REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stopień sprężania w silniku tłokowym

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Aby w silniku spalinowym nastąpił zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, musi się ona znajdować pod pewnym ciśnieniem. W silnikach o zapłonie iskrowym wynosi ono od kilkuset tysięcy kilopaskali do niewiele ponad 1 megapaskal, w silnikach o zapłonie samoczynnym jest ono kilkukrotnie wyższe.

Jednym z parametrów, charakteryzujących silnik spalinowy, jest jego stopień sprężania. Jest to stosunek objętości komory spalania w chwili gdy tłok znajdzie się w dolnym położeniu zwrotnym do objętości, gdy osiągnie górne położenie zwrotne (GZP).

REKLAMA

Aby w silniku spalinowym nastąpił zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, musi się ona znajdować pod pewnym ciśnieniem. W silnikach o zapłonie iskrowym wynosi ono od kilkuset tysięcy kilopaskali do niewiele ponad 1 megapaskal, w silnikach o zapłonie samoczynnym jest ono kilkukrotnie wyższe.

REKLAMA

Konieczność sprężenia mieszanki paliwa i powietrza przed zapłonem wynika z konieczności uzyskania jej odpowiedniej gęstości, poniżej której rozproszenie par i nieodparowanych kropli paliwa jest tak duże, że uniemożliwia zainicjowanie zapłonu. W silniku z zapłonem samoczynnym sprężenie powietrza ma dodatkowo podnieść jego temperaturę do takiej, przy której nastąpi zapalenie się wtryskiwanego paliwa.

W czasie sprężania powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej ponad tłokiem na jego denko działa coraz większa siła, aż do momentu, kiedy tłok przekroczy górne położenie zwrotne. Gdyby wcześniej nie nastąpił zapłon, od tej chwili siła nacisku na denko tłoka malałaby aż do momentu, gdy osiągnie on dolne położenie zwrotne. Jeżeli nastąpi zapłon, to tuż po przekroczeniu GPZ wzrasta gwałtownie nacisk gazów spalinowych na denko tłoka. Popychają go one ku dołowi aż do chwili, gdy nastąpi otwarcie zaworu wydechowego.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Siły, działające na tłok można dość łatwo z pewnym przybliżeniem obliczyć, znając jego powierzchnię. Zakładając, że ciśnienie w GPZ jest równe stopniowi sprężania (co nie do końca odpowiada prawdzie), wystarczy pomnożyć go przez powierzchnię tłoka, wyrażoną w centymetrach kwadratowych. Rachunek ten nie uwzględnia zmniejszenia się ciśnienia w wyniku przedmuchów do komory korbowej przez nieszczelności między tłokiem i ściankami cylindra, ale w sprawnym silniku jest to wielkość, którą można pominąć.

Z chwilą gdy tłok przekroczy GPZ, ciśnienie w komorze spalania będzie wielokrotnie większe niż w chwili, gdy tłok będzie w GPZ. Teoretycznie ciśnienie to będzie się utrzymywało przez cały czas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdyby tłok zatrzymał się nagle, zaczęłoby ono gwałtownie rosnąć aż do momentu całkowitego spalenia się mieszanki w cylindrze. Przemieszczanie się tłoka ku dołowi cylindra powoduje stałe rozprężanie gazów spalinowych, dzięki czemu mają one mniej więcej to samo ciśnienie w czasie całego suwu pracy, aż do chwili otwarcia zaworu wydechowego.  Orientacyjnie wynosi ono w granicach 3,5 do 6,5 MPa w silniku z zapłonem iskrowym, 6 do 10 MPa w silniku z zapłonem samoczynnym i od 10 do ponad 13 MPa w silniku z zapłonem samoczynnym z turbodoładowaniem. Znając te wartości można szybko obliczyć z dość dużym przybliżeniem, jaka siła działa na denko tłoka podczas prawie całego suwu pracy.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA