REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: demontaż skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Opel Astra F demontaż skrzyni biegów Fot. Fotolia
Opel Astra F demontaż skrzyni biegów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż skrzyni biegów nie jest skomplikowany jeśli znamy kolejność wymontowania poszczególnych podzespołów. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować skrzynię biegów w Oplu Astra F.

Skrzynię biegów można zdemontować bez konieczności wyjmowania silnika. Najczęściej skrzynia biegów jest demontowana w przypadku wymiany sprzęgła (w przypadku garnkowego koła zamachowego) lub po wystąpieniu awarii przekładni. W przypadku drugiej opcji najczęściej naprawa skrzyni jest znacznie droższa niż kupno drugiej, używanej. Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebny zestaw solidnych narzędzi.

REKLAMA

Przystępujemy do demontażu. Na początku odłączamy przewód masowy od akumulatora. Teraz luzujemy na drążku zmiany biegów śrubę obejmy. Następnie wrzucamy 2 lub 4 bieg w celu rozłączenia sterowania skrzyni biegów. Za pomocą śrubokręta wyjmujemy klamrę zabezpieczającą na końcówce gwintowanej linki sprzęgła. Cofamy dźwignię wyłączania sprzęgła za pomocą łyżki monterskiej i odłączamy linkę sprzęgła.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana sprzęgła

REKLAMA

Odpinamy przewody elektryczne od wyłącznika świateł cofania. Kolejny krok to odłączenie linki prędkościomierza. W tym celu należy odkręcić ze skrzyni biegów śrubę mocującą i wyjąć z niej linkę. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach może występować czujnik przebytej drogi. W takim przypadku należy rozłączyć kostki elektryczne. Odkręcamy górne śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. Teraz będziemy musieli podwiesić silnik. Będzie do tego potrzebna specjalna belka.

W większości przypadków w naszych domowych garażach nie znajdziemy takiej belki. Dobrą alternatywą jest użycie odpowiedniej rury, którą oprzemy o rynienki błotników, podkładając jednocześnie drewniane klocki. Następnie przywiązujemy ucho silnika do rury za pomocą linki lub mocnego drutu i odpowiednio napinamy. Pamiętajmy, żeby opierać całą konstrukcję tylko i wyłącznie na rynienkach błotnika. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do uszkodzenia lakieru na błotnikach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

REKLAMA

Luzujemy śruby kół przednich, unosimy samochód i ustawiamy go na podstawkach (w przypadku korzystania z kanału najazdowego) lub unosimy na platformie warsztatowej. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Kolejny krok to wymontowanie przedniej rury wydechowej oraz sanek silnika. Kiedy wymontujemy rurę wydechową to należy odkręcić od zwrotnic przeguby kulowe obydwu wahaczy. Teraz odkręcamy tylną podporę skrzyni biegów i podpieramy sanki za pomocą podnośnika przewoźnego. Odkręcamy śruby mocujące i opuszczamy sanki do dołu. Pamiętajmy, że śruby są dokręcone bardzo dużym momentem i możemy mieć problem z ich wykręceniem.

Kolejny krok to demontaż półosi napędowych. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Pamiętajmy, że po wymontowaniu półosi zacznie wypływać olej ze skrzyni biegów. Dlatego zalecamy zatkać otwory po półosiach. Wymontowane półosie podwieszamy do nadwozia za pomocą drutów.

Po wymontowaniu półosi odkręcamy wspornik przedniego lewego zawieszenia silnika oraz odkręcamy przewód masowy od pokrywy skrzyni biegów.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Opuszczamy silnik o około 5 cm do momentu aż dźwignia wyłączania sprzęgła znajdzie się poniżej podłużnicy. Wyjmujemy wałek sprzęgłowy z tarczy sprzęgła i wałka głównego. W razie potrzeby odpowiedni opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Teraz podpieramy skrzynię biegów. W zależności od tego czym dysponujemy, możemy użyć różnych rozwiązań. Możemy skorzystać z podnośnika teleskopowego, jeśli mamy taki do dyspozycji lub zastosować inne rozwiązanie, gwarantujące solidne utrzymanie skrzyni.

Odkręcamy od skrzyni blaszaną osłonę i wykręcamy śruby łączące skrzynię biegów do silnika. W tym momencie odciągamy skrzynię od silnika i wyjmujemy ją do dołu. Pamiętajmy, że skrzynię biegów należy zdejmować z dużą ostrożnością, nie można doprowadzić do jej upadku. Pod żadnym pozorem nie należy opierać jej na czopie wałka sprzęgłowego, na przegubie drążka zmiany biegów, na wyłączniku świateł cofania lub na dźwigni wyłączania sprzęgła. Przy zdejmowaniu skrzyni warto poprosić o pomoc drugą osobę.

Przechodzimy do montażu. Skrzynię należy osadzić przy pomocy drugiej osoby. Dostawiamy ją do silnika i przykręcamy śruby mocujące momentem 75Nm. Następnie dokręcamy osłonę sprzęgła i montujemy sprzęgło oraz wciskamy wałek sprzęgłowy – dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Teraz przykręcamy do pokrywy przewód masowy. Szczególnie należy uważać przy 150-konnym silniku. W tych jednostkach istnieje ryzyko przetarcia się przewodu masowego.

Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?

Następnie przykręcamy do skrzyni biegów wspornik przedniego lewego zawieszenia silnika i dokręcamy momentem 65Nm. Teraz montujemy półosie napędowe zgodnie z opisem zawartym w oddzielnym poradniku. Przechodzimy do zamontowania sanek. Przystawiamy ramę (sanki) i wkładamy przeguby kulowe w zwrotnice. Następnie wkładamy w sanki podporę skrzyni biegów. Teraz przykręcamy ramę do podwozia. Dokręcamy przeguby kulowe wahaczy do zwrotnic i zabezpieczamy zawleczkami. Dokręcamy podporę skrzyni biegów do sanek i montujemy przednią rurę wydechową. W silnikach benzynowych pamiętajmy o podłączeniu sondy lambda.

Nasuwamy drążek zmiany biegów na sworzeń dźwigni pośredniej. Regulację mechanizmu zmiany biegów przeprowadzimy na samym końcu. Przykręcamy koła i opuszczamy samochód na dół. Następnie zdejmujemy rurę, do której był podwiązany silnik. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić lakieru na błotnikach. Teraz wkręcamy górne śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. Moment dokręcania to 75Nm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Podłączamy przewody elektryczne do wyłącznika świateł cofania i wkładamy linkę prędkościomierza w gniazdo skrzyni biegów i dokręcamy nakrętkę kołpakową. W przypadku układu Motronic należy podłączyć przewód elektryczny do skrzyni biegów. Teraz podłączamy linkę sprzęgła oraz przewód masowy akumulatora. Na końcu pozostaje nam wyregulować mechanizm zmiany biegów.

Regulacja mechanizmu zmiany biegów

Ściągamy mieszek ochronny z tunelu i przewijamy na drugą stronę. Następnie ustawiamy dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne i unosimy samochód. Luzujemy śrubę na obejmie drążka zmiany biegów. Warto wiedzieć, że od września 1992 obejma znajduje się na drugim końcu drążka czyli od strony skrzyni biegów (nie dotyczy to silnika 1.4). Usuwamy z pokrywy wewnętrznego mechanizmu zmiany biegów zaślepkę otworu do regulacji. Następnie obracamy drążek zmiany biegów w lewo do momentu aż będzie możliwość włożenia do oporu wiertła o średnicy 5 mm.

Zobacz też: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

W tym momencie przyda się pomoc drugiej osoby. Powinna ona przytrzymać dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym w płaszczyźnie włączania biegów 1 i 2. Dźwignia powinna bez luzu dotykać ogranicznika. W tym położeniu dokręcamy śrubę obejmy. Wyjmujemy wiertło i zatykamy otwór nową zaślepką. Na końcu sprawdzamy czy dźwignia zmiany biegów pracuje z łatwością.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA