Kategorie

Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana paska rozrządu.
Opel Astra F wymiana paska rozrządu.
Wymiana paska rozrządu nie ominie żadnego kierowcy. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić pasek rozrządu w Oplu Astra F.

Silniki 8 – zaworowe (bez silnika 1.7TD)

Odłączamy przewód masowy od akumulatora i demontujemy filtr powietrza oraz (o ile występuje) przewód dolotowy powietrza. Następnie demontujemy pasek klinowy alternatora pompy wspomagania lub/i sprężarki. W silniku 1.6 w wersji ze wspomaganiem został zastosowany pasek wieloklinowy. Odkręcamy koło pasowe od pompy wspomagania a następnie odkręcamy pompę od kadłuba silnika i odkładamy na bok razem z przyłączonymi przewodami.

Otwieramy klamry mocujące górną osłonę paska zębatego. W tym celu należy nacisnąć na koniec każdej z klamry i zdjąć osłonę. Kolejny krok to ustawienie tłoka pierwszego cylindra w położeniu zwrotu zewnętrznego. Przed wykonaniem tej czynności należy ustawić dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne i zaciągnąć hamulec ręczny. Wał korbowy należy obracać za pomocą klucza nasadowego założonego na centralną śrubę koła pasowego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy oleju

Alternatywnym sposobem jest uniesienie boku samochodu, włączenie 5 biegu i obracanie ręką koła. Pamiętajmy, ze wał obracamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż znak na kole zębatym wałka rozrządu pokryje się ze znakiem na osłonie.

W silniku 1.8 i 2.0 przy prawidłowym ustawionym kole zębatym wałka rozrządu, nacięcie na kole pasowym wału korbowego powinno znaleźć się na wysokości znaku odniesienia, czyli ostrza umocowanego na pokrywie przedniej.

W silniku 1.4 i 1.6 znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokrywać się ze znakiem na tylnej osłonie paska zębatego. Znak wybity na kole zębatym wału korbowego powinien pokryć się z wcięciem na silniku. Tłok pierwszego cylindra jest wtedy w położeniu zwrotu zewnętrznego. Pamiętajmy, żeby nie obracać wałka rozrządu chwytając za śrubę mocującą, gdyż istnieje ryzyko przeciążenia paska rozrządu.

W silniku 1.4 i 1.6 rolkę napinacza przesuwamy na bok zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż otwory w rolce i w osłonie paska znajdą się w osi. Przez otwory należy przełożyć wiertło o średnicy 3mm. W takim położeniu napinacz paska jest unieruchomiony.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

W silnikach 1.7D, 1.7TD i 1.8, 20 produkowanych do sierpnia 1992 należy poluzować śruby mocujące pompę cieczy chłodzącej. Należy tak obrócić pompę, aby pasek rozrządu się poluzował. Na pompie znajduje się specjalny sześciokąt służący do obracania pompy. Jak da się zauważyć, nie ma zbyt dużo miejsca na obracanie kluczem, dlatego cała operacja może być trudna do wykonania. Jeżeli nie damy rady obracać kluczem, czeka nas demontaż alternatora.

W silnikach 1.8 i 2.0 produkowanych od września 1992 roku oraz w silniku C16NZ, należy odciągnąć rolkę na bok i zdjąć pasek. Zdejmujemy pasek rozrządu z koła zębatego wałka rozrządu. Pamiętajmy, żeby po zdjęciu paska nie zmieniać położenia wału korbowego i wałka rozrządu. Demontujemy koło pasowe wału korbowego. W tym celu należy włączyć 5 bieg i prosimy drugą osobę o wciśnięcia pedału hamulca. Spowoduje to zablokowanie wału korbowego. Odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy koło pasowe.

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu na górze i na dole silnika. Przed dokonaniem kontroli należy przystawić do wału koło pasowe. Teraz zakładamy pasek zębaty na koła zębate tak, żeby nie spowodować obrócenia ich. W silniku 1.7D, 1.7TD oraz 1.8 i 2.0 produkowanych od września 1992 roku, dodatkowo  w 1.4 i 1.6, należy ustawić wstępnie rolkę napinacza. W pozostałych silnikach należy napiąć pasek zębaty.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Nakładamy na wał korbowy koło pasowe i dokręcamy je. W przypadku silników 1.8 i 2.0 dokręcamy cztery śruby momentem 25Nm. W silnikach 1.4 i 1.6 dokręcamy śrubę centralną momentem 55Nm, a następnie obracamy ją o 45˚. Podczas dokręcania należy włączyć 5 bieg i poprosić drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca. Teraz dokręcamy śruby pompy cieczy chłodzącej. Obracamy wał korbowy o pełen obrót, zakładając klucz nasadowy na łeb śruby centralnej lub łapiąc ręką za koło przednie.

Dokręcamy śruby pompy cieczy chłodzącej i zakładamy przednią osłonę paska zębatego i zapinamy klamry zabezpieczające. W samochodzie z paskiem wieloklinowym przykręcamy pompę wspomagania do silnika momentem 30Nm oraz koło pasowe momentem 25Nm. Montujemy pasek wieloklinowy i naciągamy go (dokładny opis w oddzielnym poradniku). Montujemy pasek klinowy i naciągamy go. Instalujemy filtr powietrza i przewód dolotowy. Na końcu podłączamy przewód masowy akumulatora.

Dodatkowe czynności przy siniku Diesla

Wymiana w silnikach wysokoprężnych przebiega w prawie identyczny sposób. Na początku demontujemy górną i dolną osłonę paska rozrządu. Kolejny krok jest taki sam jak w silnikach benzynowych czyli ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego. Następnie odkręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu i demontujemy pompę podciśnieniową, która jest zamocowana z lewej strony obudowy wałka rozrządu.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Odkręcamy koło zębate wałka rozrządu pamiętając o unieruchomieniu wałka za pomocą klucza, który wkładamy pomiędzy krzywkę zaworu ssącego trzeciego cylindra a łożysko. Demontujemy koło zębate i luzujemy śruby mocujące cieczy chłodzącej i odchylamy pompę w celu poluzowania naciągu paska. Odkręcamy przednią prawą podporę silnika od podłużnicy. Następnie odciągamy silnik od podłużnicy i zdejmujemy pasek rozrządu z kół rozrządu i przesuwamy pomiędzy podłużnicą a podporą silnika.

Kontrolujemy dokładnie koła rozrządu i wymieniamy uszkodzone lub zużyte. Kontrolujemy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu i w razie braku zgodności obracamy koła. Zakładamy nowy pasek na koła zębate i dokręcamy podporę silnika do podłużnicy. Naciągamy pasek zębaty i przykręcamy pompę cieczy chłodzącej. Dokręcamy śrubę mocującą koło zębate na wałku rozrządu i sprawdzamy ustawienie rozrządu.

W tym momencie przykręcamy koło zębate wałka rozrządu, przytrzymując jednocześnie wałek za pomocą klucza płaskiego. Dokręcamy śruby mocujące pokrywę obudowy wałka rozrządu używając nowej uszczelki. Na końcu pozostaje nam dokręcić górną i dolna osłonę paska rozrządu.

Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Te czynności odróżniają wymianę rozrządu w silniku wysokoprężnym od jednostki benzynowej.

Silniki 16 – zaworowe o pojemności 1.8 i 2.0

W samochodach wyprodukowanych do sierpnia 1992 roku po poluzowaniu paska rozrządu należy wymienić go na nowy. W autach wyprodukowanych po tym okresie nie ma takiej konieczności z powodu zastosowania automatycznego napinacza.

Przystępujemy do wymontowania. Na początku odłączamy przewód masowy od akumulatora. Następnie demontujemy filtr powietrza i przewód dolotowy powietrza. Kolejny krok to wymontowanie paska klinowego alternatora, pompy wspomagania lub/i sprężarki klimatyzacji. Odkręcamy osłonę paska rozrządu i ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego. Wykonujemy to w taki sam sposób jak w pozostałych wersjach silnikowych.

Sprawdzamy czy nacięcie na kole pasowym wału korbowego znajduje się naprzeciwko ostrza umocowanego do pokrywy. Odkręcamy koło pasowe wału korbowego za pomocą klucza imbusowego 8. Podczas wykonywania tej czynności należy wrzucić 5 bieg i poprosić drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca – spowoduje to unieruchomienie wału korbowego. Luzujemy rolkę napinacza i zdejmujemy pasek zębaty. Po poluzowaniu rolki nie obracamy wału korbowego ani wałka rozrządu, ponieważ grozi to przeskoczeniem paska zębatego.

Zobacz też: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu na górze i na dole silnika. Podczas wykonywania kontroli należy przystawić koło pasowe do wału. Zakładamy nowy pasek zębaty i przykręcamy koło pasowe do wału korbowego momentem 20Nm. W silnikach produkowanych do sierpnia 1992 naciągamy pasek rozrządu, w autach od września 1992 roku ustawiamy napinacz paska w położenie zerowe. Wykonujemy jeden obrót wałem korbowym i kontrolujemy naciąg paska.

Dokręcamy osłonę paska rozrządu i sprawdzamy czy tulejki gumowe są mocno osadzone na sworzniach. Zakładamy pasek klinowy i odpowiednio go naciągamy. Montujemy filtr powietrza i przewód dolotowy. Na końcu podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Silnik wysokoprężny 1.7TD

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie demontujemy filtr powietrza i zdejmujemy pasek klinowy. Odkręcamy wspornik przewodu ciśnieniowego. Odkręcamy górną osłonę paska zębatego i ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego, w taki sam sposób jak miało to miejsce w pozostałych wersjach silnikowych.

Chcąc sprawdzić prawidłowe ustawienie rozrządu należy włożyć w otwory kół zębatych wałka rozrządu i pompy wtryskowej śruby ustalające. Jeśli nie można ich włożyć, to należy obrócić wał korbowy o 360˚. Po zdjęciu paska zębatego nie należy zmieniać położenia wałów silnika. Kolejny krok to podwieszenie silnika. W profesjonalnych warsztatach stosuje się do tego specjalną ramę. W przypadku braku dostępu do fachowego sprzętu, można wykorzystać rurę oraz dwie podstawki drewniane, które umieszczamy w rynienkach błotników. Opieramy rurę i podwieszamy silnik. Należy uważać, żeby nie uszkodzić lakieru na błotnikach.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan rozrządu?

Teraz odkręcamy całkowicie prawą podporę silnika. Luzujemy mocowanie napinacza rolkowego i odczepiamy sprężynę napinającą. Odkręcamy koło pasowe wału korbowego. W tym celu należy przytrzymać wygiętym kluczem oczkowym śrubę centralną i wykręcić cztery śruby mocujące, po czym zdjąć koło pasowe. Odkręcamy dolną osłonę paska zębatego i wykręcamy śruby mocujące koło zębate wałka rozrządu, razem ze śrubą ustalającą. Na końcu zdejmujemy koło zębate razem z paskiem rozrządu.

Przechodzimy do montażu. Nasadzamy koło zębate na wałek rozrządu razem z założonym paskiem rozrządu. Wkładamy koło zębate wałka rozrządu śruby mocujące i ustalające, po czym dokręcamy je momentem 10Nm. Teraz zaczepiamy sprężynę napinającą rolkę i wkręcamy śruby mocujące momentem 20Nm. Dokręcamy dolną osłonę paska zębatego i zakładamy na wał korbowy koło pasowe i dokręcamy momentem 20Nm.

Następnie przykręcamy prawą podporę silnika momentem 45Nm. Opuszczamy silnik i zdejmujemy belkę podtrzymującą silnik. Wkręcamy śruby ustalające i wkręcamy górną osłonę paska rozrządu. Na końcu montujemy pasek klinowy i podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.