REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bęben hamulcowy

REKLAMA

Zanim powstały pierwsze hamulce tarczowe, do szybkiego zatrzymywania pojazdów używano początkowo hamulców taśmowych, które działały przez zaciskanie się ciernej taśmy na wale napędowym, oraz hamulców bębnowych, a ściślej – szczękowo-bębnowych.

Zanim powstały pierwsze hamulce tarczowe, do szybkiego zatrzymywania pojazdów używano początkowo hamulców taśmowych, które działały przez zaciskanie się ciernej taśmy na wale napędowym, oraz hamulców bębnowych, a ściślej – szczękowo-bębnowych.

REKLAMA

REKLAMA

Hamulce bębnowe były w pewnym sensie modyfikacją używanych już wówczas na kolei hamulców, które działały przez dociskanie ciernych klocków do powierzchni jezdnych kół wagonów i lokomotyw. Ponieważ z chwilą zastosowania w samochodach opon pneumatycznych takie rozwiązanie nie mogło być stosowane, znaleziono kompromisowe. Na piastach kół zamocowano obracające się wraz kołami żeliwne lub staliwne bębny, wewnątrz których umieszczono dwie podparte obrotowo na jednym z końców metalowe półksiężycowe szczęki, które po wywarciu odpowiedniej siły na ich wolne końce są dociskane od wewnątrz do cylindrycznej części bębna, wytwarzając siłę przeciwstawiającą się jego ruchowi obrotowemu.

Bębny hamulcowe są z jednej strony otwarte, co umożliwia ich zsuwanie z piasty koła, niezbędne dla wymiany szczęk lub naprawy ich urządzeń rozpierających oraz regulujących ich odstęp od powierzchni cylindrycznej bębna, czyli regulatorów lub samoregulatorów hamulców. Wszystkie te elementy są zamocowane do specjalnej, odpowiednio wyprofilowanej tarczy, wykonanej z grubej blachy. Ma ona także chronić wnętrze bębna przed przedostawaniem się do niego większych zanieczyszczeń i błota.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Szczelność tej osłony jest raczej iluzoryczna, dlatego wnętrze bębna hamulcowego, a tym samym szczęki hamulcowe są bardzo podatne na szybkie zamakanie, co prowadzi w początkowym stadium do niekontrolowanego zwiększenia się współczynnika tarcia pomiędzy bębnem i okładziną szczęki, a w nieco późniejszym – do istotnego zmniejszenia skuteczności hamulców. Dlatego niektóre bębny mają w części cylindrycznej specjalne nacięcia, dzięki którym z ich wnętrza łatwiej usuwane są zarówno gromadzący się w nich pył, pochodzący ze ścierających się szczęk hamulcowych oraz inne drobne zanieczyszczenia, jak i gromadzącą się wodę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BAS – Brake Assist System

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA