REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Jakubowski Ryszard
Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym? fot. Newspress
Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że czasem spod maski zacznie wydobywać się dym. Może to być oznaką pożaru, ale nie musi. W każdym przypadku należy jednak zachować ostrożność. Można łatwo rozpoznać rodzaj dymu wydobywającego się spod maski i odpowiednio zareagować. Jak to zrobić?

Oto najczęstsze przyczyny dymienia pod maską:

REKLAMA

1. To nie dym, ale para wodna powstająca albo po przegrzaniu silnika, albo w wyniku poważnego uszkodzenia jakiegoś elementu układu chłodzenia lub uszczelki pod głowicą silnika.
2. Podczas ostatniego sprawdzania poziomu oleju nie włożono prawidłowo bagnetu i wypadł.
3. Po dolaniu oleju nie zakręcono korka wlewu.
4. Podczas dolewania oleju pochlapano kolektor wydechowy.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Inną częstą przyczyną pojawienia się dymu jest poważna usterka instalacji elektrycznej, zwłaszcza jej elementów niechronionych bezpiecznikami. Są to:

1. Alternator lub prądnica z przewodem łączącym z akumulatorem (w przypadku alternatora) albo regulatorem napięcia (w przypadku prądnicy).
2. Przewody doprowadzające napięcie od regulatora do szczotek prądnicy lub alternatora.
3. Przewody zasilające układ zapłonowy.
4. Przewód, zwykle bardzo gruby lub taśma, łączący korpus silnika z karoserią samochodu. W niektórych typach samochodów, gdy zostanie zerwany, cięgło ssania pali się płomieniem.
5. Główne przewody zasilające akumulator i przewód łączący akumulator ze skrzynką bezpiecznikową lub stacyjką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Po zauważeniu dymu wydobywającego się spod maski należy natychmiast przerwać jazdę, zjechać na pobocze, włączyć światła awaryjne i, na wszelki wypadek z gaśnicą w ręku, spróbować określić przyczynę dymienia. Warto zdawać sobie sprawę, że para wodna z układu chłodzenia nie pachnie spalenizną! Przypalony olej ma zapach podobny do spalonych frytek. Płonąca na przewodach izolacja ma zapach bardzo ostry, a dym najczęściej jest biały lub jasno szary. Po upewnieniu się, że to nie para wodna, lecz dym, jedną ręką otwieramy maskę, drugą trzymamy gaśnicę, gotową do uruchomienia. Zwykle szybko można zauważyć źródło dymu. Nie warto gasić oleju przypalającego się na kolektorze czy jego oparów unoszących się przez otwarty korek wlewu. Ale widząc nawet ślady płomienia, trzeba w tym kierunku skierować dyszę gaśnicy i rozpocząć gaszenie. Jeśli jesteśmy pewni, że pod maską coś się pali, starajmy się  jak najmniej uchylić maskę, na tyle tylko aby wsunąć dyszę gaśnicy, aby ograniczyć dopływ tlenu.

Podczas otwierania maski może spod niej buchnąć płomień. Z tego względu należy stanąć tak, aby w każdej chwili móc odskoczyć! Nie wolno też szybko i w pełni jej otwierać.

Gaśnice samochodowe są zbyt małe, aby ugasić poważniejszy pożar, dlatego warto wozić ze sobą dwie lub jedną większą (2-3 kg środka gaśniczego). Bezwzględnie należy poznać instrukcję ich użytkowania i zalecane sposoby gaszenia. Pilnujmy również, aby nie miała przekroczonej daty ważności. Przeterminowaną, zamiast wymieniać, możemy zawieźć do specjalnego punktu, gdzie zostanie poddana badaniu i jej termin przydatności do użycia będzie przedłużony.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA