REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Kalinowski Marcin
Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, może to być wina łożyska kolumny zawieszenia fot. Fiat
Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, może to być wina łożyska kolumny zawieszenia fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, a układ wspomagania jest sprawny, konieczna może być wówczas wymiana łożyska kolumny zawieszenia. Podpowiadamy, jak to zrobić.

We współczesnych autach przednie zawieszenie najczęściej opiera się na tzw. kolumnie McPhersona. W rozwiązaniu tego typu amortyzator nie tylko wytłumia wstrząsy przenoszone z drogi na nadwozie, ale również odpowiada za prawidłowe ustawienie koła. Kolumna McPhersona jest elementem skrętnym - wraz ze skrętem kół obraca się również część kolumny. Jej górna część jest jednocześnie przymocowana na stałe do nadwozia. Z tego powodu w górnej części każdej kolumny znajduje się specjalne łożysko, które umożliwia jej swobodny skręt. Część ta, jak każda inna, z czasem zużywa się. Jeśli zauważymy, że kierownica chodzi ciężko, mimo sprawnego wspomagania, zapewne nadszedł czas na wymianę łożyska, choć przyczyn ciężkiej pracy układu kierowniczego może być wiele (od uszkodzonej przekładni po zbyt niskie ciśnienie w oponach).

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Wymiana łożyska kolumny McPhersona nie jest skomplikowaną czynnością, choć musimy w tym celu wymontować ją z samochodu. Na początek stawiamy samochód na podnośniku, podkładamy pod tylne koła kołki, zaciągamy hamulec ręczny i wrzucamy bieg. Teraz możemy zdjąć koło (pamiętajmy o poluzowaniu śrub zanim podniesiemy auto). Na dole kolumna przymocowana jest do tzw. zwrotnicy (czyli elementu, do którego przymocowane są tarcze hamulcowe i w rezultacie całe koło) dwoma dużymi śrubami. Podkładamy pod dolny wahacz np. kawałek drewna, aby zwrotnica z zaciskiem nie upadła na ziemię. Do kolumny przyczepiony jest też przewód hamulcowy - wypnijmy go delikatnie

Zobacz galerię: samochody miejskie za 3000 zł

Od góry kolumna najczęściej przykręcona jest trzema  śrubami do górnej części nadkola. Śruby łatwo znajdziemy – są umieszczone pod maską tuż nad kołem. I tym razem należy podłożyć coś pod dolny wahacz, a następni odkręcić śruby. Uwaga, aby przy odkręcaniu kolumna nie spadła na ziemię.

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zdjęciu kolumny połowę pracy mamy już za sobą. Czeka nas teraz zdjęcie sprężyny. Od góry utrzymuje ją specjalna nakładka przytwierdzona śrubą do trzpienia amortyzatora. Pod żadnym pozorem nie wolno jej odkręcać na tym etapie. Sprężyna jest bardzo mocno ściśnięta i rozmontowanie kolumny bez jej zabezpieczenia może skończyć się tragedią. Sprężynę należy równomiernie ścisnąć dwoma lub trzema specjalnymi zaciskami (do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i narzędziowych). Kiedy poczujemy, że jest luźna, odkręcamy ostatnią śrubę na trzpieniu i zdejmujemy poduszkę. Łożysko jest przymocowane do poduszki. Zanim je wymienimy, oczyśćmy dobrze wszystkie powierzchnie. Sprawdźmy też poduszkę amortyzatora. Jeśli zauważymy uszkodzenia, należy ją wymienić.

Montaż jest identyczny jak demontaż, tylko należy odwrócić kolejność czynności. W większości aut po demontażu kolumny ustawienie geometrii zawieszenia nie jest konieczne.

Zobacz też: Dlaczego warto wymieniać łożysko pilotujące?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA