Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porysowana szyba – polerować czy wymienić?

Daniel Kowieski
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia
Szyby w kilku i kilkunastoletnich samochodach z reguły są porysowane. Często jest to wina kiepskich wycieraczek oraz nieostrożnego skrobania w zimie. Rysy mogą być również spowodowane przez uderzające w nasze auto kamyczki.

W sytuacji gdy szyba jest jedynie lekko porysowana i nie widać na niej sporych zagłębień lub pęknięć właściciele aut nie chcą ich wymieniać. Jest to spowodowane w głównie kosztami. Wymiana szyby w średniej klasy samochodzie to koszt ok. 400-500 zł razem z robocizną. Innym powodem jest chęć pozostawienia w pojeździe oryginalnej szyby z datą produkcji (w razie odsprzedaży potencjalny kupujący będzie dociekał, dlaczego ją wymieniano i może nie uwierzyć, że były to względy estetyczne). Jeszcze innym mała dostępność na rynku lub długie oczekiwanie na sprowadzenie. Właściciele aut zabytkowych nie zwracają uwagi na same daty, lecz zależy im na oryginalności pojazdu. W momencie gdy danego elementu już się nie produkuje samochód może stracić na wartości.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Wszystkie te powody sprawiają, że użytkownicy aut pytają w warsztatach samochodowych o inne rozwiązanie niż wymiana szyby. Istnieje taka możliwość, ale trzeba zaznaczyć, że jest to ryzykowne i nie zawsze możliwe do zrealizowania - chodzi o polerowanie. Taką usługę proponują klientom niektóre zakłady zajmujące się naprawą i wymianą szyb. Aby pracownik warsztatu mógł przeprowadzić całą operację musi wcześniej obejrzeć powierzchnię do polerki. Pamiętajmy, że głębokie rysy (wyczuwalne po przejechaniu po nich palcem), pęknięcia i odpryski dyskwalifikują szybę. Jedynie zarysowania spowodowane skrobaczką lub wycieraczkami można próbować likwidować. Jeśli koniecznie będziemy chcieli wykonać usługę na szybie z odpryskami, wygeneruje nam to jedynie dodatkowe koszty i stratę czasu.

Zobacz też: Jak pozbyć się problemu parujących szyb?

Warsztaty samochodowe używają specjalnych narzędzi i past polerskich (np. tlenek ceru) do polerowania szyb. Koszt usługi jest ustalany indywidualnie na podstawie wielkości szyby i rozmiarów uszkodzenia. Jednak średnia cena waha się w granicach od 100 do 200 zł (czas do tego potrzebny to kilka godzin). Osoby chcące wydać jeszcze mniej próbują polerować szyby we własnym zakresie. Na aukcjach internetowych i w specjalistycznych sklepach są dostępne całe zestawy do samodzielnej pracy. Ale jak wynika z opisów na forach, takie patenty są wątpliwej skuteczności przy często wysokich cenach. Robiąc to samemu trzeba też posiadać chociaż minimalne doświadczenie. Polerowanie ręczne nawet z najlepszymi produktami nic nie da. A nieumiejętna praca z maszyną polerską zniszczy szybę. Istnieje prawdopodobieństwo, że w niektórych miejscach spolerujemy zbyt wiele szkła i cała szyba będzie mniej odporna na naprężenia i mróz w zimie (używanie zwykłej wiertarki z nakładką jest zabronione ze względu na zbyt wysokie obroty!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?

Aby mieć pewność, że polerowanie będzie skuteczne i nie spowoduje żadnych uszkodzeń dobrze wybierzmy warsztat. Jest wiele miejsc, w których mechanik podejmie się usługi ale może to być fatalne w skutkach. Nieprofesjonalne polerowanie prowadzi do stworzenia z szyby soczewki. Podczas polerki warstwa szkła się ściera i bardzo trudno jest uzyskać równą powierzchnię. Gdy w jakimś miejscu powstanie zgłębienie to obraz zostanie zniekształcony. Jadąc w dużym słońcu będziemy oślepiani. Taki sam efekt dadzą reflektory innych samochodów w deszczową noc. Gdy trafimy na kiepskiego „fachowca” oprócz kosztów samego polerowania dojdzie jeszcze kupno nowej szyby.

Zobacz też: Czy wiesz jak zwiększyć widoczność auta na drodze?

W warsztatach najczęściej padają pytania o polerowanie szyby przedniej. Niestety, ona nadaje się do tego najmniej. Lepszy efekt i mniejsze ryzyko to poprawianie widoczności szyb bocznych. Oprócz faktu, że mają lepszy kształt (nie są wyginane ani profilowane jak szyba przednia) dochodzi jeszcze brak ewentualnego ogrzewania. Czy to szyba z przodu czy z tyłu może mieć instalację ogrzewającą ją. Jest to sieć cieniutkich drucików przebiegających na całej jej powierzchni. Chowa się ją między warstwy szkła, lecz podczas polerowania może zostać uszkodzona.

Zobacz też: Zardzewiały, zaśniedziały odbłyśnik reflektora. Czy warto regenerować?

Polerowanie szyb w samochodzie może zastąpić ich wymianę. Ale trzeba do tego podchodzić z dystansem. Dobrze się zastanówmy czy dołożenie 100 czy 200 zł do nowej szyby nie będzie lepszym rozwiązaniem. Zlecając polerkę kiepskiemu warsztatowi narazimy się na spore koszty.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Marks
    2021-07-01 15:27:51
    Sugerujesz przyjacielu, że we współczesnych samochodach szyby boczne są proste, jak np. w Żuku? :))))))
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

Jak podróżować autem ze zwierzętami?

Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.