REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak we własnym zakresie usunąć drobne wgniecenia i zarysowania karoserii?

Drobne wgniecenia możemy wykonać w swoim garażu fot. Newspress
Drobne wgniecenia możemy wykonać w swoim garażu fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu, kto chce i umie wykonać proste zabiegi naprawcze w obrębie własnego garażu, przedstawiamy krótki opis, jak zniwelować drobne usterki blacharsko-lakiernicze.

Koszt naprawy wgniecionego błotnika czy porysowanego zderzaka nie różni się od ceny usunięcia poważniejszych usterek blacharskich wywołanych kolizjami na parkingu czy garażu. 300, 400 czy nawet 500 złotych za pomalowanie zderzaka czy plastikowej listwy to stanowczo za dużo, biorąc pod uwagę potrzebne akcesoria oraz czas na to poświęcony przez mechanika. Na początek wymienimy materiały jakie powinniśmy zakupić. Są to:

REKLAMA

Zobacz też: Wymiana progów w samochodzie. Jak wymienić? Za ile?

  • farba podkładowa,
  • farba dobrana numerem seryjnym (jeśli nie mamy kompresora, kupujemy farbę w sprayu, która niczym się nie różni od tej dedykowanej do malowania kompresorem, wymaga jedynie troszkę więcej dokładności i ostrożności),
  • masa szpachlowa,
  • lakier bezbarwny,
  • papier do szlifowania o gradacji od 150 do 2000,
  • pasta polerska [najlepiej TEMPO],
  • rozpuszczalnik nitro lub benzyna ekstrakcyjna,
  • krążek filcowy do polerowanie lakieru.

Przypuśćmy, że przedmiotem naprawy jest wgniecenie na drzwiach w kształcie rysy. Zaczynamy od przynajmniej dwukrotnego wyczyszczenia miejsca rozpuszczalnikiem nitro w celu odtłuszczenia i usunięcia wszelkich zanieczyszczeń z lakieru, które mogą spowodować uszkodzenia nowej powłoki. Następnie papierem o gradacji 400 i 800 należy dokładnie wyszlifować wgniecenie oraz jego okolice w celu usunięcia wszystkich zarysowań.Papierem 1000 zmoczonym w wodzie matujemy uszkodzoną powierzchnię. Potem czyścimy ją minimum dwa razy ręcznikami nasączonymi rozpuszczalnikiem nitro.

Zobacz również: Jak rozpoznać oryginalny lakier?

REKLAMA

Aby wygładzić nierówną powłokę masą szpachlową, musimy wcześniej pokryć uszkodzenie warstwą podkładu – chodzi o to, by wilgoć, którą trzyma masa, nie powodowała korozji. Czynność tę możemy powtórzyć dwa razy. Aplikując szpachlę, starajmy się nie nakładać zbyt grubej warstwy, abyśmy nie musieli później ścierać jej nadmiaru. Pamiętajmy, że nawet jeśli nałożymy jej trochę za mało, to można to poprawić. Po wyschnięciu ścieramy grubszą powłokę papierem 150-180. Potem, gdy miejsce jest już w miarę równe, zmieniamy papier na 500-600 i lekko je szlifujemy. Na koniec papierem 1000 z wodą wygładzamy materiał do osiągnięcia równej i gładkiej powierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wyschnięciu szpachli możemy rozpocząć nakładanie podkładu, aby farba dobrze się skleiła. Następnie po raz kolejny matujemy powłokę do uzyskania gładkiego i równego połączenia z nieuszkodzonym lakierem. Teraz za pomocą ręcznika i nitro jeszcze raz oczyszczamy miejsce matowania. Lakierowanie zaczynamy od nałożenia delikatnej, półprzezroczystej warstwy farby. Następnie poziomymi ruchami ręki, od strony lewej do prawej, nanosimy ją drugi raz.

Zobacz również: Jak przywrócić blask lakieru?

Musimy zrobić to w odpowiednim tempie, nie za wolno, aby uniknąć tzw. firanek ze spływającej farby – dość trudno usuwalnych. Po odczekaniu kilku minut możemy nałożyć kolejną warstwę. Lakierowany element powinien schnąć w suchym pomieszczeniu, aby nie było możliwości zabrudzenia go i przedłużenia procesu zasychania – mogłoby to spowodować delikatne zacieki w wyniku spływania farby. Gdy nasz element wyschnie, papierem 2000 zmoczonym w wodzie szlifujemy drobne zacieki i wyrównujemy powłokę. Na koniec nanosimy warstwę lakieru bezbarwnego w ten sam sposób, w jaki położyliśmy farbę. Pozostawiamy go tam, aż wyschnie i stwardnieje, by potem wypolerować całą naprawianą powierzchnię, pastą tempo dla nadania jednolitego połysku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA