Kategorie

Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Robert Kuśpiel
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl
Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy fot. moto.wieszjak.pl
Uszkodzona półoś wymaga natychmiastowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś napędową w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX.

Na początku należy przybliżyć temat samych półosi napędowych. Dzięki temu dowiemy się jak rozpoznać uszkodzoną półoś. Warto również wspomnieć o technice jazdy. Trwałość półosi zależy w głównej mierze od techniki jazdy. Kategorycznie należy unikać gwałtownego ruszania przy maksymalnie skręconych kołach oraz ruszania z piskiem opon. Uszkodzenia półosi napędowej są o tyle trudne do zlokalizowania, że pojawiają się i znikają.

Jeżeli chcemy się upewnić co do usterki to zalecamy wykonać jazdę próbną. Podczas takiego testu najlepiej wyłączyć radio, będziemy dokładnie słyszeć wszystkie dźwięki wydawane przez półoś napędową. Jeżeli słyszymy cykliczne uderzenia lub specyficzne klikanie podczas przyspieszania i hamowania silnikiem to najprawdopodobniej mamy uszkodzony zewnętrzny przegub półosi (od strony koła). Dźwięki te mogą się zmieniać w zależności od skrętu kół.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana zwrotnicy

Reklama

Jazda z takim przegubem jest pewnego rodzaju ryzykiem. Jeżeli przegub rozpadnie się całkowicie to unieruchomi nasz samochód. W takim wypadku jesteśmy zmuszeni odholować nasze auto. Kolejny objaw występuje podczas jazdy na łuku. Jeśli wyczuwamy, że podczas tego manewru kierownica zaczyna mocno odbijać to znak, że może być również uszkodzony przegub zewnętrzny.

Pamiętajmy, że odgłos klikania, który objawia się podczas ruszania z maksymalnie skręconymi kołami może również oznaczać usterkę półosi. Objawy te są praktycznie identyczne w przypadku uszkodzenia łożysk kół.

Jeżeli zlokalizowaliśmy usterkę to przechodzimy do wymontowania półosi napędowej. Firma Ford przewidziała „żywotność” przegubów na około 240 000 kilometrów. Oczywiście ten dystans nie uwzględnia takich obciążeń jak ruszanie z piskiem opon czy na skręconych kołach.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana amortyzatorów

Reklama

Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik z podstawkami lub platforma warsztatowa. W obydwu przypadkach zalecamy zachować szczególną ostrożność. Prze uniesieniem przodu lub całego auta (platforma) należy poluzować nakrętki koła oraz śrubę znajdującą się na czopie półosi napędowej. Znajduje się ona po środku piasty. Do tego zadania będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Powinna ona trzymać wciśnięty pedał hamulca podczas wykręcania śruby czopa półosi.

Kiedy poluzujemy nakrętki koła i śrubę półosi to unosimy samochód. Używając tradycyjnego lewarka należy pamiętać o podłożeniu podstawek. Demontaż zaczynamy od prawej strony. W przypadku kiedy przy wahaczu mamy zamontowany wspornik poziomowania świateł drogowych to należy go zdemontować. Zamocowany jest za pomocą jednej śruby. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu stron.

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub wahacza zawieszenia przedniego. Następnie odpinamy przegub wahacza od zwrotnicy. Najlepszym narzędziem do tego jest ściągacz do przegubów kulowych. W przypadku jego braku możemy postarać się wybić przegub młotkiem. Należy to robić delikatnie i precyzyjnie żeby nie uszkodzić żadnego z elementów. Teraz przywiązujemy półoś do nadkola za pomocą drutu.

Ta operacja również wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Należy uważać, żeby nie skręcić za mocno przegubów napędowych. Przegub zewnętrzny potrafi się wychylić do 45 stopni, w przypadku wewnętrznego jest to połowa tej wartości. Jeżeli wychylenie będzie ponad normę to spowoduje to uszkodzenie przegubów. Kolejny krok to wyjęcie czopa półosi z piasty koła. Tutaj pomocny okazuje się ściągacz czteroramienny. Można również spróbować oddzielić czop od piasty bez użycia ściągacza.

Zobacz też: Jak wyczyścić silnik krokowy w Fordzie Focus 1.6?

Teraz zajmiemy się prawą stroną. Za pomocą szczypiec przecinamy ostrożnie opaski mocujące osłonę przegubu wewnętrznego. Zsuwamy osłonę z wałka w kierunku przegubu zewnętrznego. Następnie oddzielamy półoś od wałka pośredniego. Odkręcamy dwie nakrętki samoblokujące, które mocują łożysko pośrednie prawej półosi. W tym momencie możemy zdjąć pokrywę łożyska pośredniego.

Dalsze czynności dotyczą obydwu stron. Kiedy wyjmiemy wałek pośredni po prawej stronie lub półoś po lewej stronie to najprawdopodobniej wycieknie pewna ilość oleju ze skrzyni biegów. Warto mieć pod ręką puste naczynie, które będziemy mogli podstawić. Półoś (po lewej stronie) lub wałek pośredni (po prawej stronie) wyjmujemy za pomocą łyżki do opon. Oczywiście można wykorzystać inne narzędzie, które ma podobne zastosowanie. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Korzystając z łyżki należy robić to bardzo ostrożnie.

Najpierw wsadzamy łyżkę pomiędzy powierzchnię czołową obudowy wewnętrznego przegubu a krawędź obudowy skrzyni biegów. Obracamy łyżkę w taki sposób, żeby stworzyć pewnego rodzaju dźwignię. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić osłony przegubu. Kiedy wyjmiemy przegub lub wałek to zatykamy otwór w skrzyni biegów za pomocą szmatki.

Po obu stronach skrzyni biegów sprawdzamy dokładnie stan pierścieni, które uszczelniają półosie. Znajdują się one w obudowie skrzyni biegów. Jeżeli są twarde i mają zniszczone wargi to należy je bezwzględnie wymienić. 

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana świec żarowych. Krok po kroku

Zanim przejdziemy do montażu należy nałożyć cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust wałka lub półosi. W ten sposób znacznie ułatwimy sobie montaż. Wyjmujemy szmatkę z otworu w skrzynio biegów i nakładamy na krawędzie pierścieni uszczelniających cienką warstwę oleju przekładniowego. Teraz wsuwamy do skrzyni biegów półoś (lewa strona) lub wałek pośredni (prawa strona). Podczas montażu należy uważać, żeby nie uszkodzić pierścieni uszczelniających.

Po prawej stronie wciskamy wałek pośredni w skrzynie biegów tak głęboko, żeby czop łożyskowy wałka idealnie przylegał do jarzma uchwytu. Uchwyt przykręcamy momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie. Nasuwamy półoś na wałek pośredni i przywiązujemy ją do nadwozia za pomocą drutu. Napełniamy przegub półosi smarem, który był razem z nim w zestawie i naciągamy osłonę przegubu na wałek pośredni.

Teraz należy odpowietrzyć wnętrze osłony. Wykonujemy to za pomocą małego śrubokręta. Przesuwamy go pomiędzy wałkiem a kołnierzem osłony. Za pomocą tego samego śrubokręta wsuwamy przegub do oporu a następnie wysuwamy na około 2 cm. Wyjmujemy śrubokręt spod osłony i zakładamy nową opaskę zaciskową na kołnierz osłony. Pamiętajmy o dokładnym zaciśnięciu. Od tego zależy jak długo będzie bezawaryjnie pracował. Wszelkie zanieczyszczenia, które się przedostaną pod osłonę działają jak materiał ścierny, skracając czas eksploatacji przegubu.

Zobacz też: Czyszczenie termostatu w Fordzie Focus 1.6 - jak to zrobić?

Przechodzimy do lewej strony. W celu prawidłowego osadzenia pierścienia w rowku półosi musimy ją delikatnie nabijać za pomocą młotka i klina metalowego, który będzie włożony w wyfrezowanie przegubu. Kolejne czynności są takie same dla obydwu stron.

Wkładamy czop półosi do piasty i montujemy przegub wahacza do zwrotnicy. Zalecamy użyć nową nakrętkę

Dokręcając półoś również zalecamy użycie nowej nakrętki. W tym momencie również będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która naciśnie pedał hamulca podczas dokręcania śruby. Na samym końcu sprawdzamy poziom oleju w skrzyni biegów. Jeśli będzie taka potrzeba to uzupełniamy go do odpowiedniego poziomu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?