REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. II

Robert Kuśpiel
Skoda Octavia Family Plus
Skoda Octavia Family Plus
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Silniki 1.9TDI są najbardziej popularne na naszych drogach. Wyeksploatowana turbina może odebrać przyjemność z jazdy turbo dieslem. Poniżej druga część poradnika, w którym opisujemy jak samemu przeprowadzić regenerację turbiny w 1.9TDI.

Przystępujemy do ostatniego etapu, czyli demontażu kolektora, przykręconego na sześć śrub kluczem nasadowym 12mm. Dobry sposób na zlokalizowanie ich to wyczucie z tyłu silnika i wykręcanie jedna po drugiej. Najwięcej problemu stwarza ostatnia śruba znajdująca się najbliżej filtra powietrza ze względu na sąsiedztwo innych elementów.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli został już wyjęty kolektor ssący to mamy dostęp do kolektora wydechowego i turbosprężarki, która jest z nim połączona. Turbo będziemy wyjmować z samochodu razem z kolektorem, najlepiej zrobić to od góry. Nie ma konieczności odłączania plastikowej rury idącej od filtra powietrza do turbosprężarki, można ją wyjąć razem z turbo. Jednak zanim to zrobimy należy odkręcić kilka mocowań.

Przechodzimy do odkręcenia kolektora wydechowego. Pierwszy krok to dokładne polanie 8 śrub mocujących za pomocą WD40. Należy odczekać około 5 minut i ponownie polać śruby WD40. Śruby kolektora są bardzo zapieczone z uwagi na temperaturę, jaka tam panuje. Odkręcamy je i zostawiamy dwie nakrętki delikatnie poluzowane, żeby kolektor trzymał się delikatnie głowicy.

W narożu kolektora znajduje się nakrętka trzymająca blaszkę mocującą przewód olejowy do smarowania turbosprężarki. W tym momencie należy uważać szczególnie. Istnieje bardzo duże ryzyko ukręcenia tego przewodu. Próba odkręcenia jego najczęściej kończy się uszkodzeniem. Koszt nowego to wydatek ok. 200zł. Można też użyć zamiennika.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejny krok to demontaż osłony przegubu. Wchodzimy pod samochód i odkręcamy dwie śrubki mocujące osłonę przegubu. Zdejmujemy ją po czym odkręcamy trzy nakrętki mocujące rurę wydechową. Przed wykonaniem tej czynności zalecamy popsikać śruby WD40. Może być problem z wykręceniem skorodowanych śrub. Po wykręceniu wszystkich śrub mocujących odchylamy rurę od kolektora.

Następnie odkręcamy powrotny przewód olejowy z bloku silnika. W tym celu należy delikatnie odchylić mocowanie turbo przy bloku silnika. Wystarczy Odkręcić śrubę mocującą łapę do bloku. Teraz luzujemy śrubę łapy przy turbo i mamy dostęp do przewodu olejowego. Podczas wyjmowania tej śruby zalecamy podłożyć drugą rękę w celu złapania miedzianych uszczelek.

Pozostaje nam zdjąć oring gumowej rury biegnącej od turbosprężarki do intercoolera. Pamiętajmy, że demontujemy ją tylko od strony intercoolera. W tym momencie możemy wyjąć turbinę z samochodu i przejść do jej czyszczenia – regeneracji.

Regeneracja – czyszczenie turbiny

Pierwszy krok po wymontowaniu turbosprężarki to odkręcenia siłownika sterującego kierownicami. Dodatkowo nie zapominamy o zdjęciu zawleczki blokującej sztangę. Nie należy regulować długości dźwigni, jest to definitywnie zabronione. Farba, która znajduje się na nakrętce mówi nam o fabrycznym wyregulowaniu długości tej sztangi. Przechodzimy do zdjęcia korpusu turbiny.

Dobrym rozwiązaniem jest wykonywanie zdjęć wnętrza turbiny przy każdym z etapów demontażu. Mamy w ów czas pewność, jak fabrycznie były złożone wszystkie elementy.

Zalecamy oznaczyć punkty na części powietrznej i spalinowej, żeby uniknąć nieprawidłowego złożenia. Odkręcamy korpus i zdejmujemy go delikatnie tak, żeby nie uszkodzić łopatek powietrza zasysanego so silnika. Teraz odkręcamy śruby mocujące korpus części wylotowej.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. III

Następnie musimy dostać się do kierownic turbiny. W tym celu odkręcamy trzy śruby Torx T20. Zazwyczaj są one tak zapieczone, że nie dają się swobodnie wykręcić. Zalecamy poleć je dobrym penetratorem np. WD40 i odczekać kilka minut. Po wykręceniu śrub mamy już rozebraną całą turbinę. Przystępujemy do dokładnego czyszczenia. Wszystkie elementy myjemy dokładnie w nafcie i czyścimy papierem ściernym o gradacji 400 i 600.

Każda część musi być dokładnie umyta i wyczyszczona. Każde zabrudzenie, jakie pozostawimy na powierzchni turbiny przełoży się na jej nieodpowiednią pracę. Jeżeli wykonujemy tą czynność po raz pierwszy to może zająć to nam kilka godzin. Pamiętajmy, że dokładność wykonania jest bardzo ważna.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA