REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik cylindry blok silnika
Silnik cylindry blok silnika
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Producenci oszczędzają na potęgę. Przykład? Tuleje cylindrów są odsunięte od czoła bloku, przez co mają słabsze podparcie. Skutek? Ścianki pękają, a motor wymaga remontu. Jak skutecznie usunąć uszkodzenie? Tylko poprzez zamykanie bloku silnika.

Producenci tacy jak Volvo, Ford czy Subaru stosują w swoich autach bloki o tzw. konstrukcji półotwartej. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że ścianki cylindrów są odsunięte od czoła bloku na jakieś 15, 16 mm. Przestrzeń tą podczas pracy silnika wypełnia płyn chłodzący. Półotwarta forma ma zatem za zadanie poprawić chłodzenie jednostki napędowej, a jednocześnie... obniżyć koszty produkcji motoru. Niestety w tym samym czasie inżynierowie wygenerowali dość poważną wadę. Bo taka konstrukcja jest dużo bardziej podatna na przeciążenia i powstawanie ewentualnych uszkodzeń.

REKLAMA

Zamykanie bloku silnika - czemu tuleje pękają?

Siły występujące podczas pracy silnika (np. doładowanego o dużej mocy) sprawiają, że ścianki cylindra w pierwszej kolejności mogą pękać. Następnie zaczynają się przestawiać. Skutek? Dochodzi do mieszania gazów wydechowych z płynem chłodzącym, a silnik zaczyna się przegrzewać. W tej perspektywie szczególnego znaczenia nabiera naprawa polegająca za zamknięciu bloku silnika. W jakich przypadkach się ją wykonuje? Przede wszystkim wtedy, gdy do uszkodzenia ścianek cylindra już doszło. Drugim przypadkiem są scenariusze, w których kierowca chce wzmocnić jednostkę napędową tuningowo i chce, aby motor bez problemów wytrzymał tą modyfikację.

Zobacz również: Wymiana silnika na używany

Na czym polega zamykanie bloku silnika? W Polsce jest kilka wyspecjalizowanych warsztatów wykonujących usługę - wysyła się do nich goły blok lub dostarcza auto na kompleksową naprawę. Mechanicy następnie przygotowują indywidualnie dopasowaną wkładkę - płaski metalowy element z wycięciami technicznymi. Ta pełni dwie role. Po pierwsze wypełnia wolną przestrzeń między ścianką cylindra a czołem bloku. Tym samym stanowi podparcie dla cylindra i zdecydowanie poprawia jego odporność na działanie wysokiego ciśnienia czy temperatury. Po drugie wkładka zapewnia przepływy płynu chłodzącego do głowicy na poziomie fabrycznym.

Zamykanie bloku silnika - jakie są dostępne możliwości?

Zamykanie bloku silnika może być zrealizowane nie tylko na podstawie indywidualnie dopasowanej wkładki. Są też trzy inne metody. Mechanicy zalecają czasami wstawianie wałków podtrzymujących. Wada ich zastosowania jest dość prosta - choć podtrzymują cylinder, doprowadzają do jego punktowego osłabienia. Niewiele lepiej wypada kwestia spawania - w jego wyniku materiał jest punktowo osłabiany i odkształcany. Co z wkładkami wbijanymi na surowy blok? Nie są dopasowane do konkretnej jednostki napędowej. W efekcie nigdy idealnie nie dolegają do cylindra, a przez to mogą opaść w dół w czasie pracy silnika (w głąb płaszcza wodnego) i nie podpierać cylindrów w miejscu właściwym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Top 8: Dlaczego nowoczesne benzyniaki nie są tak trwałe? Oto powody!

Zamykanie bloku silnika wykonane w oparciu o indywidualnie dobraną wkładkę nie jest tanie. Wykonanie procedury kosztuje od tysiąca do ponad dwóch tysięcy złotych. A do kwoty tej należy doliczyć jeszcze wydatek związany z demontażem silnika, jego rozebraniem i ponownym złożeniem. To oznacza m.in. konieczność planowania głowicy, wymiany uszczelki pod głowicą oraz innych uszczelek, obróbki bloku, honowania tulei oraz montażu nowych panewek, pierścieni i napędu rozrządu. W sumie naprawa bądź wzmocnienie wykonane w oparciu o zamknięcie bloku potrafi kosztować nawet przeszło 10 tysięcy złotych!

Zamykanie bloku silnika - w jakich modelach się wykonuje?

Doświadczenie warsztatów zamykających bloki silnika wskazuje, że ingerencja najczęściej jest wymagana w dwóch typach silników. Pierwszym jest 5-cylindrowy benzyniak markowany logo Volvo. Jednostka o oznaczeniu B5254T była montowana w całej serii modeli szwedzkiej marki, a w tym w C30, C70 II, S40 II, S80 II, V40, V50, V70 III czy XC60. Ten sam benzyniak trafiał również pod maskę Fordów: Focusa II, Kugi, Mondeo IV i S-Maxa. Drugim typem silnika wymagającym zamykania bloku jest motor produkowany przez Subaru. Mowa o jednostkach EJ20, EJ25 i EJ22 montowanych w Imprezach, Foresterach i Legacy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA