Kategorie

Mercedes W210: wymiana wtryskiwaczy w silniku Diesla

Robert Kuśpiel
Uszkodzony wtryskiwacz ma negatywny wpływ na pracę silnika.
Uszkodzony wtryskiwacz ma negatywny wpływ na pracę silnika.
Uszkodzony wtryskiwacz negatywnie wpływa na pracę silnika. W poradniku tym pokażemy jak wymienić wtryskiwacze w Mercedesie W210 z jednostką wysokoprężną.

Awaria wtryskiwaczy przekłada się bezpośrednio na kulturę pracy silnika, może nawet dojść do jego unieruchomienia. Zakup nowych wtryskiwaczy może znacząco obciążyć nasz budżet. Warto poszukać używanych, można je kupić w przystępnej cenie. Najlepiej jakby miały gwarancję rozruchową. Może okazać się, że nasz nowy zakup jest w znacznie gorszym stanie niż obecne wtryskiwacze. Pamiętajmy, żeby dobrać odpowiednie do naszej wersji silnikowej. Drugim rozwiązaniem jest oddanie uszkodzonego wtryskiwacza do regeneracji, jednak musi się tym zająć tylko i wyłącznie profesjonalny zakład.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana pompy cieczy chłodzącej w silniku Diesla 2.9 (602)

Pierwszy krok to zlokalizowanie niesprawnego wtryskiwacza. W wyspecjalizowanych warsztatach konieczny jest demontaż wtryskiwaczy. Na specjalnej maszynie sprawdza się kształt rozpylanego strumienia oraz ciśnienie otwarcia wtryskiwacza. Jeśli jest taka potrzeba, reguluje się parametry poprzez wymianę podkładek. W warunkach domowych również można dokonać kontroli wtryskiwaczy.

Odkręcając po kolei nakrętki przewodów wysokiego ciśnienia podczas pracy silnika można zlokalizować uszkodzony wtryskiwacz. Jeżeli zauważymy, że po poluzowaniu nakrętki prędkość obrotowa silnika nie zmieni się to możemy być pewni, że dany wtryskiwacz wymaga wymiany. Warto również poznać jedne z głównych oznak niesprawnych wtryskiwaczy.

Usterka objawia się przede wszystkim przerwami w pracy cylindrów, co jest potocznie nazywane „wypadaniem zapłonów”. Stuki w cylindrach, przegrzewanie się silnika, zmniejszenie jego mocy, zbyt duże zużycie paliwa to również oznaka uszkodzonych wtryskiwaczy. Na końcu pozostają nam oznaki wizualne, czyli za duża ilość czarnego dymu w spalin i pojawienie się niebieskiego dymu podczas uruchamiania zimnego silnika.

Zaczynamy od silnika 2.2 (604), 2.9 (602), 3.0 (606). Na początku należy umyć dokładnie przewody wysokiego ciśnienia. Najlepiej wykorzystać do tego środek do mycia na zimno. Wszystko po to, żeby po ich otworzeniu nie dostały się żadne zanieczyszczenia do obwodu paliwa. Następnie demontujemy przewód dolotowy lub przewód powietrza doładowanego, który znajduje się nad głowicą cylindrów. Czynność ta nie dotyczy silnika 3.0.

Kolejny krok to demontaż osłony pokrywy głowicy cylindrów. Teraz ściągamy szczypcami przewody powrotne, które znajdują się przy wtryskiwaczach. Dodatkowo w silniku 2.9 musimy odłączyć złącze wtykowe czujnika skoku iglicy rozpylacza. Znajduje się one przy wtryskiwaczu 2 cylindra.

Zobacz też: Mercedes W210: demontaż chłodnicy

We wszystkich silnikach odkręcamy przewody wysokiego ciśnienia z wtryskiwaczy i pompy wtryskowej po czym wyjmujemy je z uchwytów i odkładamy na bok. Nakrętki łączące najlepiej odkręcić za pomocą klucza płaskiego. Warto oznaczyć kolejność przewodów, żeby zostały zamontowane na te same miejsca. Przystępujemy do wykręcenia wtryskiwaczy. W silniku 2.2 i 3.0 do odkręcenia wtryskiwaczy będzie nam potrzebny klucz nasadowy 27. Jednostka 2.9 posiada wtryskiwacze mocowane zaciskami. Odkręcamy zamocowania i wyjmujemy wtryskiwacze. Na końcu wyjmujemy podkładki izolacyjne wtryskiwaczy.

Przechodzimy do montażu. Przy każdym montażu wtryskiwaczy należy stosować pod wtryskiwacze nowe podkładki termoizolacyjne pomiędzy głowicę cylindrów a wtryskiwacz. Ważne jest również prawidłowe ułożenie takiej podkładki. Wypukłość wewnętrzna na podkładce powinna być skierowana do góry. W silniku 2.2 i 3.0 dokręcamy wtryskiwacze z momentem 40Nm. Odpowiedni moment jest bardzo ważny dlatego nie radzimy wykonywać tego na wyczucie. Klucz dynamometryczny przyda nam się do wielu prac przy aucie.

W silniku 2.9 montaż przebiega inaczej. Na powierzchnie styku wtryskiwaczy nakładamy smar, który chroni przed korozją i montujemy wtryskiwacze w głowicę cylindrów. Dokręcamy zaciski momentem 7Nm po czym obracamy śruby o pół obrotu. Teraz podłączamy przewody powrotne paliwa i przewody wysokiego ciśnienia do wtryskiwaczy i pompy. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie dopuścić do popękania i połamania przewodów.  Muszą być zamontowane w tym samym położeniu.

Montujemy osłonę pokrywy głowicy cylindrów oraz przewód powietrza znajdujący się nad głowicą cylindrów. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy poprawnie pracuje.

Na końcu przedstawimy demontaż w silniku 2.2 (611), 2.7 (612) i 3.2 (613). Demontaż wtryskiwaczy przebiega w ten sam sposób dla każdego silnika. Na początku należy wymontować górne osłony silnika. Następnie odłączamy złącze przewodu elektrycznego od wtryskiwacza i demontujemy przewód wysokiego ciśnienia, który biegnie do wtryskiwacza. Podczas odkręcania nakrętki należy przytrzymać płaskim kluczem gwintowany króciec wtryskiwacza.

Uważajmy na przewody, nie można ich zbyt mocno wyginać. Po wymontowaniu przewodów należy je zaślepić, w ten sposób uchronimy je przed zabrudzeniami, które są niedopuszczalne. Teraz zdejmujemy spinkę zabezpieczającą miejsce, w którym podłącza się przewód powrotny po czym zdejmujemy go. W przypadku kiedy spinka nie zostanie na wtryskiwaczu to należy ją wymienić na nową.

Przy jarzmie mocującym znajduje się śruba Torx, którą wykręcamy. Podważamy wtryskiwacz za pomocą śrubokręta i wyjmujemy go razem z jarzmem. Może zdarzyć się tak, że wtryskiwacz będzie bardzo mocno zamocowany. W takim przypadku należy użyć specjalnego ściągacza do wtryskiwaczy. Podczas wykonywania tej czynności może się okazać, że ściągacz będzie uderzał w pokrywę głowicy cylindrów.

W takim przypadku luzujemy śruby pokrywy, ewentualnie demontujemy wtryskiwacze razem z łącznikiem gwintowanym – te rozwiązanie niesie za sobą konieczność wymiany całego wtryskiwacza.. Ściągacz można nabyć w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Wymontowane wtryskiwacze oddajemy do regeneracji lub montujemy używane (w lepszym stanie od naszych). Możemy również podjąć się dokładnego wyczyszczenia wtryskiwaczy. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie i zazwyczaj przynosi pożądane efekty.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana cieczy chłodzącej

Czyścimy dokładnie korpus wtryskiwacza i rozpylacz za pomocą szczotki drucianej. Wykonujemy to bardzo delikatnie, najlepiej jakbyśmy użyli stosunkowo miękkiej szczotki.

Samą końcówkę rozpylacza czyścimy tylko i wyłącznie za pomocą szmatki. Nie może ona pozostawiać po sobie żadnych włókien. Pod żadnym pozorem nie należy rozkładać wtryskiwacza.

Obsada wtryskiwacz również musi być dokładnie wyczyszczona. Zaślepiamy otwór obsady i czyścimy na początku samą obsadę. Robimy to za pomocą szmatki i na końcu przedmuchujemy. Ponownie czyścimy szmatką po przedmuchaniu i wyjmujemy trzpień zabezpieczający. Całą operację wykonujemy tylko i wyłącznie ręcznie.

Jeżeli kupiliśmy nowe wtryskiwacze, odebraliśmy z regeneracji lub wyczyściliśmy sami to możemy przystąpić do montażu. Na początku nakładamy cienką warstwę specjalnego smaru montażowego, który można kupić w autoryzowanych stacjach obsługi. Nie należy nim powlekać ani rozpylacza, ani pierścienia uszczelniającego.

Wtryskiwacz montujemy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym oraz jarzmem mocującym. Teraz wkręcamy nową śrubę Torx, jednak nie należy jej dokręcać do końca. Podczas wkręcania, śruba powinna się obracać bez żadnego oporu. W przeciwnym razie należy przeczyścić gwint, najprawdopodobniej jest zanieczyszczony.  Następnie luzujemy śruby mocujące zasobnik paliwa Common Rail. Wykonujemy to w celu pozbycia się naprężeń podczas montażu przewodu wysokiego ciśnienia.

Kolejny krok to dokręcenie przewodu wysokiego ciśnienia do wtryskiwacza za pomocą nakrętki łączącej. Nie należy wkręcać jej do końca. Przykręcamy śruby mocujące zasobnik paliwa a następnie dokręcamy do końca śrubę Torx jarzma mocującego momentem 7Nm a następnie obracamy ją o 90 stopni.

W tym momencie dokręcamy nakrętki złączkowe przewodu wysokiego ciśnienia jednocześnie przytrzymując wtryskiwacz. Nowa nakrętka powinna być dokręcona momentem 20Nm. W przypadku ponownego użycia moment dokręcania jest większy o 5Nm. W tym przypadku nie można dokręcać „na oko” lub wyczucie. W przypadku przekroczenia momentu może dojść do odkręcenia się gwintowanego króćca.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Zakładamy przewód powrotny i mocujemy go za pomocą spinki. Podłączamy złącze przewodu elektrycznego do wtryskiwacza i montujemy górne osłony silnika. Teraz pozostaje nam uruchomić samochód i sprawdzić, czy silnik prawidłowo pracuje. Jeżeli cały montaż został wykonany w odpowiedniej kolejności to nie powinno być żadnych problemów.

Podczas wymiany wtryskiwaczy należy mieć odpowiednie zaplecze narzędziowe. Niedopuszczalne jest podchodzenie do tej pracy bez klucza dynamometrycznego. Tutaj każdy moment dokręcania ma duże znaczenie. Jeżeli jakikolwiek przewód będzie miał na sobie nawet najmniejsze uszkodzenie to należy wymienić go na nowy. W Dieslu każda usterka ma bardzo duży wpływ na prace silnika.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.