REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki – opis krok po kroku

Robert Kuśpiel
Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki fot. Newspress
Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzenie tylnej wycieraczki znacznie ogranicza nam widoczność do tyłu auta. W poradniku tym opisujemy, jak solidnie naprawić tylną wycieraczkę w Fiacie Punto I.

Co będzie potrzebne do naprawy tylnej wycieraczki w Fiacie Punto I?

REKLAMA

• Śrubokręty
• Zestaw kluczy (w tym imbusowe)
• Smar
• WD40
• Młotek
• Papier ścierny
• Pręt (grubość jak ośki wycieraczki)

Podczas tej całej operacji przyda nam się pomoc drugiej osoby. Zaczynamy od odkręcenia rączki (od wewnątrz) do zamykania klapy bagażnika. Teraz możemy przejść do zdemontowania tapicerki bagażnika. Robimy to bardzo delikatnie, żeby jej nie uszkodzić. Zamocowana jest na plastikowych kołkach, cztery znajdują się u góry i trzy na dole. Wystarczy je podważyć delikatnie długim śrubokrętem.

Zobacz też: Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część 1

Możemy teraz przejść do demontażu wycieraczki. Demontujemy ramię za pomocą klucza 10. Zazwyczaj ta śruba bywa zapieczona. Musimy polać ją WD40 i odczekać kilka minut. Zdejmujemy plastikową osłonę i odłączamy zasilanie silnika wraz z wężykiem doprowadzającym płyn. Odkręcamy silnik i wyciągamy go z gumowej osłony klapy. Demontujemy tulejkę spryskiwacza i odkręcamy pokrywę silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Demontujemy mechanizm tylnej wycieraczki

REKLAMA

Pod nią znajduje się cały mechanizm wycieraczki. Musimy teraz zaznaczyć śrubokrętem dokładne położenie zębatek. Dzięki temu ustawimy je w takiej samej pozycji po demontażu. Ściągamy zabezpieczenie znajdujące się na ośce i nakręcamy na gwint nakrętkę. Teraz możemy delikatnie zacząć ją wybijać. Niedopuszczalne jest uderzanie bezpośrednio w gwint, bardzo łatwo go uszkodzić.

Opór, z jaką będzie wychodziła, zależy od stopnia jej zatarcia. Jeżeli ramię poruszało się z delikatnym oporem to najprawdopodobniej nie będziemy mieli dużych problemów. W tym momencie przyda nam się druga osoba. Kładziemy silnik na desce i zaczynamy wybijać ośkę. Nasz pomocnik trzyma korpus sinika, żeby się nie poruszał. Należy pamiętać, że jest on zrobiony z aluminium i nie można zbyt mocno uderzać.

Podczas całego procesu zaleca się polewanie ośki WD40 i równoczesne jej obracanie. W momencie, kiedy nakrętka oprze się o tulejkę, odkręcamy ją. Tutaj będzie nam potrzebny wcześniej przygotowany pręt. Za jego pomocą wybijamy ośkę do końca. Czyścimy ją papierem ściernym i dokładnie smarujemy. Nie zapominamy o przetarciu tulejki, w której kręci się ośka, ją również smarujemy. Na każdy z tych elementów nakładamy dużo smaru.

Zobacz też: Jak naprawić dwubiegowe wycieraczki szyby przedniej? Część 2

Montaż tylnej wycieraczki przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA