Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych to jedna z czynności, która możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze w Oplu Astra F.

Poniżej znajduje się opis wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Zaczniemy od klocków, ponieważ są znacznie częściej wymieniane niż tarcze. Każda z czynności zostanie przedstawiona z osobna. Pierwszy krok to kupno odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku układu hamulcowego zalecamy nie oszczędzać na częściach. Zdecydowanie zalecamy zakup klocków hamulcowych sprawdzonych producentów. Jeśli wymieniamy tarcze, to mamy do wyboru przetoczenie obecnych lub zakup nowych. Warto przejrzeć oferty na serwisach aukcyjnych, można znaleźć zestaw (tarcz + klocki) dobrego producenta w przystępnej cenie. Najważniejsze, żeby dobrać odpowiedni zestaw do naszego auta.

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie lub zamiana miejscami wkładek ciernych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła i uniesienie przodu samochodu. Podstawiamy podkładki i delikatnie go opuszczamy. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła.

W samochodach wyposażonych we wskaźnik zużycia klocków należy wyjąć przewód elektryczny z klocka hamulcowego. Czujnik razem z przewodem należy wymieniać na nowy podczas każdej wymiany klocków hamulcowych. Jeśli nie jest uszkodzony, to nie jest to wymóg konieczny. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta końce sprężyny przytrzymującej z korpusu zacisku.

Wyjmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i wykręcamy je za pomocą klucza nimbusowego. Teraz demontujemy zacisk hamulca razem z wewnętrznym klockiem i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu hamulcowego. W innym przypadku będzie konieczne odpowietrzenie układu hamulcowego. Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie podważamy wewnętrzny klocek i wyjmujemy go z tłoka zacisku. Do tego najlepiej użyć śrubokręta. Po wyjęciu klocków hamulcowych nie należy wciskać pedału hamulca, ponieważ doprowadzi to do wypadnięcia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, które nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Kolejny krok to cofnięcie tłoka. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Wkładamy wewnętrzny klocek hamulcowy, ze sprężyną skierowaną do środka tłoka. Następnie instalujemy zewnętrzny klocek. Zakładamy zacisk od góry na tarczę hamulca i wkładamy w rowek prowadzący. Teraz obracamy zacisk do dołu i solidnie dociskamy. Czyścimy dokładnie prowadniki i smarujemy specjalnym środkiem zabezpieczającym – bardzo duży wybór w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych.

Wkręcamy prowadniki zakładamy na nie kapturki ochronne. W samochodach ze wskaźnikiem zużycia klocków należy zamontować nowych czujnik razem z przewodem. W klocku hamulcowym znajduje się specjalne nacięcie na nowy czujnik. Należy zwrócić uwagę i upewnić się, czy czujnik jest poprawnie zamontowany. Zaczepiamy końce sprężyny i zakładamy koło.

Po drugiej stronie postępujemy tak samo. Po wymianie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia się klocków. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków. Należy ustawić samochód na podstawkach i zdjąć koła. Następnie wymontowujemy klocki hamulcowe. Postępujemy zgodnie z wyżej przedstawionym opisem. Pamiętajmy, że w przypadku nowych tarcz należy stosować tylko i włącznie nowe klocki hamulcowe.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Podwieszamy zacisk hamulcowy za pomocą drutu i odkręcamy od zwrotnicy oprawę zacisku, która jest zamocowana za pomocą dwóch śrub. Teraz odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę. W razie problemów można uderzyć w nią kilkakrotnie młotkiem (jeśli nie będzie ponownie montowana).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności pamiętając o odtłuszczeniu tarczy. Stare tarcze oddajemy na złom.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

    Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

    Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

    Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

    Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.