REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Opel Vectra A wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych jest jedną z podstawowych czynności. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać takiej wymiany.

Pracę podzielimy na dwie części. Najpierw przeprowadzimy wymianę klocków hamulcowych, a na końcu pokażemy jak wymienić tarcze. Podstawa to dobór odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku tarcz i klocków zalecamy wybierać wśród lepszych firm. Warto sprawdzić promocje na komplety klocków i tarcz. Często cena w zestawie jest znacznie niższa.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

W Vectrze A występują dwa modele zacisków hamulcowych: z wkładkami przytrzymywanymi sprężynami lub sworzniami. Wymiana będzie zaprezentowana na przykładzie tych pierwszych. Wszystkie różnice również zostaną przedstawione. Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymieniamy klocki parami, nie dopuszcza się wymiany tylko po jednej ze stron.

Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód. Będzie nam do tego potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Następnie podważamy za pomocą śrubokręta sprężynę na zacisku. Zdejmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i odkręcamy je za pomocą klucza imbusowego. Należy stosować solidny klucz, zazwyczaj prowadniki trudno się wykręcają.

Nie należy odłączać przewodów hamulcowych. Teraz zdejmujemy zacisk hamulcowy z wewnętrzną wkładką i podwieszamy go za pomocą druta do kolumny zawieszenia. Należy uważać, żeby przewody nie były poskręcane. Wyjmujemy zewnętrzną wkładkę oraz podważamy wewnętrzną i wyjmujemy ją z tłoka zacisku. Po wyjęciu klocków nie można wciskać pedału hamulca bo doprowadzimy do wyskoczenia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż manualnej skrzyni biegów

Przechodzimy do montażu. Najpierw czyścimy dokładnie miejsca montażu klocków hamulcowych. Najlepiej zrobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Dodatkowo można wyczyścić takie miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Stosowanie wszelkiego rodzaju rozpuszczalników lub bardzo ostrych narzędzi jest zabronione.

Teraz sprawdzamy stan tarczy hamulcowej jeśli jest wyczuwalny duży rant to należy ją wymienić. Opis wymiany tarczy znajduje się w drugiej części poradnika.

REKLAMA

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem pęknięć. Jeśli znajdziemy usterkę to należy jak najszybciej wymienić taką osłonę. Jakiekolwiek zanieczyszczenie może doprowadzić do powstania nieszczelności tłoka w zacisku. Teraz należy wcisnąć tłoczek. W Warsztatach stosowany jest specjalny przyrząd. My wykonamy tą czynność za pomocą drewnianego trzonka młotka.

Wciskamy tłoczek powoli i bardzo ostrożnie. Należy zwracać uwagę na poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Podczas wciskania jego stan będzie się podnosił. Nadmiar należy odessać np. za pomocą strzykawki i zlać do pustego pojemnika. Po wymianie klocków uzupełniamy poziom płynu do napisu MAX. Używamy tylko i wyłącznie nowego płynu. Pojemnik z odessanym płynem oddajemy do punktu utylizacji.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

Teraz wkładamy wewnętrzny klocek, mocując sprężynę w środku tłoka. Następnie wsadzamy w oprawę zacisku zewnętrzny klocek. Odpinamy zacisk od drutu i nakładamy go od góry na tarczę hamulca. Obracamy go do dołu i dociskamy. Prowadniki czyścimy dokładnie za pomocą papieru ściernego i smarujemy specjalnym smarem zabezpieczającym. Zakładamy kapturki ochronne na prowadniki i montujemy sprężynę.

W zacisku hamulcowym ze sworzniami ustalającymi wymiana przebiega w inny sposób. Poniżej przedstawimy różnicę w demontażu w przypadku tego typu. Przede wszystkim należy wybić sworznie – od wewnątrz na zewnątrz. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadły sprężyny przytrzymujące wkładki. W tym momencie wyjmujemy sprężyny i demontujemy klocki hamulcowe i blaszki pośrednie (wyjmujemy za pomocą szczypiec lub śrubokręta). Tłoczek cofamy w taki sam sposób jak w opisie powyżej.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Początek pozostaje bez zmian, czyścimy dokładnie powierzchnię przylegania klocków. Wkładamy w zacisk obydwa klocki razem z blaszką pośrednią. Kontrolujemy czy wkładki mają swobodę ruchy i instalujemy sprężyny i wbijamy sworznie od zewnątrz do środka. Na końcu sprawdzamy, czy sprężyny zostały poprawnie zamontowane.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

Zakładamy koła i przykręcamy. Opuszczamy samochód i dokręcamy śruby. Kontrolujemy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku i uzupełniamy ewentualne braki do napisu MAX. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania.

Drugą czynnością jaką wykonamy jest wymiana tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to demontaż klocków hamulcowych. Wykonujemy tą czynność zgodnie z powyższym opisem. Następnie odkręcamy śrubę mocującą tarcze hamulcową i zdejmujemy ją. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o odtłuszczeniu tarczy. Należy zamontować tylko i wyłącznie nowe klocki hamulcowe.

Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Przez ten czas nowe klocki muszą się „ułożyć” do tarcz.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA