REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cechy tłoków silników spalinowych

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Jaką rolę pełnią tłoki w silniku spalinowym? Jakie są ich cechy szczególne? Co jest w nich niezwykłego? Dlaczego są tak trwałe?

Najistotniejsze cechy tłoków silnikowych

Tłoki w silniku spalinowym mają bardzo wiele różnych cech. Mogą one pracować bez żadnego zatarcia czy innych uszkodzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że temperatura pracującego tłoka nie jest jednakowa na całej jego długości, jego średnica nie zmienia się we wszystkich miejscach jego części prowadzącej jednakowo. Na dodatek temperatura ta nie jest jednakowa na całym obwodzie tłoka w jednakowej odległości od jego denka. Dlatego tłoki nie są prawie nigdy elementami o kształcie idealnego walca. Zwykle ich część pierścieniowa oraz samo denko mają średnicę nieco mniejszą, niż średnica płaszcza tłoka w jego dolnej części. Wynika to z tego, że tłok ma kształt stożka ściętego, osadzonego na dolnej, cylindrycznej części. Ponadto rzut pionowy wielu tłoków jest owalny na całej wysokości tłoka. W ten sposób uzyskuje się zbliżone do ideału dopasowanie tłoka do kształtu wnętrza tulei cylindra, które w stanie nowym jest zawsze idealnie koliste. Tłoki o opisanych kształtach, podczas rozgrzewania się stopniowo przybierają postać prawie idealnych walców, a to oznacza najlepsze możliwe do uzyskania ich dopasowanie do kształtu cylindrów. W niektórych tłokach stosuje się dodatkowo specjalne wkładki korygujące, wykonane z materiałów o innym współczynniku rozszerzalności cieplnej, niż materiał tłoków.

Denka współczesnych tłoków są zwykle płaskie lub soczewkowato wybrzuszone, z wyjątkiem tłoków silników z zapłonem samoczynnym, w ich denkach znajduje się komora spalania. Czasem są w nich wykonywane specjalne, zwykle półksiężycowe wybrania (zagłębienia), dzięki czemu eliminuje się możliwość uderzania zaworów w tłok podczas pracy silnika.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Rowki na pierścienie tłokowe muszą być wykonywane z wielką starannością i dokładnością do dwóch setnych milimetra, o niemal idealnie gładkich powierzchniach bocznych. Ich głębokość musi być większa do 1 mm od promieniowej wysokości pierścieni. Ma to na celu między innymi wyeliminowanie ewentualnego zakleszczania się tłoka w cylindrze, w sytuacji, gdy brud w rowku pierścienia uniemożliwi jego sprężyste dopasowanie się do średnicy cylindra w danym punkcie jego wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często dolna krawędź płaszcza tłoka ma zadanie wstępne zgarnianie oleju ze ścianek cylindra, poprzedzające dokładniejsze usunięcie go przez pierścień zgarniający. Ma ona w tym celu specjalny kształt ostrza obwodowego po stronie gładzi cylindra, przy czym jest ono cofnięte w stosunku do dolnej krawędzi płaszcza tłoka o mniej więcej milimetr, co chroni je przed ewentualnymi uderzeniami, gdy tłok znajdzie się tuż przy przeciwciężarach wału korbowego, na których mogą znajdować się resztki stałe spalonego oleju i inne zanieczyszczenia.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA