REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komory spalania w silniku z zapłonem iskrowym

REKLAMA

Komora spalania w silniku spalinowym, a raczej – jej wielkość i kształt – mają ogromny wpływ na jego sprawność i osiągi, a tym samym na ekonomię jego użytkowania.

W silnikach z zapłonem iskrowym są stosowane trzy podstawowe rodzaje komór:
– wanienkowe;
– klinowe;
– półkuliste.

REKLAMA

REKLAMA

Komora wanienkowa mieści się w całości w głowicy silnika. Zawory są umieszczone w niej w jednym rzędzie, równolegle do osi wału korbowego. Świeca zapłonowa znajduje się pomiędzy zaworami w bocznej ściance komory, przy czym oś świecy jest zawsze odchylona o kilkanaście stopni od poziomu ku górze. Tego rodzaju komora ma zazwyczaj kształt elipsy lub owalu, trójkąta o zaokrąglonych wierzchołkach lub serca.

Komora klinowa ma w rzucie bocznym przekrój trójkąta o kącie wierzchołkowym w przedziale pomiędzy 20 i 35 stopni. Górna ścianka takiej komory jest elementem głowicy silnika, dolna – fragmentem denka tłoka. Denko może być albo całkowicie płaskie albo jednostronnie ścięte pod określonym kątem. Taki kształt komory umożliwia umieszczenie zaworów pod pewnym kątem w stosunku do osi podłużnej cylindra. Świeca zapłonowa jest umieszczona w bocznej ściance, podobnie jak w komorze wanienkowej, ale jej oś jest bardzo zbliżona do poziomu lub pozioma.

Kształt komory półkulistej jest uważany za najbliższy ideałowi. Są one od dawna stosowane w silnikach samochodowych i motocyklowych. Dzięki swojemu kształtowi, adekwatnemu do nazwy, pozwalają na stosowanie dużych zaworów lub nawet więcej niż jednej pary zaworów na każdy cylinder. Dzięki temu napełnianie cylindra ładunkiem i opróżnianie go ze spalin jest znacznie łatwiejsze i skuteczniejsze, niż w przypadku komór o opisanych wcześniej kształtach. Kąt miedzy zaworami w takiej komorze wynosi zwykle od 70 do 90 stopni.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od pewnego czasu coraz częściej stosuje się komory spalania umieszczone w denku tłoka. Mają one postać zagłębienia o odpowiednim kształcie i głębokości. Rozwiązanie takie pozwala na znaczne uproszczenie kształtu głowicy silnika. Ich wadą jest to, że stosowane w takim rozwiązaniu zawory nie mogą być tak duże, jak w przypadku klasycznych komór półkulistych. Ponadto tłok musi być w tym przypadku wyższy od normalnie stosowanego przy danej średnicy cylindra, a przez to cięższy o co najmniej kilkanaście procent.

Zobacz też: Układ zapłonowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA