REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznaczenia skrzyni DSG - jak odnaleźć się w kodach?

Skrzynia DSG
Skrzynia DSG
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Choć w świadomości kierowców funkcjonuje jedna skrzynia dwusprzęgłowa, Niemcy na przestrzeni 16 lat stosowali kilka rodzajów przekładni. Jak rozkodować oznaczenia skrzyni DSG?

Przekładnia dwusprzęgłowa zadebiutowała w niemieckiej gamie w roku 2003. Mechanizm praktycznie z miejsca zdobył serca kierowców, bo zniwelował podstawową wadę dotychczas znanych automatów - a mianowicie powolną pracę. Choć mówi się o jednej skrzyni DSG, ta tak naprawdę składa się z dwóch przekładni i dwóch sprzęgieł. Gdy jedno z nich obsługuje bieg nieparzysty, parzysty jest już tak naprawdę wrzucony. Mechanizm w celu przekazania napędu do drugiej przekładni czeka wyłącznie na sygnał płynący ze sterownika.

REKLAMA

Tak zaplanowany proces zmiany biegów sprawia, że DSG pracuje niezwykle szybko. Według wyliczeń inżynierów zmiana przełożenia na wyższe lub niższe trwa zaledwie 0,3 sekundy. W tak krótkim czasie biegu przy użyciu mechanizmu manualnego nie byłby w stanie zmienić nawet kierowca wyścigowy! Co to daje? Pozwala przyspieszać bez zauważalnych przeskoków, poprawia osiągi samochodu i sprawia, że pojazd może się pochwalić niższym zapotrzebowaniem na paliwo.

Skrzynia DSG - technologia jest cały czas rozwijana!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W roku 2003 skrzynia dwusprzęgłowa DSG była dostępna w wersji ze sprzęgłem chłodzonym olejem oraz w wariancie 6-biegowym. I tak naprawdę z miejsca jasne stało się to, że w miarę popularyzacji, rozwiązanie będzie otrzymywać kolejne warianty. Na przestrzeni kilkunastu lat technologia zmieniła się kilkukrotnie. Inżynierowie ingerowali nie tylko w sposób smarowania przekładni czy ilość biegów. Bardzo dużym wyzwaniem stało się też zwiększanie wytrzymałości mechanizmu.

Prace niemieckich twórców nie poszły na marne. Dziś topowe wersje przekładni DSG są w stanie przekazać do układu przeniesienia napędu nawet 600 Nm momentu obrotowego. W ten sposób skrzynia dwusprzęgłowa mogła trafić do pełnej palety modelowej Grupy Volkswagena. Na tym jednak historia mechanizmu się nie kończy. Szybką pracę dwóch sprzęgieł zaczyna doceniać coraz większa ilość kierowców. W efekcie DSG nie jest już rzadkością ani na rynku pierwotnym, ani rynku wtórnym.

Oznaczenia skrzyni DSG:

  • DQ200 - 0AM - DSG
  • DL501 - 0B5 - S-Tronic
  • DQ250 - 02E - DSG
  • DQ380 - 0DE
  • DQ500 - 0BT/0BH - DSG
  • DL382 - 0CK

Oznaczenia skrzyni DSG i dane techniczne:

  • DQ200 - suche sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 250 Nm, łączona z silnikami: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI
  • DQ250 - mokre sprzęgło, 6 przełożeń, prezentacja w 2003 roku, maksymalny moment obrotowy 350 Nm, łączona z silnikami: 1.4 FSI, 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 VR6
  • DQ380 - mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2014 roku, maksymalny moment obrotowy 380 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TSI
  • DQ500 - mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2009 roku, maksymalny moment obrotowy 550 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI, 2.5 TFSI
  • DL382 -  mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 400 Nm
  • DL501 - mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 600 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA