REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie pojazdu

REKLAMA

Pod pojęciem „zawieszenie pojazdu” ukrywają się wszystkie zespoły i pojedyncze elementy, za pomocą których karoseria łączy się z kołami. Są to więc jedne z najważniejszych elementów pojazdu, odpowiedzialnych za komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Zawieszenia dzielą się na trzy rodzaje: niezależne, kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary nie mają żadnego wpływu na ruchy drugiego koła, zależne – kiedy oba koła są ze sobą połączone sztywnym elementem, np. sztywną osią mostu i ruchy pionowe jednego z kół wpływają na ruchy i pracę drugiego z kół, oraz połowicznie zależne (półzależne), kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary tylko częściowo oddziałują na ruchy drugiego koła.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależne zawieszenie jest tak zbudowane, że każde z kół danej pary może wykonywać swobodne ruchy całkowicie niezależnie od drugiego koła, jak to się dzieje np. w przypadku kolumn MacPhersona. Koła te są połączone ze sobą jedynie elementami układu kierowniczego.

W przypadku zawieszenia zależnego pionowy ruch jednego z kół w istotny sposób wpływa na ruch drugiego koła pary. Dzieje się tak między innymi w przypadku sztywnej tylnej osi, podpartej dwoma resorami. Taka oś jest utrzymywana w położeniu prostopadłym do osi podłużnej samochodu za pomocą dodatkowych elementów stabilizujących.

Zawieszenie półzależne było stosowane w małych, tanich pojazdach. Jego zasadniczym elementem był poprzeczny, pojedynczy resor piórowy, natomiast każde z kół danej pary miało odrębne wahacze. Innym rodzajem zawieszenia półzależnego jest tzw. belka skrętna, która pozwala na dość swobodne obroty wahaczy tylnych kół, usztywniając jednocześnie całą konstrukcję zawieszenia w płaszczyźnie poprzecznej do osi podłużnej samochodu. Jest to rozwiązanie tanie i przez swoją prostotę bardzo prymitywne, nie stosowane od wielu lat.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Konstruktorzy pojazdów stosowali i nadal stosują przeróżne rozwiązania systemów zawieszenia, mające na celu podniesienie komfortu jazdy i jej bezpieczeństwo. Są to wahacze o specjalnej konstrukcji, wyposażone w drążki stabilizujące i ustalające ich położenie, poprzeczne drążki reakcyjne (tzw. drążki Panharda) przenoszące siły poprzeczne, działające na koło, na przeciwną stronę karoserii, dzięki czemu jest zachowywana prawidłowa geometria zawieszenia, i inne elementy.

Dla wytłumienia hałasów, przenoszonych z kół na karoserię pojazdu wszystkie elementy zawieszenia są z nią połączone w sposób elastyczny. W przypadku wahaczy i resorów są to tuleje metalowo-gumowe, zwane popularnie silentblokami (od ang. silent = cicho).

Zobacz też: Amortyzatory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA