REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co robić, gdy rozpadnie się przegub napędowy w aucie z przednim napędem?

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Rozsypanie się przegubu napędowego jest poważną awarią, której usunięcie w trasie jest prawie niemożliwe bez zapasowych części, specjalistycznych narzędzi i talentu mechanika.

Awarię przegubu napędowego w aucie z przednim napędem zdiagnozować jest bardzo łatwo. Po prostu nagle stracimy napęd, bowiem układ dyferencjału jest tak skonstruowany, że nie jest w stanie napędzać tylko jednego koła. Należy wtedy jak najszybciej zatrzymać auto na poboczu, dalsza jazda, nawet "na luzie" jest bardzo niebezpieczna.

REKLAMA

Ale co zrobić, gdy wezwana pomoc drogowa deklaruje przyjazd najwcześniej za kilka godzin? Trzeba przygotować samochód do holowania.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Jazda z półośką podpartą tylko z jednej strony jest dużym ryzykiem. W skrajnym wypadku może ona nawet spaść na jezdnię, zaczepić o coś i wtedy nie tylko mechanicy, ale i blacharze będą mieli ręce pełne roboty. Trzeba więc półośkę zdemontować, albo przynajmniej podwiesić, aby nie miała szans na opadnięcie. Najpierw zdejmujemy koło z strony, po której rozpadł się przegub.

Ponieważ dalsze prace będą wykonywane pod samochodem, należy maksymalnie zabezpieczyć go przed zsunięciem z podnośnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zdjęciu koła należy dokonać oględzin. Jeżeli uszkodzeniu uległ przegub po stronie skrzyni biegów, aby móc samochód holować, półośkę trzeba odłączyć od piasty koła. Ponieważ w różnych typach samochodów są stosowane różne rozwiązania, bez sporej wiedzy o przegubach napędowych i ich budowie lepiej się za tę pracę nie zabierać.

Zobacz też: Ford Escort: jak wymienić osłonę przegubu?

REKLAMA

Jeżeli awarii uległ przegub po stronie koła, trzeba najpierw zdjąć z niego gumową osłonę (flanszę). Zwykle zostaje ona przy takiej awarii podarta lub zniszczona, więc ze zdjęciem nie powinno być problemów. Następnie podnieść wolny koniec półosi do góry i podwiązać go kawałkiem mocnego sznurka lub drutu, aby był jak najdalej od piasty.

W niektórych samochodach przegub po stronie skrzyni biegów ma taką konstrukcję, że można albo wyciągnąć go ze skrzyni biegów, albo bez użycia narzędzi z niego wyciągnąć półośkę .

Cały czas pamiętamy o tym, aby nie wykonywać gwałtownych ruchów – grozi to obsunięciem się samochodu z podłożonych pod niego przedmiotów, co dla osoby pracującej pod nim może mieć tragiczne następstwa.

Po podwieszeniu lub wyjęciu półośki trzeba przeprowadzić prosty test. Obracając tarczą hamulcową lub bębnem, należy sprawdzić, czy resztki przegubu, które mogły pozostać przy piaście o nic nie zaczepiają i nie zablokują koła. Przy obracaniu piastą nie powinno być słychać żadnych stuków czy zgrzytów, nawet bardzo cichych. Jeśli trudno obrócić samą piastą, można przykręcić koło i spróbować nim obrócić.

Zobacz też: Renault 19: wymiana przegubu napędowego

Jeżeli test wypadł pomyślnie, można założyć i dokręcić koło, posprzątać narzędzia, umyć ręce i postarać się o pomoc innego kierowcy, który zechce zaholować uszkodzone auto do najbliższego warsztatu. Jeżeli zdarzy się inaczej – można próbować znaleźć i usunąć przyczynę tych stuków. To zadanie należy do nieprzyjemnych, ponieważ przeguby napędowe potrzebują do pracy dużej ilości smaru, a ten zwykle jest czarny od zanieczyszczeń.

Nie wolno holować samochodu, jeśli istnieje cień podejrzenia, że resztki przegubu mogą zablokować koło.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA