REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: demontaż radia i głośników

Robert Kuśpiel
Opel Astra F demontaż radia i głośników
Opel Astra F demontaż radia i głośników

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana radia i głośników to jedna z czynności, którą możemy wykonać samemu. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę fabrycznego radia i głośników.

Do wymontowania fabrycznego radia będą nam potrzebne wyjmaki, które możemy kupić w sklepie car-audio lub serwisie aukcyjnym. Należy pamiętać, żeby dobrać także odpowiednie klucze do naszego radia. Ceny zaczynają się już od kilku złotych. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora, który spowoduje zakodowanie radia. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx na przednim panelu radia. Będzie do tego potrzebny klucz Torx T2.

REKLAMA

Teraz wkładamy wyjmaki w otwory po śrubach do momentu, w którym wyczujemy wyraźny opór i usłyszymy charakterystyczne kliknięcie . W ten sposób doprowadzimy do odpięcia zaczepów mocujących radio. Kolejny krok to: chwytamy za uchwyty i delikatnie rozpieramy je na boki, jednocześnie pociągając do siebie. W ten sposób wyjmujemy równomiernie całe radio.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż zegarów

REKLAMA

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wyjmujemy uchwyty z otworów w przednim panelu radia. W tym celu należy ścisnąć małym śrubokrętem zatrzaski mocujące. Wsuwamy radio we wnękę montażową i solidnie dopychamy do momentu aż usłyszymy „kliknięcie” sprężyn mocujących. Następnie podłączamy przewód masowy akumulatora i przechodzimy do ustawienia radia.

Po odłączeniu zasilania, nasze radio zostanie automatycznie zablokowane. W celu jego odblokowania należy wprowadzić odpowiedni kod. Po włączeniu radia ukaże się napis „SAFE” i po około 3 sekundach zobaczymy „10 ----‘’. Oznacza to, że pozostało nam 10 prób na wprowadzenie kodu. Kreski poziome oznaczają ilość cyfr, z których składa się kod zabezpieczający.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Korzystając z przycisków wybierania stacji radiowych od 1 do 4 wprowadzamy odpowiedni kod. W celu wprowadzenia pierwszej cyfry należy wciskać tyle razy przycisk 1 aż pokaże się odpowiednia cyfra na wyświetlaczu. W taki sam sposób wprowadzamy kolejne cyfry. Po wprowadzeniu kodu należy go potwierdzić. W tym celu wciskamy na około 3 sekundy przycisk AS. Jeśli wprowadziliśmy błędny kod to na wyświetlaczu pojawi się informacja „9 SAFE”. Po 10 sekundach będziemy mogli ponownie wprowadzić kod.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że pomiędzy pierwszą, drugą i trzecią próbą należy czekać około 10 sekund. Po czwartej próbie, czas oczekiwania zwiększa się do 10 minut i zostaje podwojony po każdej kolejnej błędnej próbie. Po 10 krotnym błędnym wprowadzeniu kodu radio nie daje się włączyć i pozostaje wizyta w specjalistycznym warsztacie.

Przechodzimy do wymiany głośników. Pierwszy krok to dobór odpowiednich głośników. Najlepiej udać się do sklepu car-audio, w którym sprzedawca dobierze nam idealne głośniki do możliwości naszego radia. W przypadku wymiany głośników zachodzi konieczność demontażu tapicerki drzwi.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Pokrycia drzwi występowały jako części zamienne. Jednak od maja 1993 nie było otworu na korbkę opuszczania szyb. W takim przypadku należy zrobić otwór o średnicy 28mm od tyłu pokrycia. Poniżej znajduje się opis demontażu boczku drzwi.

Przechodzimy do wymontowania boczku drzwi. Na początku wyjmujemy z drzwi trójkątną osłonę wewnętrznego mocowania lusterka. Następnie wyjmujemy wtyk złącza głośnika wysokotonowego. Teraz demontujemy korbkę opuszczania szyb (jeśli jest na wyposażeniu auta). W tym celu należy wepchnąć drucianą klamrę za pomocą wąskiego śrubokręta w kierunku przodu drzwi.

Zsuwamy korbkę z osi i wciskamy klamrę w rowek korbki jeśli została zdjęta w trakcie demontażu. Demontujemy podkładkę z tworzywa sztucznego. Jeśli mam elektryczne sterowanie szyb i lusterek to należy podważyć przełącznik za pomocą śrubokręta. Następnie za pomocą śrubokręta gwiazdkowego odkręcamy 6 wkrętów mocujących i odpinamy boczek drzwi z zatrzasków.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

W przypadku drzwi tylnych mamy do odkręcenia cztery wkręty. Teraz rozłączamy złącze elektryczne od sterowania szyb i lusterek (jeśli występuje) i pociągamy poszycie drzwi ponad przycisk ryglowania drzwi. Wyjmujemy do góry wewnętrzne uszczelnienie drzwi i ściągamy delikatnie folię ochraniającą (jeśli zachodzi taka potrzeba).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku przyklejamy dokładnie folię ochronną. Jest to bardzo ważna operacja, ponieważ szczelnie zaklejona folia uniemożliwia przedostawanie się wody do wnętrza kabiny. Jeżeli folia jest uszkodzona w którymś miejscu należy ja zakleić. Przystawiamy boczek do drzwi i podłączamy przewody sterowania szyb i lusterek (jeśli są w samochodzie).

Przekładamy poszycie przez przycisk ryglowania drzwi i wciskamy je w zatrzaski. W przypadku, kiedy w drzwiach mamy sterowanie korbką to nasuwamy na oś korbki plastikową podkładką zwracając uwagę, żeby była zamontowana wystającą stroną do poszycia drzwi. Wsuwamy na oś korbkę i dobijamy ją ręką do momentu, aż klamra sprężysta wskoczy w rowek osi. Przy zamkniętej szybie korbka musi być skierowana do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana alternatora

Wkręcamy wkręty mocujące (4 lub 6 w zależności od drzwi). Teraz wciskamy w pokrycie wyłącznik elektrycznego sterowania lusterka lub opuszczania szyby. Na końcu podłączamy głośnik wysokotonowy i wciskamy trójkątną osłonę mocowania lusterka.

Znając sposób demontażu poszycia drzwi przechodzimy do wymiany głośników.

Głośniki drzwi przednich

Pierwszy krok to wymontowanie bocznego poszycia drzwi. Wykonujemy to zgodnie z powyższym opisem. Po wymontowaniu boczku odkręcamy trzy wkręty mocujące głośnik i wyjmujemy go. Zdejmujemy wtyk złącza i możemy zamontować nowy głośnik. Jeśli będzie oryginalny to nie należy stosować przejściówek. W przypadku głośników innych firm, istnieje konieczności zastosowania specjalnej przejściówki głośnikowej

Głośnik wysokotonowy drzwi przednich

Łapiemy za trójkątną pokrywę w górnej części w drzwiach i pociągamy delikatnie do siebie, następnie wyjmujemy do góry. Odpinamy wtyk złącza elektrycznego i wyjmujemy głośnik z pokrywy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: CB radio w telefonie komórkowym. Czy to działa?

Głośniki tylne (hatchback, sedan)

Na początku wyjmujemy wtyk ze złącza i odkręcamy od dołu cztery wkręty mocujące głośnik. Wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Postępujemy w odwrotnej kolejności do demontażu.

Tylne głośniki (kombi)

Pierwszy krok to wymontowanie pokrycia drzwi. Następnie odkręcamy wkręty mocujące głośnik, odpinamy wtyk złącza elektrycznego a następnie wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Jeżeli decydujemy się na zmianę głośników na lepsze, renomowanej i cenionej firmy na rynku to należy również zmienić radio. Oryginalne radio nie wykorzysta w pełni możliwości naszych głośników. Po wymianie samych głośników może się okazać, że nie ma żadnej różnicy. Przy montażu nowego nieoryginalnego radia nie powinno być żadnych problemów. Wystarczy użyć jedynie specjalnej przejściówki, która pozwoli nam podłączyć radio bez zbędnego cięcia i lutowania kabli.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA