REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłon iskrowo-strumieniowy

REKLAMA

Spalanie w silniku mieszanek o najmniejszej zawartości paliwa, umożliwiającej normalny zapłon, nastręcza wielu problemów. Aby je rozwiązać stosuje się dwa podstawowe systemy spalania ubogich mieszanek.

Spalanie w silniku mieszanek o najmniejszej zawartości paliwa, umożliwiającej normalny zapłon, nastręcza wielu problemów. Aby je rozwiązać stosuje się dwa podstawowe systemy spalania ubogich mieszanek:
– tworzenie tzw. mieszanki uwarstwionej;
– stosowanie dzielonej komory spalania w połączeniu z zapłonem strumieniowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada pracy silnika z dzieloną komorą spalania jest bardzo prosta, choć rozwiązanie to wymaga od konstruktorów nieco wysiłku. Do silnika jest zasysana mieszanka uboga, o zbyt małej zawartości paliwa, aby mógł nastąpić jej zapłon od iskry. Jednocześnie do wydzielonej części komory spalania, podobnej do komory wstępnej silnika o zapłonie samoczynnym, jest dostarczana specjalnym kanałem mieszanka bogata o składzie, gwarantującym maksymalną prędkość jej spalania. Kanał ten jest zamykany po stronie cylindra zaworem, otwierającym się i zamykającym równocześnie z zaworem dolotowym.

W wydzielonej komorze następuje zapłon, co powoduje wzrosty ciśnienia w niej i paląca się mieszanka zostaje wrzucona przez specjalną dyszę lub przez kilka otworów do komory spalania, wypełnionej mieszanką ubogą. Tam, w wyniku pojawienia się licznych źródeł zapłonu, ładunek zapala się i spala bardzo szybko. Wygląda to mniej więcej tak, jakby do jego zapalenia użyto jednocześnie kilkanaście lub więcej świec zapłonowych. Powoduje to, iż spala się on niemal zupełnie, bez efektów dopalania, jakie w przypadku mieszanek ubogich zachodzą często podczas suwu rozprężania (= „pracy”). Zapłon paliwa ma więc w takim silniku dwa etapy: wstępny podczas którego zapala się mieszanka bogata, i właściwy, kiedy w wyniku działania powstającego w pierwszym etapie płomienia zapala się główny ładunek cylindra.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Rozwiązanie to ma ciekawe, choć nie przewidziane przez jego wynalazców właściwości: zredukowanie do minimum zawartości substancji szkodliwych (tlenku węgla i węglowodorów) w spalinach oraz dużą odporność na spalanie stukowe. Zastosowano je po raz pierwszy w produkcji seryjnej bardzo dawno, bo już w 1974 roku. Oznaczono je skrótem CVCC od anglojęzycznej nazwy Compound Vortex Controlled Combustion. Pierwszym samochodem z silnikiem o takim rozwiązaniu był Honda Civic. Skrót CVCC jest od tego czasu zastrzeżonym znakiem towarowym, którego właścicielem jest koncern Honda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym etapem rozwoju systemu CVCC było zastosowanie na początku lat osiemdziesiątch ubiegłego wieku dwóch gaźników, zamiast jednego, wytwarzającego równocześnie dwa rodzaje mieszanki – bogatą i – dzięki specjalnej zwężce – bogatą. W kolejnych latach, po zmianie konstrukcji głowicy, zrezygnowano z zastosowania drugiego gaźnika, wytwarzającego bogatą mieszankę.

Zobacz też: Układ wtryskowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA