reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Zapowietrzenie układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym może wystąpić z kilku powodów. Najczęstszym jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy. Dziś podpowiemy zatem jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla.

Całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy, powoduje zassanie powietrza przez pompę wtryskową. A powietrze zebrane w układzie wtryskowym sprawia, że po napełnieniu zbiornika paliwo nie ma dostępu do wtryskiwaczy. Nie pomoże nawet długotrwałe „męczenie silnika” rozrusznikiem.

Innym powodem jest nieszczelność układu paliwowego. Zazwyczaj pojawia się ona w wyniku pęknięcia lub przetarcia się przewodu paliwowego oraz jako rezultat rozszczelnienia się filtra paliwa. Trzecią z najczęstszych przyczyn jest naturalne zapowietrzenie układu podczas wymiany wkładu filtra paliwa albo przy innych pracach związanych z układem wtryskowym. Jeżeli konstrukcja silnika nie przewiduje systemu samoczynnego odpowietrzenia, trzeba przeprowadzić całą operację ręcznie.

Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?

Ponieważ w samochodach są stosowane różne rozwiązania tego problemu, poniższe wskazówki siłą rzeczy muszą mieć naturę ogólną. Tak więc, pierwszym krokiem jest ustalenie przyczyny zapowietrzenia i usunięcie jej. W zbiorniku musi znajdować się dostateczna ilość paliwa. Samo odpowietrzanie zwykle wymaga zaledwie kilkuset mililitrów oleju napędowego. Do napełnienia układu zasilania w paliwo, filtra paliwa, pompy wtryskowej i przewodów wtryskowych potrzebne są już jednak co najmniej 2 litry paliwa oraz zapas, który w razie nagłej awarii pozwoli na dotarcie do najbliższej stacji paliw. W praktyce oznacza to, że jeżeli w zbiorniku nie ma przynajmniej 5 litrów oleju napędowego, cały trud związany z odpowietrzaniem może okazać się daremny.

Akcja ratunkowa - Krok po kroku

Zobacz też: Wady i zalety silnika dwusuwowego

Pierwszym krokiem jest odszukanie ręcznej pompki paliwa. W niektórych samochodach znajduje się ona przy filtrze paliwa, w innych przy pompie wtryskowej. W jej odnalezieniu na pewno pomoże instrukcja obsługi danego modelu auta. Przy kolejnych czynnościach należy postępować zgodnie z nią. Podczas pompowania paliwa odkręca się kolejne odpowietrzniki i tak długo pompuje, aż będzie się z nich wydobywało paliwo czyste, bez śladów powietrza. Kiedy wszystkie te czynności zostaną wykonane, sprawdza się czy odpowietrzniki zakręcono prawidłowo i czy ręczną pompkę paliwa zabezpieczono zgodnie z instrukcją. Wówczas można spróbować uruchomić silnik. Gdy to się uda, trzeba poczekać chwilę, aż wzrośnie jego temperatura. Jeżeli pracuje równo, będzie to dowód na to, iż wtryskiwacze się odpowietrzyły.

Zobacz też: Jak jeździć dieslem?

Co zrobić, jeśli silnik ciągle nie działa?

Jeżeli nie da się go uruchomić lub jego praca jest niezadowalająca, trzeba odczekać jeszcze kilka chwil, aby powietrze zostało usunięte z wtryskiwaczy. Jeśli mimo to po kilku minutach silnik nadal pracuje nierówno, należy odpowietrzyć wtryskiwacze i przewody wtryskowe. Jest to prosty zabieg. Przy pracującym silniku należy kolejno luzować przewody wtryskowe na wszystkich wtryskiwaczach. Przewody wtryskowe są bardzo podobne do sztywnych przewodów hamulcowych – to metalowe rurki o średnicy kilku milimetrów. Łączą one pompę wtryskową z wtryskiwaczami za pomocą sporej nakrętki. Po jej zluzowaniu powinno wytrysnąć na boki paliwo. Gdy to nie przyniesie pożądanych efektów, należy bardziej zluzować nakrętkę, a następnie z wyczuciem poruszyć przewodem wtryskowym, który być może zakleszczył się na wtryskiwaczu. Po tryśnięciu paliwa spod nakrętki szybko i mocno ją dokręcić, zwracając uwagę, aby nie zgiąć lub nie złamać przewodu wtryskowego.

Zobacz też: Czy wiesz jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Aktualizacja: 12.08.2020

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum
Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Barbara Sypniewska

ekspertka BCC ds. zarządzania kapitałem ludzkim

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama