć na klimatyzacji czy z otwartymi szybami.
    Międzynarodowe prawo jazdy – co musisz wiedzieć?
    Międzynarodowe prawo jazdy. Co musisz o nim wiedzieć? Jak je zdobyć? I do czego tak właściwie może być potrzebne? Sprawdźmy.
    Koniec naklejek rejestracyjnych od 4 września 2022 r.
    Koniec naklejek rejestracyjnych od 4 września 2022 r. Nowe przepisy są już tuż za rogiem. Skąd wziął się ten pomysł i co oznacza dla kierowców?
    Mycie auta latem. O czym pamiętać?
    Mycie auta latem różni się od mycia samochodu zimą. Dlatego są pewne zasady, które właściciel samochodu powinien poznać i stosować.
    Koniec karty pojazdu od 4 września 2022 r.
    Koniec karty pojazdu od 4 września 2022 r.? Tak, przepisy w tej sprawie już są przesądzone. Co dawała karta pojazdu i co oznacza nowelizacja?
    Remont na A4 w wakacje 2022
    Remont na A4 w wakacje 2022 r., czyli rozkopane zostaną aż dwa odcinki tej autostrady. Które i jak wygląda organizacja ruchu?
    Najwięcej wypadków drogowych zdarza się w wakacje. Powody: nietrzeźwość i używanie smartfona w czasie jazdy
    Bezpieczeństwo na polskich drogach to temat powracający jak bumerang, szczególnie w okresie wakacyjnym. W 2021 roku do największej liczby wypadków doszło właśnie w czerwcu i lipcu, a w 2020 roku ten niechlubny rekord przypadł na sierpień. GfK na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe sprawdziło, co Polacy uważają za największe zagrożenie na drogach oraz jakie ich zdaniem działania kierowców przyczyniłyby się do poprawy poziomu bezpieczeństwa. Czy w te wakacje wyciągniemy wnioski ze statystyk?
    Obowiązkowa wymiana prawa jazdy czeka każdego kierowcę. Ale niektórzy mają lepiej
    Obowiązkowa wymiana prawa jazdy czeka każdego kierowcę. Kiedy dokładnie i czemu bezterminowe prawo jazdy musi zniknąć? Sprawdźmy.
    Ufać sprzedawcom samochodów? Te dane nie dają złudzeń...
    Ufać sprzedawcom samochodów? To pytanie, przed którym stanie każdy kupujący pojazd z drugiej ręki. Jak brzmi odpowiedź? Oto ciekawe dane.