REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymontowanie pompy cieczy chłodzącej.
Opel Astra F wymontowanie pompy cieczy chłodzącej.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana pompy cieczy chłodzącej jest czasochłonna, jednak bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymontować i zamontować pompę cieczy chłodzącej w Oplu Astra F.

We wszystkich silnikach poza jednostkami 1.7TD, wymiana przebiega w taki sam sposób. Wszystkie czynności dodatkowe, które należy wykonać przy tym silniku, zostaną przedstawione. Cała operacja jest czasochłonna, jednak wykonując ją we własnym zakresie mamy możliwość zaoszczędzenia stosunkowo wysokiej kwoty pieniędzy.

REKLAMA

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie przechodzimy do spuszczenia cieczy chłodzącej. Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Następnie demontujemy osłonę pod chłodnicą, jeśli znajduje się w naszym samochodzie. W tym celu musimy podnieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana płynu chłodniczego

REKLAMA

Kolejny krok to demontaż paska rozrządu. Dokładny opis znajduje się w osobnym poradniku. Odkręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu, a następnie odkręcamy koło zębate wałka rozrządu. Wałek należy unieruchomić za pomocą klucza płaskiego, mocując go za spłaszczone miejsce pomiędzy krzywkami pierwszego cylindra. W silnikach 8 - zaworowych 1.4 i 1.6 należy odkręcić napinacz paska zębatego. Teraz ściągamy z wału korbowego koło zębate rozrządu. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić wpustu. Odkręcamy tylną osłonę paska zębatego oraz demontujemy pompę cieczy chłodzącej.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styku na pompie i kadłubie silnika. Po dokładnym wyczyszczeniu zalecamy powlec obie powierzchnie za pomocą smaru silikonowego. Jeśli pominiemy ten krok to możemy doprowadzić do zapieczenia się pompy, co uniemożliwi nam obrócenie jej podczas regulacji naciągu paska zębatego. Wkładamy pompę cieczy chłodzącej w kadłub wraz z nowym pierścieniem uszczelniającym. Śruby mocujące dokręcamy ręcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

REKLAMA

W silnikach 16 - zaworowych oraz 1.7, 1.8, 2.0 produkowanych od września 1992, należy tak zamontować pompę cieczy chłodzącej, aby nadlew na pompie znalazł się naprzeciw nadlewu na kadłubie silnika. Śruby mocujące dokręcamy momentem 25Nm. Montujemy tylną osłonę paska zębatego i dokręcamy śruby mocujące. Kolejny krok to montaż koła zębatego wału korbowego. Należy zwrócić szczególną uwagę na pokrycie się znaków ustawczych rozrządu.

W silnikach 1.8 i 2.0 przykręcamy koło zębate na wale korbowym, używając nowej śruby. Śrubę dokręcamy momentem 130Nm a następnie obracamy o kąt 45˚. Podczas dokręcania śruby należy unieruchomić wał korbowy. W tym celu należy poprosić o pomoc drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca i włączenie 5 biegu. W jednostkach 8-zaworowych 1.4 i 1.6 montujemy rolkę napinacza. Język płytki napinacza musi wejść w otwór obudowy pompy oleju. Język powinien się znaleźć w otworze w prawym skrajnym położeniu. Śrubę mocującą dokręcamy momentem 20Nm. Następnie dokręcamy koło zębate wałka rozrządu momentem 45Nm. Przykręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu wraz z nową uszczelką momentem 8Nm. W tym momencie możemy zamontować pasek rozrządu, zgodnie z opisem w innym poradniku.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?

Dokręcamy pompę cieczy chłodzącej i montujemy przednią osłonę paska rozrządu. Następnie montujemy i naciągamy pasek klinowy zgodnie z opisem, który znajduje się w odrębnym poradniku. W tym momencie możemy napełnić układ chłodzenia. Na początku podłączamy dolny przewód do chłodnicy. W silnikach 1.4 i 1.6 ośmiozaworowych odłączamy przewód elektryczny od czujnika temperatury i wykręcamy czujnik, który znajduje się przy kolektorze dolotowym. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego do momentu, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconym czujniku. Wkręcamy go ponownie i podłączamy przewód elektryczny.

W silnikach szesnastozaworowych wykręcamy śrubę z łbem walcowym w obudowie termostatu. Wlewamy ciecz do zbiornika wyrównawczego, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconej śrubie. Teraz wkręcamy śrubę stosując masę uszczelniającą. Wlewamy ciecz chłodzącą do zbiorniczka do oznaczenia KALT. W silnikach ośmiozaworowych 1.7, 1.8, 2.0 układ chłodzący odpowietrza się samoczynnie podczas nagrzewania silnika.

W jednostkach 1.7 TD jest kilka różnic, o których warto wiedzieć. Tutaj należy odkręcić śruby mocujące koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i zdjąć je. Za pomocą wygiętego klucza oczkowego przytrzymujemy centralną śrubę wału korbowego, a następnie odkręcamy śruby mocujące koło pasowe na wale korbowym. Odkręcamy pompę cieczy chłodzącej i wyjmujemy z kadłuba razem z prowadnicą cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Jak sprawdzić termostat układu chłodzenia?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkładamy do kanału prowadnicę cieczy chłodzącej i wsuwamy w kadłub pompę cieczy chłodzącej razem z nową uszczelką i przykręcamy ją momentem 20Nm. Dokręcamy koło pasowe do wału korbowego momentem 20Nm. Na końcu zakładamy koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i dokręcamy momentem 10Nm.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA